"להביס את דאע"ש פירושו להשמיד את רשתות התמיכה"
בזמן שתחום השליטה הפיזית של דאע"ש מצטמצם לפחות מקילומטר רבוע, שאינו נכבש מחשש לחייהם של אלפי אזרחים המוחזקים בו, מזהירים בכירי הצבא והדיפלומטיה של ארה"ב שזה לא סופו של הארגון

יותר מאלף לוחמי דאע"ש נמלטו ככל הנראה מסוריה אל תוך ההרים והמדבריות של מערב עיראק בששת החודשים האחרונים, וייתכן שברשותם עד 200 מיליון דולר במזומן. כך מסר לרשת CNN בכיר צבאי אמריקאי הבקיא בנושא.

לוחמי הכוחות הדמוקרטיים הסורים צרים על המובלעת האחרונה של דאע"ש בסוריה (צילום: רויטרס)

לוחמי דאע"ש ממשיכים להימלט אפילו בזמן הקרבות לכיבוש המעוז האחרון של הארגון בעיירה בע'וז שבמחוז דיר אזור בדרום-מזרח סוריה. לדברי בכיר אחר ששוחח עם הרשת, גורמי מודיעין מאמינים כי חלק מן הלוחמים האחרונים במקום - האזור השלטון האחרון בח'ליפות הפיזית של "המדינה האיסלאמית" - הם שרידים של ארגון אל-קאעדה בעיראק.

אותה ח'ליפות פיזית, אגב, צומצמה נכון לאתמול (שבת) לאזור של פחות מקילומטר רבוע, המוקף מכל עבר בלוחמי "כוחות סוריה הדמוקרטיים", הנמנעים לעת-עתה מלהסתער על המובלעת האחרונה של הארגון הרצחני בשל אלפי האזרחים המוחזקים בני ערובה במקום.

מוקדם יותר החודש העריך ג'וזף ווטל, הגנרל בעל ארבעת הכוכבים המפקד על מבצעי צבא ארה"ב במזה"ת, כי נותרו בין 20-30 אלף לוחמי דאע"ש. אומדן זה עולה בקנה אחד עם הערכות מן הקיץ האחרון, אז דיווח משרד ההגנה כי נותרו בין 15-17 לוחמי דאע"ש בעיראק ועוד כ-14 אלף בסוריה.

בניגוד לציוציו של הנשיא טראמפ, בכיר דיפלומטי אמריקאי השמיע הגדרה ושונה ומורכבת יותר למונח "תבוסה" ככל שהוא נוגע לח'ליפות של דאע"ש. תבוסה, אמר הבכיר, אינה נוגעת רק לח'ליפות הפיזית. "אנחנו מתכוונים להביס את הרשתות של דאע"ש", הבהיר, כולל מקורות המימון המתמשך של הארגון, מי שמספקים להם נשק ומי שמספקים להם מקומות מסתור. במאמץ זה, כפי שעולה מעדויות בכירי מודיעין בקונגרס, ייתכן כי מעורבים עשרות אלפים נוספים.

פליטים מבע'וז בשדה מחוץ לעיירה. גם לוחמי דאע"ש נמלטים מהעיר - בכיוון ההפוך (צילום: פאדל סנע, AFP

בהתפתחות נפרדת, אחת מראיות רבות להשפעתה הגוברת של איראן בעיראק, הגנרל האיראני קאסם סוליימני, מפקד כוח אל-קודס של המשמר המהפכני האיראני, ביקר בעיראק כ-20 פעמים בשלוש או ארבע השנים האחרונות, על פי בכיר דיפלומטי אמריקאי.

ארה"ב טרם ביקשה לעצור את סוליימני אולם העלתה את חופש התנועה שלו לתשומת לבה של הממשלה העיראקית, והזכירה לבגדד כי סוליימני נכלל ברשימות המעקב לחשודים במעורבות בטרור של משרד האוצר האמריקאי ושל מועצת הביטחון של האו"ם.

הבכיר הדיפלומטי, שדיבר עם רשת CNN בעילום שם, סיפר על מקרים "תוקפניים" של מיליציות איראניות המפילות את חיתתן על עיירות וכפרים עיראקיים באזור הגבול בין המדינות, הנכנסים לאזורים מסוימים "לעשות את רצונה של טהרן".

מעמיק את אחיזתו בעיראק. קאסם סוליימני (צילום: Fanack)

המעקב האמריקאי מראה מאמצים הולכים וגוברים מצד מיליציות עיראקיות בתמיכה איראנית, כמו גם של עסקים ואנשים פרטיים, להגדיל את השפעתם ויכולתם לעסוק בתחומים מניבי רווח, בעקבות הסנקציות על יצוא הנפט האיראני שהושבו על כנן בארבעה בנובמבר האחרון.

בין הפעילויות הללו - הברחת סמים, נשק ונפט איראני, עליו מודבקת תווית כוזבת של נפט עיראקי לצורך יצוא מן המדינה. משלוחי הנפט הללו קטנים בהיקפם ועל פי ההערכה האמריקאית, אינם נעשים בחסות ישירה של טהרן. נראה שאיראן מנסה ליצור "זרוע פוליטית חמושה" בתוך עיראק שחלקים ממנה לא יהיו תחת מרות השלטון העיראקי המרכזי.

ובאשר לדברי הנשיא טראמפ על השארת כוחות ארה"ב בעיראק כדי "לפקוח עין" על איראן - אותו בכיר דיפלומטי אמר שזו אינה משימתו של הכוח האמריקאי בעיראק ושכנראה "אין הרבה דברים שארה"ב יכולה לעשות" כדי "לפקוח עין" על איראן מתוך עיראק.

YOU MIGHT ALSO LIKE