מבוכה לממשל וסדקים בנחישות הרפובליקנית בנוגע לסיום ההשבתה
שתי הצעות לסיום ההשבתה נכשלו בהשגת 60 תומכים בבית העליון בקונגרס, אולם ההצעה הדמוקרטית (מימון זמני למשרדים המושבתים, בלי מימון לחומה) רשמה יותר תומכים ופחות מתנגדים

הסנאט המפולג דחה היום שתי הצעות - דמוקרטית ורפובליקנית - לסיום השבתת הממשל החלקית, שתיכנס מחר (שישי) ליומה ה-35. בכך לא נותרת לנשיא טראמפ או לקונגרס כל נתיב ברור לסיום ההשבתה הארוכה ביותר של רשויות פדרליות בתולדות ארה"ב ואת הנזק שהיא גורמת ברחבי האומה.

המבוי הסתום לא נפרץ, אבל הנחישות הרפובליקנית לשכב על הגדר כדי להפוך אותה לחומה מתחילה להיסדק (צילום: ויקיפדיה)

בהתפתחות מביכה לנשיא שעלולה להחליש את עמדתו כשהשיחות כן תהפוכנה לרציניות, ההצעה הדמוקרטית קיבלה שני קולות יותר מזו הרפובליקנית, למרות שלרפובליקנים שישה מושבים יותר בבית העליון של הקונגרס. שיש רפובליקנים "ערקו", כולל המועמד לשעבר לנשיאות מיט רומני, שמרבה להתנגש עם הנשיא.

עם זאת, היו סימנים לכך שהמחוקקים מנסים לשבור את המבוי הסתום והמתוח. רגעים ספורים לאחר ההצבעות, בילה מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר מניו יורק, חצי שעה בלשכתו של מנהיג הרוב, מיץ' מק'קונל מקנטאקי, ושורה של סנאטורים משתי המפלגות עלו בזה אחר זה לקרוא לפתיחת המשרדים המושבתים לשלושה שבועות בזמן שצוותי המו"מ מחפשים פתרון.

"אנחנו מדברים", אמר שומר לכתבים, במה שכנראה מהווה את האמירה המעודדת ביותר שנשמעה מצד כלשהו מאז החלה ההשבתה ב-22 בדצמבר.

במסצ'וסטס מתכוון המושל צ'ארלי בייקר מתכוון להציג בפני מחוקקי המדינה שורה של הצעות לסיוע לעובדים הפדרליים בתחומה כל עוד ההשבתה החלקית נמשכת. בבית הלבן הודיעה הדוברת שרה האקבי סאנדרס כי הנשיא יחתום על תקציב קצר-מועד "רק אם יכיל מקדמה עבור החומה".

"אנחנו מדברים". צ'אק שומר (צילום: CNN)

במשך רוב היום הפגינו שני הצדדים את אהדתם לעובדים הפדרליים, העומדים בפני החמצת משכורת דו-שבועית שנייה ברציפות, אולם רובם סירבו לוותר במידה משמעותית על עמדתם. תחילה דחה הסנאט תוכנית רפובליקנית לפתוח את הממשל עד ספטמבר ולתת לטראמפ את ה-5.7 מיליון דולר שהוא רוצה עבור החומה. 50 הצביעו בעד ההצעה, 47 נגדה - פחות משישים שצריך כדי למנוע פיליבאסטר ולהעביר הצעה בסנאט.

לאחר מכן ההצעה הדמוקרטית קיבלה רוב מזערי של ממש - 52 מתוך 100 סנאטורים הצביעו בעדה, 44 נגדה. הצעה זו ביקשה לפתוח שוב את סוכנויות הממשל המושבתות עד השמונה בפברואר, ללא כסף עבור החומה. ההצעה נועדה לתת לצוותי המו"מ זמן להשיג הסכם תוך כדי אישור תשלום משכורת ל-800 אלף עובדים פדרליים.

הנשיא מסרב לחתום על שום הצעה שלא כוללת כסף לחומה (למרות שהיום צייץ שיחתום על מה שהסנאט יעביר) ואילו הדמוקרטים מסרבים אפילו לדבר על זה לפני שתסתיים ההשבתה. "הצבעה עבור תוכניתו של הנשיא היא הצבעה עבור סחיטה. אם ניתן לו לעשות את זה היום, הוא יעשה את זה שוב מחר ומחרתיים", אמר שומר.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי תקפה את התבטאותו של שר המסחר, וילבור רוס, שאמר כי "אינו מבין" מדוע עובדים פדרליים רבים כל-כך פונים לבתי תמחוי וארגוני צדקה כדי להאכיל את משפחותיהם, וכינתה אותה "גישה של שיאכלו עוגות". הנשיא מצידו צייץ כי "בלי חומה זה לא עובד... לא נתקפל!". הבת הלבן עקב בדריכות אחר ההצבעות בסנאט וקיווה למשוך דמוקרטים להצביע בעד ההצעה הרפובליקנית, אולם רק ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה עשה זאת.

הפגין גישה של 'שיאכלו עוגות'. שר המסחר וילבור רוס (צילום: ABC)

בבית הנבחרים מתכוונים מחר להעביר הצעת תקציב חדשה שכוללת 5.7 מיליארד דולר - הסכום שהנשיא רוצה - אבל לא עבור חומה. במקום זאת, הכסף מיועד בהצעה הדמוקרטית לתיקונים לגדרות הקיימות, לציוד טכנולוגי מתקדם ולכוח אדם.

בכל זאת, העובדה שהתקיימה הצבעה על ההצעה הדמוקרטית בסנאט מהווה סימן מעודד, שכן עד כה מנע מנהיג הרוב בסנאט כל הצבעה שכזו. בסימן נוסף לכך שהנחישות בצד הרפובליקני לעמוד לצד הנשיא בהתעקשותו דועכת, סיכם הסנאטור רוי בלאונט ממיזורי את המסר מפגישתם של הסנאטורים הרפובליקנים עם סגן הנשיא מייק פנס: "צריך למצוא דרך קדימה".

YOU MIGHT ALSO LIKE