"המחשבה שיכהן בישראל ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום מגוחכת בעיניי. לא יקום ולא יהיה"
כך הצהיר לפני שעה קלה הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שהכריז רשמית כי הוא מתמודד לראשות הממשלה. גנץ ירוץ לבחירות יחד עם רמטכ"ל עבר נוסף, משה יעלון. השניים מבטיחים "שלטון שיאחד את העם"

הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, נשא הערב לראשונה נאום פוליטי בגני התערוכה בתל אביב, שעות ספורות לאחר שסיכם על ריצה משותפת לבחירות בין מפלגתו, "חוסן לישראל", למפלגת "תלם" בראשות רמטכ"ל-לשעבר אחר, משה "בוגי" יעלון.

לא שכח לעשות "פלאג" לסיסמת הבחירות כבר בתחילת דבריו. יו"ר מפלגת "חוסן לישראל", רב אלוף במילואים בני גנץ (צילום: כאן11)

בטרם החל בדבריו ניסה אלמוני להפריע לגנץ לנאום, והוצא מן הביתן בזמן שגנץ הודה לו על דבריו וביקש באירוניה את רשותו להתחיל. באתי לכאן הערב מפני שפרט למשפחתי אין לי דבר יקר יותר בעולם ממדינת ישראל. אני אוהב את ישראל, גאה בה, ומחויב לה", פתח גנץ את דבריו.

לאחר מכן המשיך ועשה "פלאג" לסיסמת הבחירות שלו כשאמר "בשבילי ישראל היא באמת לפני הכל. אזרחי ישראל, מכם אני בא אליכם אני חוזר ורק אליכם אני מחויב. הסיפור של העם היהודי גדול מכל מנהיג. אנחנו עם אחד, דגל אחד, המנון אחד וצבא אחד".

לאחר כל סעיפי האחדות הללו החל גנץ, המדורג כרגע שני בסקרים עם סביב 14 מנדטים בממוצע, להסיר את הכפפות ולבדל את עצמו מראש הממשלה אותו הוא מבקש להחליף. "אני חרד", אמר. "העם חזק, המדינה נפלאה, אבל נושבת רוח רעה. ימין מול שמאל, דתיים מול חילונים, יהודים ולא יהודים. האחדות מתפוררת, הפוליטיקה מכוערת והזירה הציבורית מורעלת"

ולאחר ניתוח המצב המחורז עזה פתח הרמטכ"ל לשעבר באש סוערת. "ממשלה חזקה מושלת כדי לאחד, ולא מפרידה כדי למשול", אמר. "שלטון נתניהו המיר התנהלות של ממשל דמוקרטי בגינונים של בית מלוכה צרפתי. העם משעמם אותו. הוא לא רואה את הצעירים שאינם יכולים לקנות דירה".

"העם משעמם אותו", אומר גנץ (צילום: כאן11)

גנץ המשיך ברפרנסים ההיסטוריים כשסיפור "היה פעם מלך צרפתי שאמר 'המדינה זה אני'. אבל אף ישראלי הוא לא מלך. המדינה היא לא אני. המדינה היא אתם. המדינה היא אנחנו". גנץ התחייב כי לאחר התשעה באפריל יקים "ממשלה ממלכתית, של עוצמה, שתנהג בתקיפות ובנחישות".

כאן עבר גנץ לדבר על האתגרים האזוריים מולם עומדת ישראל. "במזרח התיכון הקשה והאלים לא מרחמים על החלש ורק החזק שורד", אמר, ופנה בדברים אל נשיא איראן, חסן רוחאני: "אני יודע שאתה זומם לכתר את ישראל מצפון, אפעיל נגדך בזירה הבינלאומית, הכלכלית והצבאית. אם המסר לא יובן במלים הוא יובן במהלומות קשות... איננו מאיימים על ריבונות איראן, אך לא נסבול איום על ריבונות ישראל".

בנוגע לרצועת עזה אמר גנץ: "אאפשר כל סיוע הומניטרי אבל לא אאפשר תשלום פרוטקציה במזוודות... ליחיא סינואר אני מציע לא לבחון אותי. אחמד ג'עברי (ראש הזרוע הצבאית של חמאס שעל חיסולו פיקד גנץ) לא היה הראשון ולא חייב להיות האחרון". עוד אמר גנץ כי "לא נרד מרמת הגולן לעולם. בקעת הירדן תישאר גבול הביטחון שלנו. לא ניתן למיליוני פלסטינים מעבר לקו הירוק לסכן את זהותנו כמדינה יהודית".

