ג'ארד קושנר יבקר במדינות ערב כדי להציג את המתווה הכלכלי לתוכנית השלום
יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב יבקר בחמש מדינות באזור לקראת סוף חודש פברואר, אך ימנע מביקור בישראל או באיו"ש. התוכנית עצמה לא תוצג עד הבחירות בישראל; גורם בממשל: "אם מנהיגי מדינות ערב יגיבו בחיוב, זו תהיה הצלחה גדולה של הנסיעה"

ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארה"ב, יגיע בהמשך החודש לביקור ברחבי המזרח התיכון במטרה להציג את תוכנית השלום שלו, כך על פי גורם בכיר בממשל.

לפי הדיווחים, קושנר יציג בפעם הראשונה את הפן הכלכלי של תוכניתו. "התוכנית תעבוד רק אם כל האזור תומך בה. אנחנו מבינים שמדובר בדבר חסר משמעות אם ההיבט הפוליטי לא יוסדר, אבל בו בזמן ההיבט הפוליטי לא יעבוד ללא תוכנית כלכלית טובה", אמר היועץ הבכיר לאתר פוליטיקו. 

קושנר במהלך פגישה בערב הסעודית בשנת 2017 (צילום: AP)

הבית הלבן נמצא בהכנות האחרונות לקראת פרסום תוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים, תוכנית עליה עומלים יועצי הנשיא מזה חודשים ארוכים. עם זאת, אותו גורם בכיר הסביר כי קיים ספק רב אם התוכנית תוצג לפני הבחירות שעתידות להתקיים בישראל ב-9 באפריל. במסגרת התוכנית, ארה"ב צפויה להציע לפלסטינים חבילת סיוע למגזר הפרטי בגובה מיליארדי דולרים, בתקווה כי העצמת הכלכלה בשטחי יהודה ושומרון תביא עמה רצון של התושבים להימנע מהסלמה ולחתור לשלום.

למרות שמדובר בתוכנית שלום בין ישראל לפלסטינים, קושנר לא יגיע לישראל או לאיו"ש בעת הביקור, שצפוי לארוך כשבוע. השליח המיוחד של הנשיא טראמפ לענייני מזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלאט, יתלווה אל קושנר והם יבקרו בעומאן, בחריין, ערב הסעודית, קטאר ובאיחוד האמירויות. גם השליח המיוחד לענייני איראן מטעם משרד החוץ האמריקאי, בריאן הוק, יצטרף למשימה הדיפלומטית.

בחודש ספטמבר שעבר הכריז הנשיא טראמפ כי בתוך ארבעה חודשים תוצג התוכנית, אולם הדבר לא קרה. לזכותו ייאמר כי לא ידע כי הבחירות צפויות להתקיים באפריל כאשר הבטיח את הצגתה. ככל הנראה, הביקור של קושנר נועד לראות כיצד יגיבו מדינות ערב לפן הכלכלי של התוכנית. "חלק גדול מהנסיעה נועד להראות שהממשל האמריקאי רציני לגבי הצגת התוכנית. לדעתי, המפתח בכל הביקור הזה הוא האם מנהיגי מדינות ערב ישתכנעו שעסקת השלום כולה היא אמינה, ולא רק הפן הכלכלי", אמר דניס רוס, שמונה בשנת 1993 להיות השליח המיוחד למזרח התיכון של נשיא ארה"ב דאז, ביל קלינטון.

דניס רוס נפגש עם רה"מ ישראל דאז, אהוד ברק, בשנת 1999 (צילום: ויקיקומונס)

כזכור, בפועל לא מתקיימים קשרים דיפלומטים בין הבית הלבן לרשות הפלסטינית בעקבות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים והכרתה כבירת ישראל וסגירת משרדי אש"ף בוושינגטון די. סי. בשנה שעברה. "אם מנהיגי מדינות ערב יגיבו בחיוב לחזון של שינוי כלכלי בעבור הפלסטינים, זו תהיה הצלחה גדולה של הנסיעה", סיכם גורם בכיר בממשל טראמפ.

YOU MIGHT ALSO LIKE