הנשיא טראמפ הבטיח - ומקיים: החלה נסיגת הכוחות האמריקניים
אמנם היועץ לביטחון לאומי אמר כי הנסיגה לא תיערך לפני שדאעש יחוסל לחלוטין, אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד. שיירה של הצבא עזבה הלילה לעיראק. כ-20 עד 30 אלף לוחמים של ארגון הטרור עדיין נמצאים בסוריה ובעיראק

הצבא האמריקני החל היום (שישי) את הנסיגה מסוריה, עליה הודיע הנשיא טראמפ במפתיע זמן קצר לפני חג המולד. כך הודיע גורם צבאי. זאת, למרות הבלבול הרב שחל מאז הודעת הנשיא.

הנסיגה החלה, למרות שהתנאים טרם מולאו. כוחות אמריקניים בסוריה, צילום ארכיון

קולונל שון ריאן, דובר הקואליציה נגד דאעש, אותה מובילה ארצות הברית, סירב למסור פרטים נוספים על הנסיגה, ובהם לוח הזמנים ותנועת הכוחות. עם זאת, הוא ציין כי הנסיגה כבר החלה.

ההתפתחות האחרונה מתרחש לאחר שהיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון אמר כי הנסיגה לא תהיה מיידית, והיא לא תתרחש לפני שארגון הטרור יובס לחלוטין, ולפני שטורקיה תתחייב שלא לתקוף את המיליציה הכורדית, בת בריתה של ארצות הברית בסוריה, לאחר נסיגת הכוחות האמריקניים.

כעת, נראה שהנסיגה מתרחשת למרות שאף אחד מהתנאים ששטח בולטון לא קוימו.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן סירב להיפגש עם בולטון במהלך ביקורו של היועץ לביטחון לאומי בטורקיה השבוע, ואף אמר כי התנאי של ארצות הברית לנסיגה מסוריה הוא "טעות קשה".

טורקיה ריכזה אלפי חיילים לאורך הגבול עם סוריה, והיא מאיימת לתקוף את הכוחות הכורדיים משום שלטענת אנקרה, למורדים הכורדים יש קשרים עם המחתרת הכורדית שפועלת בשטח טורקיה.

"יש לי כמה חששות, שהגדול בהם הוא לגבי הכורדים, ולגבי כך שאנחנו מותירים אותם חסרי הגנה", אמר הסנטור הרפובליקני קווין קריימר מדקוטה הצפונית בראיון לעיתון של הצבא בתחילת השבוע והוסיף כי בולטון וטראמפ "לא יאפשרו לטורקיה להרוג את הכורדים".

אמר שהנסיגה תידחה. היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון (צילום: Shutterstock)

טראמפ הודיע על הנסיגה לפני כשלושה שבועות, ב-19 לדצמבר. למחרת, שר ההגנה ג'ים מאטיס הודיע על התפטרותו ממשרד הביטחון, בטענה כי הוא כבר לא רואה עין בעין עם הנשיא מבחינה ביטחונית.

המידע העדכני שעולה מסוריה מגלה כי דאעש עדיין פועל והוא רחוק מלהיעלם מעל פני השטח. דוח חדש של המרכז לאסטרטגיה וללימודים אסטרטגיים מגלה כי בסוריה ובעירק עדיין יש בין 20 ל-30 אלף לוחמים של ארגון הטרור.

ארגון סורי לזכויות אדם שמקום מושבו בבריטניה ציין כי הנסיגה האמריקנית החלה אמש. לדברי הארגון, שיירה של עשרה כלי רכב משוריינים, יחד עם כמה משאיות, יצאה מבסיס צבאי שבעיר רמיילה שבצפון מערב סוריה, והגיעה לעיראק.

לפני שביקר בטורקיה, היועץ לביטחון לאומי ביקר ביום ראשון בישראל, שם הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשניים דנו בעתיד של הזירה הסורית.

גורמים בישראל הביעו דאגה בעקבות התכנית להסיג בחיפזון את אלפיים החיילים האמריקניים שמוצבים על אדמת סוריה. החשש בירושלים הוא שכוחות איראניים ינצלו את הואקום שתיצור הנסיגה האמריקנית.

גורם בכיר בממשל טראמפ אמר לכתבים שיצאו לסבב הביקורים עם בולטון כי בכוונת היועץ לביטחון לאומי לדון בקצב הנסיגה, ולדון גם בנוכחות האמריקנית בשאר מדינות האזור. בולטון צפוי להסביר כי החיילים שמוצבים בסוריה יועברו לעיראק כדי לבצע את אותה המשימה בדיוק - להילחם בדאעש. ככל הנראה הוא גם יסביר שישארו כמה חיילים במוצב אל-טאנף שבדרום סוריה, כדי להתמודד עם הניסיון של טהרן להרחיב את פעילותה באזור.

עומד במילה שלו. הנשיא דונלד טראמפ (צילום: Shutterstock)

בנוסף, בולטון יעביר לירושלים מסר ולפיו ארצות הברית תהיה "מאוד תומכת" בתקיפות הישראליות נגד מטרות איראניות בסוריה.

בולטון הזהיר את נשיא סוריה, בשאר אל-אסד שלא ינצל את הנסיגה האמריקנית כדי להשתמש בנשק כימי נגד בני עמו, וציין כי "אין שינוי" מבחינת ארצות הברית, שרוצה בכך חציה של קו אדום. טראמפ ביצע שתי מתקפות בסוריה בתגובה לשימוש של המשטר הסורי בנשק כימי נגד המורדים.

"הוכחנו לאסד פעמיים, באמצעות שימוש בכוח צבאי, כי השימוש בנשק כימי אינו מקובל", אמר בולטון בעת שעשה את דרכו לישראל. "אם הם לא הבינו את המסר בשתי התקיפות האלה, הבאה תהיה ברורה עוד יותר".

YOU MIGHT ALSO LIKE