"סוג חדש של נשק אסטרטגי": רוסיה תפרוס טילים על-קוליים ובין יבשתיים שיכולים לחמוק מההגנה האמריקנית
הנשיא פוטין הכריז על הצבת מערכות הטילים לאחר ניסוי מוצלח במערכת "אוונגרד" המשוכללת, שיכולה להגיע לכל מקום בעולם. הטילים החדשים נהנים מיכולת תמרון טובה שמקשה על ההגנה האווירית ליירט אותם

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (רביעי) כי רוסיה תציב את היחידות הראשונות של טילים על-קוליים בעלי יכולת גרעינית כבר בשנה הקרובה. לדבריו, פריסת הכוחות מהווה נשק אסטרטגי חדש עבור רוסיה.

נשק אסטרטגי חדש. הנשיא פוטין, ארכיון

פוטין אמר את הדברים לאחר שצפה בניסוי של מערכת הטילים החדשה, שנקראת "אוונגרד". "הניסוי, שממש עכשיו נגמר, הסתיים בהצלחה גדולה", אמר הנשיא בפגישה עם חברי ממשלתו.

"החל מהשנה הבאה, 2019, הכוחות המזוינים של רוסיה יקבלו את מערכת הטילים הבין-יבשתיים החדשה אוונגרד. מדובר ברגע גדול בהיסטוריה של כוחות הצבא, ובהיסטוריה של המדינה", אמר פוטין, "רוסיה מחזיקה כעת בסוג חדש של נשק אסטרטגי".

רוסיה הודיעה כי המערכת החדשה, אחת מכמה מערכות נשק עליהן הכריז פוטין בחודש מרץ, ניחנת ביכולות תמרון מתקדמות שמסייעות לה להתחמק בקלות ממערכות הגנה מפני טילים.

פוטין סקר את ניסוי הטילים היום מרחוק - מבניין משרד ההגנה הרוסי במוסקבה. בהודעה שפרסם הקרמלין לאחר הניסוי נמסר כי טיל ה"אוונגארד", ששוגר מאתר שיגור בדרום מערב רוסיה, פגע בהצלחה במטרה והשמיד אותה, במזרח המדינה.

בחודש מרץ הכריז נשיא רוסיה על פיתוחן של כמה מערכות נשק, ובהן גם ה"אוונגרד", באחד הנאומים התוקפניים שנשא. במהלך דבריו הוא ציין כי הטילים החדשים יכולים לפגוע בכל נקודה בעולם, ולהתחמק ממערכות הגנת הטילים של ארצות הברית.

לפני כחודשיים איימה רוסיה כי היא תחזור לפתח טילים גרעיניים לטווח בינוני במידה וארצות הברית תעשה זאת גם כן. ההודעה באה לאחר שהנשיא האמריקני דונלד טראמפ אמר כי וושינגטון תיסוג מהסכם הגבלת החימוש הגרעיני עליו היא חתמה עם ברית המועצות בימי המלחמה הקרה.

תיעוד רגע השיגור של הטיל

ההסכם, שנחתם בין רונלד רייגן ומיכאיל גורבצ'וב בשנת 1987, קבעה כי שני הצדדים ישמידו את הטילים הגרעיניים לטווחים קצרים ובינוניים שברשותן, כמו גם את הטילים הקונבנציונליים. ההסכם נחתם במטרה למנוע את מירוץ החימוש הגרעיני של שני הגושים.

הרוסים טענו אז כי הצעד האמריקני עשוי להוביל לעולם מסוכן יותר, וכי רוסיה תהיה מחוייבת לפעול כדי להחזיר את האיזון של הכוח הצבאי במידה וארצות הברית תפרוש מההסכם ותחל לפתח טילים חדשים. "מדובר בשאלה של ביטחון אסטרטגי. צעדים כאלה עלולים להפוך את העולם למסוכן יותר", אמר פסקוב על ההחלטה האמריקנית.

באותם ימים ביצעה רוסיה תרגיל צבאי נרחב במהלכו שיגרה מצוללת טילים שמסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. הרוסים הכתירו את הניסוי, שבוצע "בתגובה למתקפת אויב", בהצלחה ומסרו כי "כל המטרות הושמדו". במקביל, שגריר רוסיה בארה"ב טען כי היחסים בין שתי המדינות מעולם לא היו גרועים יותר והזהיר מפני מלחמת עולם שלישית.

שיגור הטיל מהצוללת, לפני כחודשיים

הצבא הרוסי שיגר את הטילים מים ברנץ, שמצפון לסקנדינביה, ומים אוחוצק, שבמזרח רוסיה. בהודעת משרד ההגנה הרוסי נמסר כי "כל יעדי התרגיל הושגו וכל המטרות הושמדו". כזכור, רוסיה הביעה את חוסר שביעות רצונה ממערכת אנטי-טילים אמריקאית שנפרסה באירופה במסגרת נאט"ו. בחודש אוגוסט אמר פוטין כי "באופן טבעי, אנחנו חייבים להגיב להופעתה של מערכת הטילים האמריקאית ליד גבולותינו".

YOU MIGHT ALSO LIKE