לינדזי גרהאם נפגש בטורקיה עם ארדואן: "נסיגה מהירה מסוריה תיצור 'עיראק על סטרואידים'"
הסנטור הרפובליקני ביקר בטורקיה ונפגש בין השאר עם הנשיא ארדואן. הוא קרא להמתין עם הנסיגה עד שדאעש יובסו לחלוטין, ותמך בטורקים נגד הכורדים. גורם טורקי: "מקווה שאחרי המפגש, ארה"ב תבין יותר טוב את המצב"

הסנטור לינדזי גרהאם אמר אתמול (שבת) כי הוא מקווה שהנשיא דונלד טראמפ ידחה את נסיגת ארצות הברית מסוריה עד לאחר שארגון דאעש מושמד לחלוטין. גרהאם הזהיר כי במידה והנסיגה תעשה מוקדם מדי, היא עלולה לגרום ל"עיראק על סטרואידים".

נוטה לצד של טורקיה. הסנטור לינדזי גראהם (צילום: Shutterstock)

גרהאם, שמבקר באנקרה, טורקיה, אמר כי הוא מאמין שרמטכ"ל הכוחות האמריקניים ג'וזף דנפוד עובד על תכנית עם טורקיה כדי להרחיק את הכורדים מהגבול של טורקיה.

בחודש שעבר הודיע הנשיא טראמפ כי דאעש הובס בסוריה, וכי הוא יסיג את הכוחות האמריקניים אל מחוץ לאדמת סוריה.

ההחלטה של הנשיא הובילה לגל חדש של חוסר ודאות במלחמת האזרחים שנמשכת כבר שמונה שנים בסוריה, וגרמה לסערה ולדיונים רבים על הריק שייווצר לאחר עזיבת הכוחות האמריקניים, ומי ימלא את החלל במקומם.

הנסיגה של הכוחות האמריקניים מעיראק בסוף שנת 2011, תשע שנים לאחר הפלישה של ארצות הברית ובנות בריתה, הותירה חלל שאפשר לדאעש להרים את ראשו - דבר שהוביל בסופו של דבר להתערבותה הנוספת של ארצות הברית.

מתקפה שבוצעה השבוע על ידי אנשי דאעש הביאה למותם של שני חיילים אמריקניים ושני אזרחים שעובדים עם הצבא האמריקני בצפון סוריה, יחד עם עוד כמה אזרחים מקומיים.

המתקפה במנביג' הייתה המתקפה הקטלנית ביותר שבוצעה נגד כוחות אמריקניים בסוריה מאז שצבא ארצות הברית התפרש על הקרקע בשנת 2015. העיירה מנביג' מוחזקת בידי כוחות מיליציה שפועלת בשיתוף עם מיליציה הכורדית שזוכה בתמיכת ארצות הברית.

אחת החנויות שנפגעה בפיגוע בשוק בעיר מאנביג' (צילום: סוכנות הידיעות ANHA)

עדיין לא ברור מתי הכוחות האמריקניים יעזבו את צפון סוריה, שם גם טורקיה וגם צבא אסד נכונים למלא את החלל שיוותר לאחר נסיגת ארצות הברית. המיליציה שמחזיקה את האזור קראה בחודש שעבר לאסד להיכנס לאזור עם נסיגת האמריקנים, כדי למנוע כניסה של כוחות טורקיים למקום.

בשבוע שעבר אמר נשיא טורקיה, ארדואן, כי הוא דן עם הנשיא טראמפ בהקמת אזור חיץ באחריות טורקיה לאורך הגבול עם סוריה.

"הנה החדשות הטובות: לגנרל דאנפורד, אני חושב, יש תכנית שהוא עובד עליה יחד עם הצבא הטורקי, שיכולה להשיג את המטרות האלה", אמר גראהם, "והם ירחיקו גורמים כורדיים מהגבול עם טורקיה". הוא הוסיף כי במסגרת התכנית, יאספו הכוחות את ציוד הלחימה הכבד של המיליציות הכורדיות בסוריה.

טורקיה הודיעה כי המיליציה הכורדית YPG היא ארגון טרור, ומהווה למעשה הרחבה של מפלגת הפועלים הכורדית, ארגון כורדי שפועל בטורקיה, בין השאר בשיטות של טרור.

גראהם הוסיף כי הזרוע הפוליטית של ה-YPG קשורה ומעורבת במחתרת הכורדית בטורקיה, שפועלת במשך עשורים רבים.

כוחות דעאש בסוריה. גראהם מקווה שהנסיגה תידחה עד לאחר ניצחון כולל (צילום: Freedom House)

"נסיגה שלא משרטטת את הנקודות שנגעתי בהן לא תביא לסיום המלחמה נגד דאעש, אלא היא תתחיל מלחמה חדשה", אמר גראהם. "מבחינת טורקיה זו תהיה מלחמת חובה, כולל כניסה לסוריה כדי לנקות את הגורמים החמושים שלדעת אנקרה מהווים איום על טורקיה ועל ריבונותה".

גורם בכיר באנקרה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי על ארצות הברית להתחשב בסדר העדיפויות של טורקיה, ולא בזה של הכורדים.

"עם תום פגישתו של גרהאם בטורקיה עם ארדואן ובכירים אחרים, אנחנו מקווים שארצות הברית תבין יותר את המצב", אמר הבכיר.

YOU MIGHT ALSO LIKE