כתב אישום חמור באשמת ריגול לאיראנים הוגש נגד קצינת מודיעין בכירה לשעבר
מוניקה וויט ערקה לאיראן לפני יותר מחמש שנים אחרי שירות ממושך כקצינת מודיעין. היא מואשמת שחשפה זהות סוכנים אמריקאיים וכן תכניות מעקב אמריקאיות בסיווג גבוה במיוחד. התובע הפדרלי: "זהו יום עצוב שאזרחית אמריקאית בוגדת במדינתה"

ארצות הברית הגישה כתב אישום חמור באשמת ריגול לאיראנים נגד מומחית מודיעין מחיל האוויר לשעבר, כך הותר היום (רביעי) לפרסום.

"תודה שנתת לי את ההזדמנות הזו". וויט במהלך שירותה ולאחר שחצתה את הקווים (רפרודוקציה: CNN)

מוניקה וויט, 39, קצינת ריגול נגדי במערך החקירות המיוחדות של חיל האוויר, ערקה לאיראן ב-2013 וככל הידוע נשארה שם. על פי כתב האישום, וויט ריגלה עבור איראן בין השנים 2012-2015 וניצלה את קשריה והמידע שהייתה לה גישה אליו גם לאחר שעזבה את ארצות הברית. בנוסף, היא מואשמת שיצרה "חבילת מטרות לשימוש איראן", שכוללת סוכנים של ממשל ארצות הברית וקציני מודיעין נגדי.

משרד המשפטים טוען בכתב האישום כי איראן "סימנה" את וויט וגייסה אותה ורק לאחר עריקתה חשפה בפניהם את המידע. וויט מואשמת שחשפה בפני איראן את קיומה של "תכנית איסוף מודיעין מסווגת במיוחד" ואת זהותו של קצין מודיעין אמריקאי, "באופן שסיכן את חייו של האדם הזה", כך אמר היום ג'ון דמרס, סגן התובע הכללי לענייני בטחון לאומי.

"יום עצוב לאמריקה". התובע הפדרלי ג'ון דמרס (צילום: Getty)

דמרס הוסיף בתדריך לעיתונאים: "זהו יום עצוב לאמריקה, שאחת האזרחיות שלה בוגדת במדינה שלנו. זה עצוב אף יותר כשהאישה הזו, כחלק מהכוחות החמושים של ארצות הברית, נשבעה לשמור אמונים לחוקת ארצות הברית ולהגן על ארצה מאויבים זרים. מוניקה וויט עשתה לכאורה בדיוק את הדברים האלה". וויט קיבלה שירותים וטובות הנאה מהממשל האיראני, כולל מגורים וציוד מחשבים, על מנת להמשיך את עבודתה עבור המשטר אחרי עריקתה.

כתב האישום לא מפרט את מסלולה של וויט מסוכנת מיוחדת של חיל האוויר לבוגדת, אולם הוא מציג תכתובת אימיילים לפיה וויט שקלה לפנות לרוסים עם המידע שברשותה לפני שסיכמה עם האיראנים. לפי אימייל ששלחה לאיש הקשר האיראני שלה, "אני מתחילה להיות מתוסכלת מהחשדנות האיראנית".

וויט ב-2012, טרם עריקתה (צילום שפורסם על ידי ה-FBI)

בתכתובת אחרת של וויט עם אחד ממפעיליה, שמתוארכת לאוקטובר 2012 – לפני עריקתה – כתב המפעיל בצחוק כי "אני צריך להודות למזכיר ההגנה... הכשירו אותך היטב". וויט הגיבה "להודות למזכיר ההגנה? עליי? ובכן, אהבתי את העבודה ואני מנסה להשתמש בהכשרה שלי לשימושים חיוביים במקום רעים. תודה שאתה נותן לי את ההזדמנות הזו".

וויט הושבעה כסוכנת מיוחדת באוגוסט 1997 והחזיקה בתפקיד זה עד מרץ 2008, אז החלה לעבוד כקבלנית עבור קהיליית המודיעין עד אוגוסט 2010, כך נכתב בכתב האישום. במסגרת הכשרתה למדה פרסית וניתנה לה גישה למידע מסווג ביותר ו "רגיש במיוחד" שכולל מידע על מבצעי המודיעין והריגול הנגדי של ארצות הברית. על פי כתב האישום, היא ערקה לאיראן לאחר נסיעת עבודה לדובאי באוגוסט 2013.

YOU MIGHT ALSO LIKE