נשיא ונצואלה נגד טראמפ: "מדבר כמו נאצי"
לאחר שהנשיא האמריקני קרא לצבא של ונצואלה לתמוך בהנהגת יו"ר האופוזיציה, מדורו מתח ביקורת על הדברים. "מי המפקד של הצבא, טראמפ?"

נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו דחה את קריאתו של טראמפ ל"יום חדש" בארצו, והוסיף כי הטון בו אמר הנשיא את הדברים במיאמי הוא כמו של נאצים. אתמול (שני) אמר טראמפ כי ארצות הברית תומכת במנהיג האופוזיציה חואן גייאדו, ומגנה את המדיניות הסוציאליסטית של מדורו. טראמפ קרא לצבא של ונצואלה לסייע לגייאדו והזהיר מפני השלכות חמורות במידה ומדורו יישאר בתפקידו.

נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו (צילום: Shutterstock)

מדורו לא נותר אדיש לדברים של טראמפ, והאשים את הנשיא האמריקני בטענה שהוא דיבר ב"סטייל נאצי". הנשיא של ונצואלה גם מתח ביקורת על טראמפ בטענה כי הוא נותן הוראות לצבא שלו. "מי המפקד של הכוחות החמושים? דונלד טראמפ ממיאמי?", שאל מדורו, "הם חושבים שהמדינה הזאת שלהם".

בתקופה האחרונה נמצאת ונצואלה במשבר, ובסוף חודש ינואר פרסם משרד החוץ האמריקני אזהרת מסע למדינה בעקבות המהומות הרבות שפרצו שם. על פי האזהרה, האזרחים האמריקנים בוונצואלה עלולים להיפגע בשל "מעצרים שרירותיים ועיכובים שלא לצורך".

מדובר בצעד הכרחי בעקבות ההחלטה של הנשיא טראמפ להכיר בחואן גייאדו, יו"ר האופוזיציה, כנשיא המדינה. החלטה זו כמובן לא התקבלה בצורה טובה על ידי משפטו של מדורו, שמסרב להכיר בגייאדו כנשיא.

"אין לנסוע לוונצואלה בגלל פשיעה, חוסר שקט ברחובות, תשתית בריאותית לוקה ומעצרים שרירותיים ועיכובים שלא לצורך של אזרחים אמריקאים", נכתב בהודעת משרד החוץ. עוד נאמר כי בשל הכאוס ששורר במדינה, "ממשלת ארה"ב מוגבלת ביכולתה לסייע לאזרחים אמריקאים בזמני חירום".

קרא לצבא של ונצואלה לתמוך ביו"ר האופוזיציה. טראמפ (צילום: Shutterstock)

ביום חמישי הקודם החליטה ארה"ב לפנות רבים מהשגרירות בקראקס, לרבות אנשים לא חיונים ובני המשפחה של העובדים. כמובן שהחלטה זו התקבלה בעקבות הכרת ממשל טראמפ בגייאדו, דבר שקרה גם כן בשבוע שעבר.

באוגוסט אשתקד עצרה הממשלה המקומית שישה חשודים במעורבות בניסיון ההתנקשות בנשיא מדורו, במהלך נאום שנא בבירה קראקאס, כך דיווחה סוכנות הידיעות הידיעות רויטרס. ניסיון ההתנקשות אירע בזמן שהנשיא מדורו נאם על במה בשטח פתוח בשדרות בוליבר, אזור שנחשב שקט בדרך כלל בסופי שבוע. על פי הדיווחים, רחפנים שהגיעו לאזור ביצעו את התקיפה בפועל. באירוע עצמו הנשיא מדורו לא נפגע, אך שבעה אנשים שנכחו בנאום, בהם כמה חיילים, נפצעו.

ממשלת ונצואלה הודיעה כי עצרה ששה אנשים בחשד למעורבות באירוע. שר הפנים נסטור רברול מסר כי נגד אחד העצורים היה צו מעצר קודם בגין תקיפה שאירעה בבסיס צבאי לפני שנה, ועצור נוסף נעצר ב-2014 בגין השתתפות בהפגנות נגד השלטון.

אחד החיילים שנפצעו בניסיון ההתנקשות בשנה שעברה

בחודשים האחרונים המחאות בונצואלה מתגברות עם החמרת המצב הכלכלי במדינה הסוציאליסטית. דיווחי עבר הציגו מחסור חמור במזון ותרופות במדינה, שפעם נחשבה אחת המשגשגות בדרום אמריקה עקב גישה למאגרי נפט עצומים. גורמי אופוזיציה במדינה מזהירים מפני ניצול האירוע לפגיעה בהם.

אחת מתנועות האופוזיציה כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "אנחנו מזהירים כי הממשל ינצל את האירוע הזה... כדי להרשיע את אלו שבאופן לגיטימי ודמוקרטי מתנגדים לו וכדי להעמיק את הדיכוי וההפרה השיטתית של זכויות אדם".

YOU MIGHT ALSO LIKE