רוסיה מתכננת לפתח מערכות טילי גרעין מתקדמות עד שנת 2021, ומאשימה: "ארה"ב מפתחת נשק חדש"
שר הביטחון של רוסיה הורה להתחיל בפיתוח מערכות טילים מתקדמות בעקבות הפרישה מהסכם הגרעין עם ארצות הברית. פוטין טוען שארצות הברית גם מפתחת מערכות חדשות, ולכן על רוסיה לנקוט בצעדים דומים

רוסיה תפתח שתי מערכות לשיגור טילי קרקע עוד לפני שנת 2021. זאת, בתגובה לכוונתה של ארצות הברית לפרוש מהסכם גרעין שנחתם בתקופת המלחמה הקרה. כך אמר היום (שלישי) שר ההגנה הרוסי סרגי שוויגו.

רוסיה תחל בפיתוח מערכות טילים מהירים ממהירות הקול. טיל מתוצרת רוסיה (צילום: Shutterstock)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בסוף השבוע כי רוסיה פורשת גם היא מההסכם הוותיק שהגביל את פרישת מערכות הטילים הגרעיניים לטווח בינוני באירופה.

וושינגטון ומוסקבה מאשימות זו את זו בהפרת ההסכם, ופוטין אמר כי רוסיה בחרה לפרוש מההסכם לאחר שארצות הברית הודיעה כי בכוונתה לפרוש ממנו גם כן. הוא הוסיף כי אין ספק שוושינגטון מתכננת לפתוח מחדש במחקר ופיתוח של מערכת טילים חדשה, ועל מוסקבה לעשות צעד דומה.

לדבריו, על הצבא הרוסי להתחיל לעבוד כדי לפתח מערכות שיגור קרקעיות לטילי שיוט מסוג קליבר, שכיום ניתנים לשיגור ממערכות ימיות שמוצבות על סירות. בנוסף, על הצבא לפתח מערכות לטילים לטווח ארוך שעוברים את מהירות הקול פי חמישה.

שר ההגנה שוויגו הורה היום לצבא להתחיל ולפתח את המערכות החדשות. הוא אמר כי הוא רוצה שהפיצוח יושלם עד סוף השנה הבאה, כך שהמערכות החדשות יהיו מוכנות עד שנת 2021.

מאשים את ארצות הברית בהפרת ההסכם. הנשיא ולדימיר פוטין (צילום: Shutterstock)

"החל מה-2 בפברואר, ארצות הברית משעה את ההתחיבויות שלה תחת ההסכם", אמר שוויגו בפגישה עם מפקדי הצבא. "בזמן שהם פועלים באופן פעיל כדי לפתח טילי קרקע עם טווח של יותר מ-300 מייל, שנמצא מחוץ לגבולות ההסכם. הנשיא פוטין הטיל על משרד ההגנה את המשימה לנקוט בצעדים דומים".

מוסקבה מכחישה כי היא מפרה את ההסכם שנחתם בשנת 1987, ומאשימה את וושינגטון בהפרת התנאים. בנוסף, רוסיה מאשימה את ארצות הברית בפיזור שקרים שנועדו לאפשר לה לפרוש מההסכם, מכיוון שהיא רוצה לעשות זאת בכל מקרה. וושינגטון, מצדה, מכחישה את ההאשמות האלה.

השליח האמריקני לענייני פירוק החימוש, רוברט ווד, אמר בכנס של האו"ם שנערך בז'נבה היום כי ארצות הברית תשקול מחדש את פרישתה מההסכם במידה ו"רוסיה תשוב ותעמוד באופן מלא בתנאיו". הוא הוסיף כי "זו ההזדמנות האחרונה של רוסיה לחזור להסכם".

הורה לצבא להתחיל ולפתח את מערכות הטילים המתקדמות. שר הביטחון של רוסיה, סרגיי שוויגו (צילום: Shutterstock)

היחסים של מוסקבה עם המערב עלו על כמה שרטונים ובהם הסיפוח החד צדדי של חצי האי קרים באוקראינה, המעורבות בבחירות לנשיאות בארצות הברית לפני כשלוש שנים ותקיפת מרגל לשעבר בגז עצבים על אדמת בריטניה.

הפרישה מהסכם הגרעין וההשלכות שלה לא פסחו גם על מדינות אירופה וסין. באירופה חוששים מפני מירוץ חימוש חדש, ומפני ההצבה של טילים חדשים באדמת היבשת. סין, מצדה, קראה לארצות הברית לגשר על הפערים עם רוסיה באמצעות דו-שיח.

YOU MIGHT ALSO LIKE