אכן, היה מלך צרפתי שאמר "המדינה זה אני" (L'etat c'est moi). לואי ה-14

מכאן שב גנץ לתקוף את הממשלה הנוכחית, ונדיר לשים קץ למצב שבו לדבריו "מדיניות הביטחון הפכה לחפלת רייטינג וסודות מבצעיים לתוכנית ריאליטי". הוא אמר כי יקים "ממשלה ממלכתית, ולא ממשלה מלכותית... ללא מטלות מגונות וללא ליצני חצר". עוד הבטית כי "לא תהיה הסתה, לא נלבה שנאה", ובנימה זו הפסיק לרגע את דבריו ודחה את קריאות הבוז שהחלו להישמע בנוגע לנתניהו, תוך שהוא אומר "אנחנו נישאר מכבדים". לאחר מכן חזר לנימת דבריו הקודמת ואמר "הסתיימו הימים שבהם השתמשו במשפחות שכולות לצרכים פוליטיים" וכי "כספי המדינה שייכים לאזרחיה ולא לשכבה קטנה ומסואבת".

גנץ אמר כי "גם אם לא נגיע לשלום עם שכנינו נעמול ונגיע לשלום בתוכינו", ופנה לקראת סוף דבריו לציין מגזרים שונים בחברה שהוא מבטיח לפעול למענם: לשבור את תקרת הזכוכית לנשים, לפעול לשוויון זכויות מלא לגאים וגאות, אנשים עם מוגבלויות, לשילוב חרדים בחברה ובה בשעה לפעול למען ברית הזוגיות ותחבורה ציבורית בשבת.

על שותפו הבכיר והטרי, רב אלוף במילואים משה "בוגי" יעלון, אמר גנץ: גנץ על בוגי: "יעלון הוא איש ביטחון, אדם ערכי וישר ערך. היה מפקדי בעבר, הבוס שלי, ועכשיו, שותף מרכזי ומוביל לדרך. יחד שמנו את מה שפחות חשוב בצד ושמנו את ישראל לפני הכול. זהו החיבור הפוליטי הראשון ונפעל על מנת שיהיו עוד. בוגי, תודה שבאת אני מאוד מעריך את זה".

"אדם ערכי וישר", "מאדריכלי התיקו", אולי גם וגם? רב אלוף במילואים משה "בוגי" יעלון (צילום: INSS)

שר המדע אופיר אקוניס (הליכוד) הגיב הערב על נאום גנץ ואמר "ששמענו הרבה סיסמאות, אך לא שמענו עמדות. לטשטש ולהסתיר עמדות זו אינה מנהיגות ואינה מדינאות. ברור לגמרי כשיש לך עמדות שמאליות, אתה חייב להסתיר אותן מהציבור, כדי לקושש קולות״

שר החינוך והאיש #2 במפלגת "הימין החדש", נפתלי בנט, הגיב לנאומו של גנץ בדברים הבאים: ״גנץ מדבר מאוד יפה, אבל חלש מאוד במעשים. בכל המבחנים בהם הוא עמד - הפקרת צד״ל ביציאה מלבנון, הפקרת מדחת יוסף, שחרור 1,000 מחבלים, מחדל מבצע צוק איתן - הוא היסס וגמגם. הוא איש טוב אבל הוא מאוד מאוד חלש. 

עוד הוסיף בנט כי "החיבור שלו ושל בוגי הוא חיבור של אדריכלי התיקו. זו תפיסה שאומרת שאנחנו לא מנסים לנצח אלא רק לצאת בשלום. גנץ הוא איש שמאל מובהק בתפיסותיו. שמאל זה שמאל זה שמאל. הוא דיבר על סינואר אבל הוא הבנאדם שהכתיר את סינואר. זו סכנה לתת לו את תיק הביטחון או אחריות ביטחונית על ישראל״. ‏גורם ביהדות התורה אמר לכתב ערוץ 2 עמית סגל: גנץ אדם מוערך, אך פגיעה בשבת ובסטטוס קוו זה להתחיל ברגל שמאל. מציעים לו לראות איך גבאי הידרדר מאז החל לדבר על תח״צ בשבת וללמוד מכך לעתיד.

YOU MIGHT ALSO LIKE