ינאם או לא ינאם? הפינג פונג בין טראמפ לפלוסי לא מפסיק
יושבת ראש בית הנבחרים מסרבת להזמין את הנשיא לשאת את נאום "מצב האומה" השנתי מעל במת הקונגרס עד להגעה להסכם שיאפשר פתיחה מחדש של הממשל הפדרלי המושבת, הסכם שהיתכנותו לא נראית בעתיד הקרוב. ראשי הרפובליקנים: "טקטיקה קטנונית"

בתום יום נוסף של כיפופי ידיים בין הנשיא דונלד טראמפ ויושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית, מסתמן כי טראמם לא יישא את נאום "מצב האומה" השנתי המתוכנן ליום שלישי הבא, 29 בינואר, וזאת בשל ההשבתה המתמשכת. טראמפ עצמו מתעקש לנאום, אולם כללי הטקס מחייבים שפלוסי תזמינו לעשות זאת – הנאום ניתן מעל במת הקונגרס – וכרגע אין בכוונתה לעשות זאת.

"ננסי, כמו שאני קורא לה". פלוסי וטראמפ (צילום: Getty)

בהודעה שמסר מוקדם יותר היום (רביעי) לתקשורת אמר טראמפ, כשהוא מדבר על עצמו בלשון רבים כמנהג מלכת אנגליה: "נאום 'מצב האומה' בוטל על ידי ננסי פלוסי כי היא לא רוצה לשמוע את האמת. היא לא רוצה שהציבור האמריקאי ישמע מה קורה. היא פוחדת מהאמת. הדמוקרטים הסופר-שמאלנים, הדמוקרטים הרדיקליים, מה שקורה במפלגה הזאת זה מדהים. העם האמריקאי רוצה לשמוע את האמת, הם חייבים לשמוע את האמת, והאמת היא... ובכן, תכננו לשאת נאום מאוד חשוב, בפני בית הנבחרים, הסנאט, בית המשפט העליון וכל מי שיהיה שם. זה נקרא מצב האומה וזה בחוקה. אנחנו אמורים לעשות את זה. ועכשיו, ננסי פלוסי או ננסי, כמו שאני קורא לה, היא לא רוצה לשמוע את האמת, והיא לא רוצה שהעם האמריקאי ישמע את האמת, אז בדיוק גילינו שהיא ביטלה".

פלוסי דבקה בהחלטתה שלא לתת לטראמפ לנאום עד שימצא הסכם שיאפשר את פתיחת הממשל הפדרלי מחדש, לאחר יותר מחודש של השבתה ואי תשלום משכורות למאות אלפי עובדים ברחבי המדינה. מוקדם יותר היום (רביעי) כתבה פלוסי לטראמפ שאין בכוונתה להזמינו לנום, ולשאלת כתבים מדוע ענתה פלוסי: "משום שהממשל סגור, ואמרנו את זה באופן ברור מהרגע הראשון – בוא נעבוד ביחד על מועד מוסכם על שנינו שבו נוכל לארח אותך על גבעת הקפיטול כדי לשאת את נאום 'מצב האומה'. הממשל עדיין סגור. אני עדיין מציעה שנסכים על תאריך מתאים לכולם".

ככה זה נראה בשנה שעברה. טראמפ נואם כשמאחוריו יושב ראש בית הנבחרים לשעבר פול ריאן וסגן הנשיא מייק פנס (צילום: CNN)

נאום "מצב האומה" אמור היה להמסר ב-3 בינואר, עם פתיחת מושב החקיקה הנוכחי, אך בעקבות השבתת הממשל הפדרלי הודיעה פלוסי לטראמפ כי היא דוחה את הנאום ל-29 בינואר, מבלי לדעת כי ההשבתה תמשך כל כך הרבה זמן. במכתבה מהיום כתבה פלוסי לטראמפ כי היא תשמח לקבל החלטה משותפת על תאריך מוסכם לנאום לאחר הפתיחה מחדש.

ראשי הרפובליקנים הגדירו את החלטת פלוסי לבטל את הנאום "תעלול ממניעים פוליטיים" ו "טקטיקה קטנונית". בהודעה משותפת שפרסמו מנהיג המיעוט הרפובליקני בקונגרס קווין מקארתי, מצליף המיעוט סטיב סקאליס ויושבת ראש הועידה הרפובליקנית ליז צ'ייני נכתב: "זהו יום עצוב שמראה כיצד יושבת הראש פלוסי והדמוקרטים בקונגרס נותנים למשחקים פוליטיים לעוור אותם. 'מצב האומה' הוא הזדמנות לנשיא ארצות הברית לדבר לכל האמריקאים על האינטרסים וסדרי העדיפויות שלנו... שימוש בסוג כזה של טקטיקה קטנונית הוא סימן למנהיגות כושלת ומתחת לכבוד של הקונגרס האמריקאי".

"מתחת לכבודו של הקונגרס האמריקאי". ראשי הרפובליקנים ליז צ'ייני, קווין מקארתי (משמאל) וסטיבי סקאליס (צילום: AP)

היום (רביעי) מסמן את היום ה-33 להשבתת הממשל הפדרלי הארוכה בהיסטוריה, והנזקים ממשיכים להיערם. מאות אלפי עובדי ממשל נזקקים לתרומות כסף ומזון, האבטחה בשדת התעופה משובשת בגלל שעובדי הבטחון הודיעו כי הם חולים משום שהם מסרבים לעבוד בחינם, סוכני ה-FBI מתלוננים כי אין להם משאבים להפעלת מקורות, וההערכות הן כי הצמיחה ברבעון הראשון של 2019 תהיה אפסית או קרובה לכך.

נזכיר כי מקור ההשבתה בהיעדר מימון להפעלת סוכנויות פדרליות שונות, מימון שטעון את אישור הקונגרס לחריגה מהתקציב השנתי - וטראמפ מתעקש שבמסגרת תכנית מימון זו יוקצה גם סכום של קרוב לששה מיליארד דולר למימון בניית החומר בגבול מקסיקו. הדמוקרטים מתנגדים נחרצות לחומה ולמימונה וחילוקי הדעות הפוליטיים הביאו את הגופים נטולי המימון להפסיק את פעילותם באופן חלקי או מלא.

YOU MIGHT ALSO LIKE