סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן שוקל להתמודד בבחירות 2020
המחנה הדמוקרטי מחכה למוצא פיו של ביידן, אך לא בטוח שהמפלגה עוד יכולה שגבר לבן בן 70 יהיה הפנים שלה. הוא ככל הנראה יפרסם את החלטתו בשבועיים הקרובים

סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן נמצא בשלבים האחרונים לקראת הכרעה אם הוא מתכוון להתמודד בבחירות לנשיאות ב-2020. הוא אמר למקורביו כי הוא בספק שמישהו אחר מהמחנה הדמוקרטי יוכל לנצח את הנשיא המכהן דונלד טראמפ.

כולם מחכים למוצא פיו. ג'ו ביידן (צילום: AP)

רבים מהמצביעים הדמוקרטים, וכמעט כל התורמים הגדולים למפלגה, מעוניינים לראות מה יחליט ביידן, משום שהם מתרכזים במציאת מועמד שיוכל לנצח את טראמפ, שלדעתם מהווה לא פחות מאיום על הדמוקרטיה האמריקנית. במידה ויבחר להתמודד, ביידן צפוי להפוך מהר מאוד לפנים של המפלגה בבחירות, אך לא בטוח שהמפלגה שלו מוכנה לקבל גבר לבן בן 70 בראש.

"יש לו את הסיכוי הגבוה ביותר לנצח את טראמפ", אמר הסנטור טום קרפר מדלאוור, חברו הוותיק של ביידן, "בסולם של אחד עד עשר, הוא נמצא כנראה ב-12".

עם זאת, ייתכן כי בוחרים רבים במפלגה לא יתמכו בביידן משום שהם רוצים מועמדות, ועדיף כאלה מקבוצות מיעוט. הבחירה בגבר לבן עשוי לאכזב דמוקרטים רבים שגם כך חלוקים בשאלה האם אישה יכולה לנצח בבחירות 2020, בעקבות ההפסד הצורם של הילארי קלינטון לטראמפ.

הדיון סביב האפשרות שביידן יתמודד על הנשיאות מדגימה את עודף ההשקפות ואת הפיצולים במפלגה בין הגורמים הפרגמטיים למחנה הליברלי. כמה פעילים במחנה הדמוקרטי מטילים ספק בכך שביידן, מועמד מתון יחסית, יוכל לנצח בבחירות המקדימת עם מסר של אחדות בשורות המפלגה, ולא באמצעות מסר פופוליסטי ריק.

ב-2020, דמויות כמו ביידן יאבדו את המומנטום שלהם ויהפכו לנטע זר בבחירות המקדימות במחנה הדמוקרטי", אמר ווליד שהיד, פעיל שמאל.

סגן הנשיא לשעבר בן ה-76, שמוביל בכמה סקרים, עדיין לא אמר למקורביו כי הוא מתכוון להתמודד בבחירות. הם מעריכים שהחלטתו לא תהיה סופית עד שהוא יקבע, משום ששיקולי משפחה ובית נמצאים גבוה בסדר העדיפויות של ביידן.

ובכל זאת, ביידן רמז כי הוא נוטה לבחור באפשרות להתמודד מול טראמפ, והוא צפוי להכריז על עמדתו הסופית בשבועיים הקרובים. כך אומרים מקורביו ואחרים במפלגה.

ביידן עם אובמה. יודע שהוא חייב להחליט במהירות (צילום: רויטרס)

ביידן אמר בשבוע שעבר לגורם בכיר במפלגה כי הוא ככל הנראה יתמודד בבחירות, וכי העוזרים שלו אמרו לו שהוא חייב לעשות זאת במהירות.

סגן הנשיא לשעבר נמצא תחת לחץ רב מצד התורמים הגדולים של המפלגה שמנסים לשכנע אותו להחליט לא יאוחר מסוף החודש. במידה ולא יחליט, הוא עשוי לראות אותם ממשיכים עם מועמדים אחרים. הוא ועוזריו רגישים לביקורת שספג בשנת 2015, כאשר התמהמה להודיע על ההתמודדות שלו, ופגע במתמודדת העיקרית במירוץ, הילארי קלינטון.

הסנטורית אליזבת' וורן ממסצ'וסטס נכנסה למירוץ על ראשות המפלגה בשבוע שעבר, וכמה נשים אחרות במפלגה שוקלות גם הן להתמודד על הנשיאות בשנת 2020.

ביידן ניצל חלק מחופשת חג המולד שלו באיי הבתולה, תוך שהוא פונה אל תומכיו, וניצל את השבוע האחרון לפגישות פרטיות עם גורמים רשמיים במפלגה.

באחת משיחותיו אמר ביידן משפט שכבר אמר בפומבי: "אם תשכנעו אותי שיש מישהו טוב יותר ממני, אשמח לא להתמודד". בשיחה הזו, שניהל עם אחד ממקורביו במפלגה, הוא הוסיף כי "אינו רואה מועמד שיכול לעשות את מה שצריך בשביל לנצח".

YOU MIGHT ALSO LIKE