טראמפ הקדים את עזיבתו של מאטיס בחודשיים
שר ההגנה אמר שלנשיא מגיע אדם בתפקיד שדעותיו עולות בקנה אחד עם שלו. הנשיא כנראה מסכים, ולכן מיהר לבצע את ההחלפה. פטריק שאנהאן, יוצא בואינג ומומחה לתעופה ותקציב, יהיה השר הזמני

הנשיא טראמפ הכריז היום (ראשון) כי יחליף את שר ההגנה ג'יימס מאטיס בתחילת השנה החדשה, חודשיים מוקדם יותר מפרישתו המתוכננת של גנרל חיל הנחתים בדימוס. "אני שמח להודיע שסכן שר ההגנה המאד מוכשר שלנו, פטריק שאנהאן, יקבל על עצמו את תואר שר ההגנה בפועל החל באחד בינואר 2019. לפטריק יש רשימת הישגים ארוכה משירותו כסגן, ולפני כן בבואינג. הוא יהיה נהדר!" צייץ הנשיא.

"הוא יהיה נהדר!" - עד שיחלוק על הנשיא שלו בעניין כלשהו, כמובן. פטריק שאנהאן, שר ההגנה בפועל החל ב-1 בינואר (צילום: סמל טכני אנתוני נלסון הבן, חיל האוויר של ארה"ב)

מאטיס הכריז על התפטרותו ביום חמישי, במכתב בו הכריז כי דעותיו אינן עולות בקנה אחד עם אלה של טראמפ, וכי לנשיא מגיע שר הגנה שדעותיו תואמות יותר לאלה של מעסיקו. טראמפ הודיע בשבוע שעבר כי מאטיס יעזוב את תפקידו בסוף פברואר.

יומו האחרון של מאטיס בתפקיד צפוי להיות האחד בינואר. הוא אינו צפוי לקיים טקס פרידה גדול ופומבי כדי לנסות שלא להחריף עוד את המתחים בינו לבין הנשיא. מקור בבית הלבן מסר ל-CNN כי טראמפ זועם על הכיסוי הנרחב שקיבלה התפטרותו של מאטיס, ולכן הוא מקדים את עזיבתו. דובר הפנטגון, הקולונל רוב מאנינג, אמר בהודעה כי "שר ההגנה משרת לפי רצון הנשיא. משרד ההגנה ממשיך להתמקד בביטחון הלאומי".

תשומת הלב שקיבלה התפטרותו הרגיזה את הנשיא. ג'יימס מאטיס, עוד שבוע ויום אזרח פרטי (צילום: CNN)

התפטרותו של מאטיס ביום חמישי הובילה את רוב וושינגטון, כולל בכירים במפלגה הרפובליקנית, להביא דאגה מפני חילופי הגברי בפנטגון. הודעתו של מאטיס באה בעקבות החלטתו של טראמפ להוציא את כוחות ארה"ב מסוריה ולקצץ את הנוכחות באפגניסטן.

שאנהאן, שנבחר בידי הנשיא להחליף את מאטיס באופן זמני, אושר כמשנה לשר הפורש ברוב מכריע, אולם זאת רק לאחר התנגשות עם הסנאטור המנוח מאריזונה, ג'ון מקיין. הרקורד של שאנהאן בפנטגון צר, ומתמקד באופן כמעט בלעדי בסוגיות תקציב, רפורמות פנימיות במשרד וחיל החלל. שאנהאן הצטרף לבואינג ב-1986 ועבד שם שלושה עשורים. יש לו תואר ראשון מאוניברסיטת וושינגטון ושני תארים מתקדמים יותר מן המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

YOU MIGHT ALSO LIKE