הרפובליקנים ויתרו על החומה, הדמוקרטים על הגבלת מעצר מהגרים
הצעת הפשרה, שאם יסכים הנשיא לחתום עליה תמנע את חידוש השבתת הממשל, מציעה עוד כמה דולרים למכשולי גבול - אבל בפירוש לא חומה - ומאידך לא באמת מגבילה את החזקתם של עוד ועוד מבקשי הגירה במעצר

כפי שדיווחנו אמש, צוותי המו"מ של הקונגרס הגיעו להסכם על מימון לאבטחת גבולות אשר, אם יסכים הנשיא טראמפ לחתום עליו, ימנע את חידוש השבתת הממשל החלקית בסוף השבוע. אולם רק הבוקר מתבררים הפרטים, ומסתבר שבגדול, שני הצדדים מצמצו.

ואחרי ששיגענו את כולם, נמשיך עם התכנון המקורי - בשינויים קוסמטיים קלילים

אבן הנגף בשיחות היתה כיצד לממן את המשרד לביטחון המולדת, ובמיוחד כיצד לממן את הבטחת הבחירות של הנשיא טראמפ לבנות חומה בגבול מקסיקו - במיוחד לאחר שהסתבר שההבטחה שמקסיקו תממן את החומה הזו לא תתקיים.

מימון למכשולי גבול

ההסכם שהתגבש אמש כולל 1.375 מיליארד דולר למכשולי גבול שיכסו 55 מייל של גבול, במיוחד בעמק הריו גראנדה, שהיה בראש סדר העדיפויות של הנשיא. מדובר רק במעט יותר מ-1.3 מיליארד הדולר שנכללו בהסכם התקציב שעליו סירב הנשיא לחתום בדצמבר האחרון ובכך גרם להשבתת הממשל החלקית, שנמשכה מספר שיא של 35 יום.

הנוסח והמגבלות בסעיף המתייחס למכשולי הגבול כמעט זהים לאלה שאומצו בידי המחוקקים בעבר, ואשר נדחו בידי הנשיא. לא זו בלבד שמדובר בפחות מרבע מתוך ה-5.7 מיליארד דולר שדורש הנשיא עבור החומה, אלא שהחוק אוסר על שימוש בבטון ומתיר רק שימוש ב"טכנולוגיות קיימות" (כלומר שכבר משתמשים בהן לאורך הגבול, או בקיצור - גדרות ולא "חומה").

לא גבולות פתוחים - אבל גם לא חומה מרשימה מבטון. כזה (צילום: AP)

מיטות מעצר

הדמוקרטים רצו להגביל את מספר מבקשי ההגירה שיוכל הממשל להחזיק במעצר, ובכך להגביל את מה שהם רואים כהקשחה מיותרת של היחס לאנשים שברובם המכריע בסך הכל רוצים חיים טובים יותר, ושאם צריך לסרב לבקשתם יש לעשות זאת בצורה מהירה והומאנית ככל האפשר. הרפובליקנים, מאידך, מבקשים למנוע מצב שבו המוני מבקשי הגירה משוחררים לחיות בארה"ב בזמן שהליכי ההגירה שלהם מתנהלים, ובינתיים עלולים "להיעלם" לתוך הציבור ולהפוך לשוהים בלתי חוקיים.

המימון למיטות מעצר למהגרים יישאר ברמתו הנוכחית, ולא ייאסר על ICE להשיג מקורות מימון חלופיים כדי להגדילו (צילום: AmericanProgress.org)

מספר מיטות המעצר שממומנת בהצעת הפשרה שהושגה אמש יושאר על הרמה הקודמת - 40,250 (מספר שכרגע הסוכנות לאכיפת חוקי הגירה ומכס, הלא היא ICE, חורגת ממנו). עם זאת, לשון החוק אינה אוסרת על ICE להחזיק יותר עצורים מכך - אם תמצא לכך מימון נפרד (כפי שהיא כבר עושה, כאמור). לולאה זו מאפשרת לרפוביליקנים לומר שהפשרה מכילה גמישות שתאפשר ל-ICE להגיע למספר העצורים אליו שואף הבית הלבן - 52 אלף מיטות מעצר.

מהעץ של הגבלת מספר מיטות המעצר ל-16,500 הדמוקרטים ירדו כליל, במקביל לוויתור הרפובליקני על הגדלה משמעותית של תקציב מכשולי הגבול. בנוסף מכילה הצעת הפשרה כ-325 מיליון דולר נוספים במימון למשרד להגנת המולדת, המוקצים ברובם לאמצעים טכנולוגיים, אבטחת נמלי כניסה, כוח אדם וסיוע הומניטארי.

YOU MIGHT ALSO LIKE