משוכה חדשה לנשיא טראמפ: ב-3 בינואר יושבע קונגרס עם רוב דמוקרטי
לראשונה מאז 2011, הדמוקרטים יחזרו לשלוט בבית הנבחרים וננסי פלוסי צפויה להתמנות שוב לתפקיד יו"ר הבית. בסנאט, הרפובליקנים יגדילו את הרוב המזערי שבו החזיקו. לראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית, רבע מהסנאט יורכב מנשים

ביום חמישי ה-3 בינואר בשעה 12:00 בצהריים (שעון חוף מזרחי) יתכנס באופן רשמי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית. תהיה זו הפעם הראשונה במהלך כהונת הנשיא טראמפ שעליו להתמודד עם בית נבחרים "עוין", שכן המפלגה הדמוקרטית תחזור לשלוט בבית לראשונה מאז שנת 2011.

חברי הקונגרס החדשים שייכנסו מחר לתפקידם (צילום: Getty Images)

בסנאט תמשיך לשלוט המפלגה הרפובליקנית עם 53 סנאטורים, וזאת לעומת 45 של הדמוקרטים. שני סנאטורים נוספים, אנגוס קינג (מיין) וברני סנדרס (ורמונט), נחשבים לעצמאים, אך הם נוהגים להצביע עם המפלגה הדמוקרטית כך שמדובר ביתרון של 53-47 לטובת הרפובליקנים. סגן הנשיא מייק פנס הוא שובר השוויון במקרים של תיקו בהצבעה. מתוך 100 הסנאטורים, 75 מהם גברים ו-25 נשים, המספר הגבוה של ייצוג נשי בסנאט בהיסטוריה של ארצות הברית. 

בבית הנבחרים התמונה שונה למדי, שכן הרפובליקנים ירדו מ-236 חברי קונגרס ל-199, ואילו הדמוקרטים יחזיקו ב-235 מושבים, וזאת לעומת 196 במושב הקונגרס הקודם. מחר, לאחר השבעתם של חברי הקונגרס החדשים, יחלו בתהליך הבחירה של יושבת ראש בית הנבחרים, מנהיג הרוב ומנהיג המיעוט. רבים מעריכים כי ננסי פלוסי, דמוקרטית מקליפורניה, תיבחר בפעם השנייה לכהן כיושבת ראש בית הנבחרים.

ננסי פלוסי, צפויה להתמנות שוב לתפקיד יו"ר בית הנבחרים (צילום: Getty Images)

מאז הבחירות בנובמבר, רבים במפלגה הדמוקרטית טוענים שעל חברי הקונגרס לחקור את הנשיא טראמפ לעומק, ובהחלט יתכן שמספר ועדות חשובות שיועברו לשליטת הדמוקרטים יפתחו בשימועים כנגד החלטות ספציפיות של הנשיא, כמו גם חקירות על דיווחי המס שלו ושל משפחתו. הסנאטור הדמוקרטי מאילנוי, דיק דרבין, דווקא מציע למצוא את הנושאים שעליהם ישנה הסכמה בין שתי המפלגות. דרבין ישאר במיעוט בסנאט, אך הוא שלח מסר ברור לחבריו למפלגה בבית הנבחרים: "אל תתעצבנו על טראמפ ואל תנסו 'להחזיר לו'. במקום זה, תבצעו משהו. תראו מה הדמוקרטים, כשהם שולטים בבית הנבחרים, מסוגלים לעשות כדי לשפר את חיי התושבים", הוא אמר.

ג'וני אירסט, סנאטורית רפובליקנית מאיווה, אמרה השבוע שהיא רוצה לעבוד ביחד עם הקונגרס הדמוקרטי כדי "לתקן את כל תהליך אישור התקציב הממשלתי", תהליך שפוגע באנשי הצבא, לדבריה. "מאוד מדאיגה אותי המחשבה שמי שיפגע מקיצוצי תקציב יהיו הגברים והנשים שמשרתים בצבא", היא אמרה, "זה לא יהיה קל, אבל אני בטוחה שנוכל לעבוד ביחד עם הדמוקרטים".

YOU MIGHT ALSO LIKE