אביה שירת את היטלר, חייה הוקדשו לעודד יהודיות מגרמניה לעסוק באומנות
אביה של הילדה שראם שימש כבכיר במשטרו של היטלר, אך היא סירבה בכל תוקף ללכת בעקבותיו. כשהוריש לה יצירות אומנות רבות, היא מכרה אותם והקימה ארגון שמעודד פרויקטים יצירתיים בקרב נשים יהודיות בגרמניה. על רצח היהודים בשואה אמרה כי "לא היה לי מושג. אבל אולי לא רציתי שיהיה לי מושג"

הילדה שראם בת ה-82 היא בתו של הנאצי אלברט שפר, מי ששימש כאדריכל הראשון של הרייך השלישי ובהמשך מונה גם לשר החימוש. כשקיבלה בירושה מאביה עשרות פריטי אומנות היא הייתה בטוחה רק בדבר אחד: שהיא כלל וכלל אינה מעוניינת בהם.

הילדה שראם (צילום: AP)

חרף העובדה שנשללה האפשרות כי מדובר באומנות שנלקחה מיהודים ע"י הנאצים, שראם רצתה שאוסף האומנות יסייע לאנשים אחרים. במשך חודשים שלמים היא ישבה וחשבה כיצד היא יכולה לבצע את שרצתה, עד שלבסוף החליטה למכור את האוסף כולו ולממן עמו ארגון שיעודד פרויקטים יצירתיים בקרב נשים יהודות בגרמניה.

בשנת 1994 הוקם ארגון צורוקגבן (Zurueckgeben) וביום שני תקבל שראם את פרס Obermayer להיסטוריה גרמנית-יהודית, פרס שהוקם ע"י יהודי-אמריקאי וניתן מדי שנה לאנשים או לארגונים לא יהודים אשר מסייעם בשמירת המורשת היהודית במדינה. המילה "צורוקגבן" מתורגמת ל-"שיבה" או "החזרה", אבל ניתן לתרגמה גם ל-"פיצוי".

לדברי שראם, מדובר בבחירה מכוונת שהיא קיבלה בעת הקמת הארגון. "היה מדובר בזמן שבו התקיים שיח ציבורי רחב על הנושא של רכוש יהודי שנלקח ע"י הנאצים. זו הייתה המטרה שלנו בבחירת השם, אבל הוא גם מהווה מעין פרדוקס. הרי אין דרך אמיתית שניתן להחזיר לאותם יהודים את כל מה שאיבדו. אני חושבת שזה העלה את המודעות בנוגע לנזק שנעשה לרבים ברחבי גרמניה".

כיום, 25 שנים לאחר הקמת הארגון, ישנה הבנה עמוקה יותר בקרב העם הגרמני בכל הנוגע לבזיזת רכוש היהודים במהלך השואה. עם זאת, הבנה זו מתמקדת בעיקר ביצירות אומנות יקרות ערך ונדירות. ארגונה של שראם מעודדת את תושבי גרמניה לבחון את פריטי האומנות הפחות נוצצים בבתיהם ולשאול מהיכן הגיעו. שראם מסבירה שהעמותה נאבקת בתדמית המציגה את היהודים כעשירים ובעלי כוח כפי שהנאצים ניסו להחדיר לתרבות הגרמנית.

מאז הוקם הארגון נתרמו מאות פריטים ה"חשודים" כגנובים מיהודים. הארגון מכר את הפריטים במחיר כולל של 570 אלף דולר, סכום שהועבר למימון של 130 פרויקטים של נשים יהודיות מגרמניה. מדובר בפרויקטים כגון הקמת תיאטרון לילדים, הופעות מחול, ספרים ועוד.

שראם הייתה רק בת 9 כאשר מלחמת העולם השנייה הסתיימה. למרות שלא מעט פעמים היא נכחה בחדר ביחד עם אביה ואדולף היטלר, היא כלל לא ידעה על רדיפתם ורציחתם של יהודי אירופה. "לא היה לי מושג. אבל אולי לא רציתי שיהיה לי מושג, אני לא יודעת".

YOU MIGHT ALSO LIKE