"חזונו של הנשיא לאמריקה מנוגד לערכינו הקליפורניים"
כך יאמר מחר מושל קליפורניה, גאווין ניוסום, בנאום "מצב המדינה" השנתי. היום הסלים ניוסום את העימות של קליפורניה עם הממשל בנושא ההגירה כשהסיג מן הגבול את כוחות המשמר הלאומי

בעוד צל של השבתה חלקית נוספת של הממשל הפדרלי מרחף מעל דיוני אבטחת הגבולות בוושינגטון הבירה, מושל קליפורניה גאווין ניוסום מודיע היום על הסגת כ-360 חברי המשמר הלאומי מעמדות בגבולה הדרומי של המדינה עם מקסיקו.

"לא ניקח חלק בתיאטרון פוליטי" (צילום: Shutterstock.com)

בהודעתו דחה ניוסום את דבריו של הנשיא טראמפ, שתיאר את העלייה שחלה לאחרונה במספר מבקשי ההגירה והמקלט ממרכז אמריקה המתדפקים על גבולה הדרומי של ארה"ב כ"משבר של ביטחון לאומי". ההודעה מגיעה יממה בלבד לפני נאום "מצב המדינה" השנתי, הראשון בכהונתו הטרייה של ניוסום, בו הוא צפוי לדחות אמירות של טראמפ בנאום "מצב האומה" הנשיאותי מן השבוע שעבר.

במובאות מנאומו שהופצו לתקשורת, ניוסום אומר שהוא מטיל על המשמר הלאומי (אשר למרות שמו, מורכב מתושבי כל מדינה ונתון למרות מושל אותה מדינה) משימה חדשה, כדי שאנשיו לא ייקחו חלק ב"תיאטרון הפוליטי" ובמקום זאת "יתמקדו מחדש על האיומים החדשים הניצבים בפני המדינה שלנו".

המושל אמר עוד כי יחתום על צו כללי להציב מחדש את הכוחות כדי לתמוך במאמצים למניעת שריפות בר ולהרחיב את המאמצים נגד קרטלי הסמים ברחבי קליפורניה, כשקבוצה של אנשי משמר לאומי שהוכשרו באיתור סמים יוצבו בנקודות הכניסה הבינלאומיות של המדינה. "מצב 'החירום' בגבול הוא משבר מלאכותי", יאמר ניוסום מחר בנאום מצב המדינה. "זוהי תשובתנו לבית הלבן: לא עוד פלגנות, שנאת זרים או נייטיביזם".

סירבה אף היא לקחת חלק ב"העמדת פנים וחרחור פחד". מושלת ניו מקסיקו, מישל לוהאן גרישם (צילום: אלבקרקי ג'ורנל)

צעדו של ניוסום הוא הסלמה של המאבק הממושך בנושא ההגירה בין קליפורניה לממשל הפדרלי בכל הנוגע להגירה, והרוב הדמוקרטי בשני בתי המחוקקים של המדינה נדרו לשמש חיץ בין אוכלוסיית המהגרים הגדולה במדינה לבין הרטוריקה והמדיניות הנוקשים של טראמפ ביחס אליהם. בנאומו מחר מתכוון ניוסום להציע "חלופה שונה לחלוטין" לחזונו של הנשיא לאמריקה, אותו כינה "מנוגד לחלוטין לערכינו הקליפורניים".

ניוסום הוא המושל השני הנוקט בצעד זה של הסגת כוחות המשמר הלאומי מן הגבול. בשבוע שעבר ציוותה מושלת ניו מקסיקו, מישל לוהאן גרישם, באומרה שהיא "דוחה את הטענה הפדרלית כאילו יש איזה משבר ביטחון לאומי מכריע בגבול הדרומי". עוד אמרה לוהאן כי "ניו מקסיקו לא תיקח חלק בהעמדת הפנים וחרחור הפחד של הנשיא בגבול בכך שתעשה שימוש לרעה באנשי המשמר הלאומי החרוצים שלנו".

הנשיא איים להפעיל את סמכותו להכריז על מצב חירום לאומי כדי לממן את בנייתה של חומה בגבול ארה"ב-מקסיקו - אולי ההבטחה הבולטת ביותר של קמפיין הבחירות שלו לנשיאות ב-2016. נושא המימון לחומה עמד בלב השבתת הממשל החלקית שנמשכה 35 יום - הארוכה בהיסטוריה האמריקאית. כעת מרחפת סכנה שההשבתה תתחדש אם לא תימצא פשרה בנוגע למימון ה"בייבי" השנוי במחלוקת של הנשיא.

YOU MIGHT ALSO LIKE