לקראת הנסיגה מסוריה, היועץ לביטחון לאומי נשלח לישראל ולטורקיה
היועץ לביטחון לאומי נשלח להרגיע את ירושלים מפני הנסיגה. הוא גם יבקר באנקרה כדי לראות מה התכנית של טורקיה לאחר הנסיגה, שרוצה לתקוף את המורדים הכורדים

הבית הלבן שלח את היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון לישראל כדי להפיג את החששות בירושלים שעלו לאחר הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ להוציא את הכוחות האמריקניים מסוריה.

"אם אסד לא הבין את המסר בתקיפות הקודמות, בפעם הבאה הוא יבין". היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון (צילום: Shutterstock)

ההודעה על הנסיגה פורסמה מעט לפני חג המולד, אז אמר הנשיא כי היא תושלם בתוך שבועות ספורים, אך לוח הזמנים הספיק להתארך מאז לאחר שטראמפ קיבל את בקשותיהם של גורמים בוושינגטון ובבית הלבן ובקשותיהן של בעלות בריתה של ארצות הברית.

בולטון תכנן להיפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וגורמים אחרים היום (ראשון) לפני שהוא ימשיך במסע הביקורים שלו אל טורקיה. גורמים בישראל הביעו דאגה בעקבות התכנית להסיג בחיפזון את אלפיים החיילים האמריקניים שמוצבים על אדמת סוריה. החשש בירושלים הוא שכוחות איראניים ינצלו את הואקום שתיצור הנסיגה האמריקנית.

ההודעה האמריקנית גם הגבירה את החשש מפני מתקפה של הטורקים על המורדים הכורדים שבסוריה, שלחמו לצד הכוחות האמריקניים נגד ארגון הטרור דאעש. טורקיה רואה ביחידות ההגנה העממיות של הכורדים, ה-YPG, ארגון טרור המקושר למחתרת הכורדית שפועלת בשטחה.

גורם בכיר בממשל טראמפ אמר לכתבים שיצאו לסבב הביקורים עם בולטון כי בכוונת היועץ לביטחון לאומי לדון בקצב הנסיגה, ולדון גם בנוכחות האמריקנית בשאר מדינות האזור. בולטון צפוי להסביר כי החיילים שמוצבים בסוריה יועברו לעיראק כדי לבצע את אותה המשימה בדיוק - להילחם בדאעש. ככל הנראה הוא גם יסביר שישארו כמה חיילים במוצב אל-טאנף שבדרום סוריה, כדי להתמודד עם הניסיון של טהרן להרחיב את פעילותה באזור.

בנוסף, בולטון יעביר לירושלים מסר ולפיו ארצות הברית תהיה "מאוד תומכת" בתקיפות הישראליות נגד מטרות איראניות בסוריה.

בולטון הזהיר את נשיא סוריה, בשאר אל-אסד שלא ינצל את הנסיגה האמריקנית כדי להשתמש בנשק כימי נגד בני עמו, וציין כי "אין שינוי" מבחינת ארצות הברית, שרוצה בכך חציה של קו אדום. טראמפ ביצע שתי מתקפות בסוריה בתגובה לשימוש של המשטר הסורי בנשק כימי נגד המורדים.

"הוכחנו לאסד פעמיים, באמצעות שימוש בכוח צבאי, כי השימוש בנשק כימי אינו מקובל", אמר בולטון בעת שעשה את דרכו לישראל. "אם הם לא הבינו את המסר בשתי התקיפות האלה, הבאה תהיה ברורה עוד יותר".

YOU MIGHT ALSO LIKE