כיצד השתנתה האפשרות לשאת נשק מאז הטבח בתיכון מרג'ורי סטונמן דאגלס בפארקלנד?
השנה שעברה מאז נורו למוות 17 בני אדם על ידי תלמיד לשעבר הייתה שנת שיא בחקיקה להגבלת נשק, בעיקר בזכות המחאה הנרחבת שהובילו ניצולי הטבח. חלק מהמדינות מתמודדות עם הסכנה באמצעות... עוד נשק

לפני שנה בדיוק, ב-14 בפברואר 2018, צעד תלמיד לשעבר מתיכון מרג'ורי סטונמן דאגלס בפארקלנד, פלורידה לתוך בית הספר והחל לירות לכל עבר. 17 בני אדם נהרגו, רובם תלמידים, ועשרות נוספים נפצעו. אירועי ירי המוני אינם זרים לאמריקאים, וכך גם לא נאומי ה "מחשבות ותפילות" שנושאים נבחרי הציבור אחריהם. גם הדיונים סביב הזכות לשאת נשק מתעוררים לאחר כל אירוע כזה ובדרך כלל שוקעים עד מהרה. עד האירוע הבא.

מאסו ב "מחשבות ותפילות". תלמידות תיכון מרג'ורי סטונמן דאגלס (צילום: Getty)

הפעם זה היה אחרת. קבוצת תלמידים ששרדו את אירוע הירי סירבו לקבל את אירועי הטבח בבתי ספר ובמקומות אחרים כעובדה מוגמרת, ויצאו, כמעט לבדם, למחאה הנרחבת ביותר נגד כלי נשק ואחת המחאות האזרחיות הנרחבות ביותר באופן כללי מאז מלחמת וייטנאם. אמה גונזלס, דיוויד הוג ושאר צעירים מעוררי השראה לא הרפו ודרשו דין וחשבון מהמבוגרים שאמורים להגן עליהם. והמבוגרים הקשיבו.

מה השתנה בשנה שלאחר הטבח?

27 מדינות, כמו גם מחוז קולומביה בו שוכנת וושינגטון הבירה, העבירו בשנה האחרונה 67 חוקים שנועדו להגביל את האפשרות לשאת נשק. גם ברמה הפדרלית חלו שינויים, למרות לחץ כביר מצד איגוד הרובאים הלאומי (NRA) שנחשב לאחת מקבוצות הלובינג החזקות בוושינגטון, והנשיא דונלד טראמפ חתם לפני מספר חודשים על תקנה שאוסרת שימוש בהתקן משפר כלי ירייה. החברה שמייצרת את ההתקן, יש לציין, הודיעה כבר באפריל כי תפסיק לייצר אותו.

התקן Bump stock לשיפור כלי ירייה. נאסר בתקנה שנחתמה על ידי טראמפ (צילום: וושינגטון פוסט)

אליסון אנדרמן ממרכז גיפורד למניעת אלימות כלי נשק, מסרה לרשת CNN כי "2018 הייתה שנה משמעותית במונחי חקיקה בתחום בטיחות נשק. המספר הגדול של הצעות משמעותיות שאושרו והעובדה שכתוצאה מכך מושלים רפובליקנים חתמו על חוקים, כמו גם מספר ההישגים המועט של לובי הנשק, הפכו יחד את השנה הזו לדרמטית במיוחד". אנדרמן זקפה את ההצלחה לזכותם של הנערים מפארקלנד: "קמפיין March For Our Lives שהם יצרו היה אפקטיבי בצורה בלתי רגילה בהגברת עוצמת המסר וגיוס אנשים למטרה".

אחד החוקים שאושרו, כמעט מיד לאחר הטבח, היה כצפוי בפלורידה. המושל דאז והסנאטור כיום, הרפובליקני ריק סקוט, חתם כחודש לאחר הירי על חוק הכולל שורה של מגבלות, בהן העלאת גיל רכישת הנשק במדינה מ-18 ל-21 והאפשרות של המשטרה למנוע מאדם לרכוש נשק אם יש אינדיקציה למסוכנות מצדו. בורמונט, המושל הרפובליקני פיל סקוט חתם באפריל אשתקד על חוק שכולל את העלאת גיל רכישת הנשק מ-18 ל-21, חובת עריכת בדיקת רקע מצד משווקי כלי הנשק למבקשים לקנות אותם, הגבלה על גודל המחסנית ועוד.

פחות מחודש לאחר הירי, המושל דאז והסנאטור היום ריק סקוט חתם על החוק להגבלת נשיאת כלי נשק (צילום: חדשות abc)

במדינת וושינגטון, יוזמה אזרחית שצמחה מהשטח הופיעה על טפסי הבחירות בנובמבר האחרון וזכתה לרוב של יותר מ-60% מקולות המבציעים, מה שהפך אותה לחוק. הסעיף הראשון של החוק שנכנס לתוקף כולל גם כן העלאת גיל רכישת רובים חצי-אוטומטיים מ-18 ל-21, והחל מיולי הקרוב יכנסו לתוקפם שאר הסעיפים, שכוללים בין היתר בדיקות רקע למבקשים כלי נשק, תקופת המתנה בת 10 בין מועד בקשת רכישת הנשק ועד אספקתו בפועל, ועוד.

אולם לא כל המדינות הגיבו לירי באמצעות הגבלת כלי נשק. מדינות אחרות, הצבועות באדם רפובליקני כהה, החליטו להתמודד עם הסכנה באמצעות הוספת עוד כלי נשק למרחב הציבורי. בוויומינג ואיידהו אושרו חוקי "עמוד על שלך" שמתירים גם לאזרחים שאינם אנשי כוחות הבטחון לירות בתגובה לאיומים מבלי לחשוש מהשלכות פליליות. אוקלהומה הרחיבה חוק דומה שכבר יש לה כדי לכלול בו בתי תפילה, שעד עתה נאסר להכניס אליהם נשק.

במערב וירג'יניה אושר חוק שמחייב בעלי עסקים לאפשר נשיאת כלי נשק במגרשי החניה שלהם, ובנברסקה אושר חוק שמאפשר מניעת פרסום מידע לציבור בנוגע לרישוי נשק, אחזקתו ונתוני המכירות שלו.

YOU MIGHT ALSO LIKE