12 יום לתוך השבתת הממשל הפדרלי: טראמפ יפגש עם ראשי הסיעות בסנאט ובבית הנבחרים
יום לפני תחילת פעילות הקונגרס בהרכבו החדש יקיים טראמפ תדריך בטחוני על המתרחש בגבול הדרומי. מנהיגת הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים ננסי פלוסי הודיעה שהדמוקרטים יעבירו חקיקה שתאפשר פתיחה מחדש של הממשל ובינתיים, "אנחנו נותנים לרפובליקנים הזדמנות לקבל 'כן' כתשובה"

עם כניסת שביתת הממשל הפדרלי ליומה ה-12, הזמין דונלד טראמפ את ראשי הדמוקרטים והרפובליקנים בקונגרס לתדרוך בנושא בטחון הגבולות. בהודעה שנמסרה מהבית הלבן נאמר כי הנשיא "מעוניין בהסכם שיפתח מחדש את הממשל וגם ישמור על האמריקאים בטוחים". עד כה, דחה הממשל כל הצעה דמוקרטית להסכם שיאפשר פתיחה מחדש של הממשל אבל שלא כולל מימון לבניית החומה בגבול ארצות הברית-מקסיקו.

תקדם חקיקה לפתיחת הממשל. ננסי פלוסי (צילום: נו יורק טיימס)

בתדריך היום (רביעי) צפויים להשתתף בכירי הרפובליקנים החדשים בקונגרס, קווין מקארתי מקליפורניה וסטיב סקאליס מלואיזיאנה, וכן הסנאטור הבכיר ומנהיג הרוב מיץ' מקונל. ראש סיעת הרוב הרפובליקנית בקונגרס לשעבר, פול ריאן הפורש, לא ישתתף. מצד הדמוקרטים יגיעו מנהיגת הרוב החדשה-ישנה ננסי פלוסי וראש סיעת המיעוט בסנאט צ'אק שומר.

לפני הפגישה המתוכננת להיום אחרי הצהרים, צפוי טראמפ להפגש עם חברי הקבינט שלו ועם סגן הנשא מייק פנס, בזמן שמאות אלפי עובדים פדרליים ממשיכים לא לקבל תשלום עבור עבודתם. התדריך שיתקיים היום עם ראשי הסיעות בקונגרס מתקיים יום לפני ההשבעה של חברי הקונגרס החדשים ותחילת פעילותו של קונגרס בעל רוב דמוקרטי גדול, שמסיים את המונופול הרפובליקני בממשל. הוא צפוי להתקיים בחדר המצב המאובטח בבית הלבן, שמותאם להתמודדות עם מידע רגיש. מכאן הסיקו כלי התקשורת כי הפגישה לא תשודר בטלוויזיה, בשונה מהפגישה המדוברת של טראמפ עם שומר ופלוסי בחודש שעבר.

אתמול מסרה פלוסי כי הדמוקרטים יפעלו למען סיום השבתת הממשל עם פתיחת המושב החדש של הקונגרס מחר, ויאשרו הצעת חוק שתאפשר את הפתיחה מחדש גם מבלי המימון לחומה: "אנחנו נותנים לרפובליקנים הזדמנות לקבל 'כן' כתשובה", כתבה פלוסי לעמיתיה במפלגה. "הרפובליקנים בסנאט כבר הביעו תמיכה בחקיקה הזו, ואם הם ידחו אותה עכשיו, הם יהיו שותפים מלאים לכאוס וההרס נגרמו מההשבתה השלישית בכהונה של הנשיא".

מצטערים, סגור. אחד הקרבנות של היעדר המימון - הארכיון הלאומי בוושינגטון (צילום: AP)

השבתת הממשל הפדרלי החלה לפני קרוב לשבועיים עקב היעדר מימון לכמה סוכנויות פדרליות שלא נשאר להן כסף בתקציב השנתי של ארצות הברית, שהגירעון בו – הפער בין הכנסות והוצאות – הולך ומעמיק, בעיקר בשל חוק המס החדש שהעביר טראמפ לפני כשנה וחצי ושנכנס לתוקפו לפני שנה בדיוק. החוק הפחית דרמטית את הכנסות הממשל ממסים מבלי להפחית את ההוצאות בהתאם.

בשל היעדר המימון, נדרשה חקיקה מיוחדת שתעניק מימון מיוחד לסוכנויות אלה כדי שתוכלנה להמשיך לפעול – אולם חקיה זו נתקלה במכשלו עקשנותו של טראמפ, שמתנגד לכל חבילת מימון שלא תכלול הקצאה מיוחדת למימון בניית החומה בגבול ארצות הברית-מקסיקו. טראמפ דורש מהסנאט לאשר כששה מיליארד דולר עבור החומה – סכום שהדמוקרטים, כמו גם לא מעט רפובליקנים, מתנגדים לו נחרצות, גם אלה שלא מתנגדים עקרונית לחומה עצמה.

YOU MIGHT ALSO LIKE