טראמפ ופלוסי מציגים: בטלי לי ואבטל לך
יום אחרי שיו"ר בית הנבחרים הודיעה לטראמפ שהיא מבטלת את נאום מצב האומה השנתי בשל ההשבתה, השתמש הנשיא באותו נימוק כדי לבטל לפלוסי ברגע האחרון נסיעה לאירופה ולאפגניסטן

הנשיא טראמפ ביטל את נסיעתה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי לאירופה ולאפגניסטן ברגע האחרון - ובנוסף חשף פרטים מסווגים בנוגע לנסיעה, במה שנראה כמו צעד נקמה על כך שמנהיגת הדמוקרטים בבית התחתון ביטלה את נאום מצב האומה בשל השבתת הממשל החלקית.

"ביטול לך וביטול לי, על כך מעידות העיניים..." (צילום: People)

בצעד שגרף גינויים מקיר לקיר במערכת הפוליטית, טראמפ בישר לחברת בית הנבחרים מקליפורניה במכתב פומבי כי נסיעתה החשאית לבריסל ולאפגניסטן "נדחתה עד להודעה חדשה" לאור השבתת הממשל, הנגרמת בשל דרישתו למימון לחומת הגבול עם מקסיקו.

"נקבע מחדש מועד לגיחה בת השבוע הזו", כתב טראמפ. "אני בטוח שתסכימי שראוי בהחלט לדחות את אירוע יחסי הציבור הזה". טראמפ הוסיף כי "מוטב" שפלוסי תישאר בוושינגטון לצורך מו"מ על סיום ההשבתה, וכתב כי הוא מבטל את המטוס הצבאי שהוזמן לנסיעה שלה, אולם שלא ימנע ממנה לקחת טיסה מסחרית אם תתעקש לנסוע.

אלא שנסיעתה של פלוסי - במסגרת מה שמכונה משלחת קונגרס, המיועדת לאפשר למחוקקים לקבל מידע מיד ראשונה בנוגע לסוגיות חוץ וביטחון רגישות - לא הוכרזה פומבית, ועוזריה ביקשו מן התקשורת שלא לדווח על הנסיעה מחשש לביטחונה של פלוסי ושיקולי ביטחון לאומי, במיוחד בנוגע לחלק הנסיעה שהיה אמור להביא את יו"ר הבית לאפגניסטן.

הנשיא לא מסתפק בזה. הוא רוצה חומה (צילום: CNN)

מטוסה של פלוסי היה אמור לצאת היום בשעה 3 אחר הצהריים (שעון החוף המזרחי) והיא היתה בדרכה לשדה התעופה כאשר הבית הלבן פרסם את מכתבו של הנשיא בשעה 2:11. אוטובוס שהסיע את פלוסי ועוזריה לשדה התעופה נצפה חוזר לגבעת הקפיטול.

כאמור, צעדו של טראמפ מגיע יממה לאחר שפלוסי נקטה בצעד חסר תקדים של בקשה רשמית מהנשיא שידחה את נאום מצב האומה השנתי, הקבוע ל-29 בינואר, עד שתסתיים ההשבתה, שכבר הפכה לארוכה בהיסטוריה ונכנסה היום ליומה ה-28.

פלוסי, שבסמכותה להזמין או לא להזמין את הנשיא לנאום בפני הקונגרס, ציינה כי משאבי המשרד לביטחון המולדת כבר נמתחים עד דק בשל ההשבתה וסידורי האבטחה של נאום מצב האומה יטילו עומס נוסף על סוכני המשרד, שיצטרכו לעבוד באירוע מבלי לקבל על כך תשלום. פלוסי הציעה לדחות את הנאום או שטראמפ יגיש את הדיווח בכתב.

הרעיון אינו מופרך כפי שהוא נשמע כלל. החוקה אמנם מחייבת את הנשיא לדווח "מעת לעת" על מצב האומה לקונגרס, אולם אינה קובעת שדיווח זה צריך להיעשות בעל-פה או באופן אישי. במשך יותר מ-120 שנה אכן מסרו נשיאי ארה"ב את הדיווח בכתב, והנשיא ה-28, וודרו ווילסון, היה הראשון שביצע את החובה החוקתית בנאום פומבי.

דרו האמיל, סגן ראש לשכתה של פלוסי, ויתר על ההזדמנות לתקוף את הנשיא על המכתב החריג, אולם סתר את תיאור הביקור המתוכנן של פלוסי בבריסל ובאפגניסטן כ"אירוע יח"צ", בציינו שהנשיא עצמו בביקר אצל החיילים בעיראק במהלך ההשבתה, וכך גם משלחת של חברי קונגרס רפובליקנים בראשות חבר בית הנבחרים לי זלדין מניו יורק.

אפילו אחד מגדולי תומכיו של הנשיא בקונגרס, הסנאטור לינדזי גראהם מדרום קרוליינה, גינה את צעדו של הנשיא. "תגובה חסרת בגרות אחת אינה מצדיקה אחרת", צייץ. "איומה של היו"ר פלוסי לבטל את נאום מצב האומה הוא חסר אחריות ופוליטי במובהק. החלטת הנשיא למנוע מהיו"ר פלוסי מטוס צבאי לבקר את חיילינו באפגניסטן אף הוא לא ראוי".

YOU MIGHT ALSO LIKE