הממשל יחזיר מבקשי מקלט למקסיקו עד לדיון בבקשות שלהם
נוהל הגנת המהגר שהוכרז לפני כחודש יביא להחזרתם של מהגרים למקסיקו עד לדיון בבקשות המקלט שלהם בבית המשפט. מקרים חריגים יידונו בנפרד. פעילי הגירה חוששים לביטחון המהגרים בעת שהותם במקסיקו

ממשל ארצות הברית יחל היום (שישי) להחזיר למקסיקו מהגרים שמבקשים מקלט בשטחה. כך הודיעו גורמים במקסיקו ובוושינגטון. הצעד הזה מהווה את תחילתו של שינוי מדיניות גדול בממשל טראמפ.

המהגרים יוכלו להיכנס למדינה בזמן הדיון בבקשת המקלט שלהם (צילום: ויקיפדיה)

מדיניות ההחזרה, שנקראת Migrant Protection Protocols (נוהל הגנת המהגר) והוכרזה לראשונה לפני כחודש, תביא להחזרתם של מהגרים שאינם מקסיקנים חזרה למקסיקו, שם הם ימתינו בזמן שהממשל האמריקני בוחן את בקשות המקלט שלהם.

התכנית נועדה לצמצם את המספר הגואה של משפחות שמגיעות בעיקר ממרכז אמריקה, וחוששות לשוב לארצות מוצאן בשל חשש מאלימות. ממשל טראמפ טוען כי הרבה מהטענות של אותם מהגרים אינן נכונות. המדיניות החדשה פונה אל מהגרים שמבקשים לקבל מקלט בארצות הברית וחוששים לחזור לארצותיהם. מבחינת התכנית החדשה, אין הבדל אם הם נכנסו דרך מעבר הגבול או באופן לא חוקי.

ילדים שמהגרים לבדם ומהגרים מ"אוכלוסיות פגיעות" יוכלו לבקש להישאר בארצות הברית, וכל תיק ייבחן לגופו. כך הודיעה המשרד לביטחון לאומי. "הנוהל יאפשר הליך מסודר ובטוח יותר שימנע ממהגרים לנסות ולהיכנס באופן לא חוקי למדינה, ולטעון טענות שקריות כדי להישאר בתחומיה. הוא גם יאפשר להקצות יותר משאבים לאלה שיוכרו באופן חוקי כמבקשי מקלט", לשון הודעת המשרד.

הממשל מנסה לצמצם את מספר המהגרים. שיירה בדרכה לארצות הברית  (צילום ארכיון: Shutterstock)

מספר הכניסות הלא חוקיות לארצות הברית דרך הגבול הדרומי צנח באופן דרמטי מאוד לעומת העשורים האחרונים, אך בשנים האחרונות, יותר משפחות וילדים בודדים מאל-סלבדור, הונדורס וגואטמלה מהגרים לארצות הברית ומספר בקשות המקלט נסק.

בשנה שעברה, 93 אלף בני אדם ביקשו מקלט בגבול הדרומי. מדובר בעליה של 67 אחוזים לעומת מספר מבקשי המקלט בשנת 2017. כך עולה מנתוני הממשל. לרוב, מבקשי המקלט זוכים באפשרות להישאר בארצות הברית בעוד בקשותיהם נבחנות בבית המשפט להגירה. אך התהליך הזה אורך שנים ארוכות בגלל מספר הבקשות הרב - יותר מ-800 אלף בקשות מקלט.

כעת, הממשלה אומרת כי המהגרים שמבקשים להיכנס למדינה יידחו, אך יקבלו הודעה על התייצבות בבית משפט לענייני הגירה. הם יוכלו להיכנס למדינה לדיון שלהם, אך עד אז ייאלצו לחיות במקסיקו. במידה ולא יקבלו את המקלט המבוקש, הם יורחקו לארצות מוצאם. מקסיקו, מצדה, הודיעה כי לא תקבל אף אחד שיש כלפיו איום מוחשי.

פעילים למען זכויות צמהגרים חוששים כי מקסיקו אינה בטוחה למהגרים שעשויים להיחטף על ידי כנופיות ומבריחים. כמו כן, הם הביעו חשש כי מבקשי המקלט לא יוכלו לקבל ייצוג הולם בבתי המשפט האמריקניים.

YOU MIGHT ALSO LIKE