שפחת המין שהרגה את האנס שלה תקבל חנינה
סינטויה בראון, שהרגה בגיל 16 גבר ששכר ממנה שירותי מין בעת שהועסקה בזנות ונשפטה ל-51 שנות מאסר, קיבלה חנינה ממושל טנסי ותשוחרר בשבעה באוגוסט

סינטויה דניס בראון, שמרצה עונש מאסר עולם על רצח גבר שקנה את גופה לצרכי מין כשהיתה בת 16, קיבלה חנינה. כך הודיע היום (שני) משרדו של מושל טנסי, ביל האסלם. בראון, בת 30 כיום, תשוחרר לפיקוח קצין מבחן בשבעה באוגוסט, לאחר 15 שנים בכלא.

התביעה טענה שזה היה שוד. תומכיה טענו - הגנה עצמית מול אנס. המושל קבע: לחופש נולדה. סינטויה בראון ועורך דינה (צילום: 

"החלטה זו התקבלה לאחר שיקול זהיר של מקרה מורכב וטראגי", אמר האסלם. "סינטויה בראון ביצעה, על פי הודאתה שלה, פשע מחריד בגיל 16. אולם הטלת מאסר עולם על קטינה שיאלץ אותה לרצות לפחות 51 שנים בכלא לפני שתוכל אפילו לבקש שעונשה יקוצר, הוא עונש חמור מדי, במיוחד לאור הצעדים יוצאי הדופן שגב' בראון נקטה כדי לשקם את חייה. שינוי מהותי ראוי לו שילווה בתקווה".

המקרה של בראון משך את תשומת לבם של מספר תומכים בולטים, כולל חבר קונגרס, מספר מחוקקים ברמת המדינה בטנסי ושורה של ידוענים מובילים כמו הקומיקאית הזמרת ריהאנה, איימי שומר, המפורסמת-בזכות-היותה-מפורסמת קים קרדשיאן והשחקנית אשלי ג'אד, ילידת טנסי ותושבת המדינה, היו בין אלה שקראו למושל האסלם להשתמש בסמכותו לתיקון העוול.

כך למשל צייצה ג'אד לפני כשלושה שבועות "אני קוראת ומתחננת בפני מושל טנסי ביל האסלם להעניק #חנינהלסינטויה. סינטויה היתה קורבן לסחר בילדים למטרות מין, נאנסה והכורחה להיות מושא לניצול מיני בתשלום כדי לשרוד. היא ראויה להזדהותך ולחמלתך".

"היא ראויה להזדהותך וחמלתך", אמרה אשלי ג'אד למושל טנסי... (צילום: וראייטי)

ב-2004 הרגה בראון את ג'וני מיצ'ל אלן, שלדברי בראון ניגש אליה ברחוב ושידל אותה לזנות ולקח אותה לביתו. התובעים אמרו שבראון ירתה באלן בראשו בעת שישן, גנבה כסף ואקדחים, לקחה את הטנדר של ההרוג ונמלטה מן המקום.

התביעה טענה כי המניע למעשה לא היה הגנה עצמית, אלא שוד. בראון טענה בתגובה כי היא חששה לחייה בשל התנהגותו של בראון, ולקחה את הכסף משום שפחדה לשוב בידיים ריקות לסרסור שלה, שכינויו "משסף הגרונות" (Cut Throat). למרות זאת מצא בית משפט לנוער את בראון כשירה לעמוד לדין כבגירה. היא הורשעה ברצח ובשוד ונדונה למאסר עולם - ללא אפשרות לקציבת העונש בטרם תרצה 51 שנים.

למרות שחלף יותר מעשור מאז משפטה, העונש הקשה שהושת על בת-עשרה שהיתה קורבן לסחר בנשים לצורכי זנות עורר מחאה נזעמת ברחבי ארה"ב - במיוחד לאחר שסלבריטאים כמו ריהאנה וקרדשיאן באו להגנתה ברשתות החברתיות ב-2017. קרדשיאן אף נפגשה עם הנשיא טראמפ וביקשה ממנו לחון את בראון. מאז הרשעתה של בראון, שונו הנחיות גזר הדין לקטינים בטנסי.

... והמושל הסכים ופעל. מושל טנסי, ביל האסלם (צילום: נוקסוויל ניוז סנטינל)

"אילו נשפטה כיום", אומרים מומחים, "היה משפטה מתנהל לגמרי אחרת. בית המשפט כיום היה רואה בה שפחת מין קטינה... היא היתה נתפשת כקורבן". עיון בפרוטוקול המשפט של בראון מראה שההתייחסות אליה היא כ"פרוצה בת-עשרה". כיום, אומרת דרי סמית, מייסדת ומנכ"לית End Slavery Tennessee, עמותה הפועלת נגד סחר בבני אדם, "אנחנו יודעים שאין דבר כזה פרוצה בת-עשרה. כי בת-העשרה הזה אולי חושבת שהיא זו שהחליטה להיאנס פעמים מרובות ביום ולתת את הכסף לאדם אחר, אבל ברור למדי שיש אדם בוגר מאחורי זה שמתמרן ומנצל אותה".

בסרט הדוקומנטרי שנעשה על המקרה שלה מספרת בראון כי בפעם הראשונה שהסרסור שלה אנס אותה "הוא חנק אותי והתעלפתי... אני הרווחתי כסף בשבילו. הוא לא עמד לתת לי ללכת לשום מקום. הוא אמר לי שיהרוג אותי". בסרט התיעודי עלה כי בראון סובלת מתסמונת אלכוהול עוברי, ואמה הודתה שהרבתה לשתות בעת שנשאה את הבת ברחמה. עובדות אלה הוסתרו מחבר המושבעים במשפטה.

מאז גזר דינה בילתה בראון את כל חייה הבוגרים מאחורי סורג ובריח - אולם במהלך הזמן שינתה את חייה מן הקצה לקצה. היא רכשה תואר Associates (חצי תואר ראשון) ועובדת על ה-B.A. שלה, ומתכננת עם שחרורה לייסד עמותה לעזור לצעירות אחרות שהסתבכו עם החוק. בראיון טלפוני מן הכלא שנכלל בסרט התיעודי אומרת בראון "למדתי שהחיים שלי לא נגמרו והם לא גמורים. אני יכולה ליצור הזדמנויות שבהן אני ממש עוזרת לאנשים".

YOU MIGHT ALSO LIKE