איך ישפיע מצב חירום לאומי על החיים שלכם?
יש לכם איש צבא במשפחה או שאתם בעלי קרקע באזור ריו גרנדה? אם לא, רוב הסיכויים שמצב החירום הלאומי לא ישפיע עליכם ישירות. עם זאת,יש לו לא מעט השלכות פוטנציאליות

הנשיא דונלד טראמפ צפוי להכריז הערב (חמישי) על "מצב חירום לאומי" בגלל משבר ההגירה דרך הגבול הדרומי של ארצות הברית. ההכרזה תאפשר לטראמפ למשוך כספים ומשאבים אחרים ממקורות שונים לטובת בניית החומה, וזאת מבלי להידרש לאישור הקונגרס לשם כך.

תהפוך לחומה בצורה? הגדר בגבול מקסיקו (צילום: Getty)

שימוש במשאבים במסגרת מצב חירום לאומי תאפשר לטראמפ לעקוף את הקונגרס, שמתנגד נחרצות לאישור מימון החומה – ולחומה בכלל – מבלי להסתכן בהשבת נוספת, שכן במקביל הוא צפוי לחתום על הצעת חוק המימון שתספק לגופים הפדרליים שלא תוקצבו עד עתה כסף לפעילותם. לוח הזמנים להכרזה על מצב חירום אינו דוחק, אך הצעת חוק המימון שכבר אושרה בקונגרס צריכה להיחתם על ידי טראמפ עד מחר בחצות, שכן אז יסתיימו 21 הימים של הסכם הביניים שסיים את ההשבתה בחודש שעבר.

בשונה מההשבתה, שפגעה באזרחים מכל שכבות האוכלוסיה ובחזיתות רבות, במקרה של מצב חירום לאומי מידת ההשפעה תלויה בעיקר במקורות המימון ומשאבים אחרים שטראמפ יחליט לגשת אליהם. כך לדוגמה, אם יש במשפחתכם איש צבא, הוא עשוי תחת מצב החירום להשלח לגבול מקסיקו לביצוע עבודות אזרחיות להקמת החומה, ולא לחזיתות לוחמה אמיתית דוגמת סוריה או אפגניסטן.

יעברו להקים חומה בגבול מקסיקו. חיילים באפגניסטן (צילום: פליקר, צבא ארצות הברית)

מקור מימון אחר שנגיש לטראמפ תחת מצב החירום הוא כספי הלוחמה בסמים, שנאמדים בכשני מיליארד דולר. אם סכום זה ישמש את טראמפ לבניית החומה, זה כסף שלא ישמש ללוחמה בסמים בחזיתות אחרות, דוגמת נמלי הים והאוויר בערים שאינן לאורך הגבול הדרומי. אמנם חלק ניכר מהסמים המוברחים לארצות הברית מגיעים ממקסיקו, אך להפקרת זירות הברחה אחרות עלולות להיות השלכות הרסניות.

מקורות אחרים שעומדים לרשות טראמפ במקרה של מצב חירום הם קרן כספי החילוט של משרד האוצר, בה יש כיום כ-681 מיליון דולר, תקציב הבניה הצבאי שעומד על 3.6 מיליארד דולר, קרנות העבודות האזרחיות של הפנטגון שמכילות כשלושה מיליארד דולר, ועוד. ההחלטה אילו כספים ישמשו נתונה בידי משרד ההגנה וטראמפ עצמו, ואינה תלויה כאמור באישור הקונגרס.

תנסה לאתגר את טראמפ בבית המשפט. יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי (צילום: CNN)

אף שלקונגרס אין אמירה בנושא, בכיריו אותתו שבכוונתם להקשות על טראמפ ככל הניתן, כולל פניה לבית המשפט בניסיון לעצור את ההכרזה על מצב חירום לאומי, בטענה שהמצב בגבול מקסיקו אינו מתאים להגדרת מצב חירום. יחד עם זאת, יהיה להם קשה להוכיח זאת שכן מראש הגדרת מצב חירום מעורפלת מיסודה. גורמים שיש להם סיכוי גבוה יותר להצליח הם בעלי הקרקע באזור בו מתוכננת הקמת החומה – חלק ניכר מהאדמות באזור ריו גרנדה הן בבעלות פרטית – שיוכלו לפנות לערכאות משפטיות במקרה שאדמותיהם תופקענה לטובת החומה.

YOU MIGHT ALSO LIKE