לא צריך לעבוד ישירות עבור הממשל הפדרלי כדי להיפגע מן ההשבתה
טסים? צפו תורים ארוכים יותר בבידוק. מקבלים מימון או סיוע פדרלי מסיבות שונות? הצ'ק יתעכב. מטיילים? הפארק (אולי) יהיה פתוח, אבל השירותים למטייל לא - ויש עוד

השבתה חלקית מביאה כאב מלא להרבה משלמי מסים ועובדים פדרליים. עם תחילת ההשבתה החלקית של הממשל אמש (שישי) בחצות, המימון למשרדי ביטחון המולדת, התחבורה, המשפטים, המסחר, החוץ, החקלאות, הפנים, האוצר ומשרד השיכון והפיתוח העירוני עומד למעשה להיעצר כל עוד המשבר יימשך.

הקונגרס עצמו ימשיך לפעול. הרבה מהדברים שהוא אמור לממן - לא (צילום: The Punder Roar)

עוד על הכוונת: סוכנויות כמו הסוכנות להגנת הסביבה, מנהל המזון והתרופות, ומס ההכנסה. עצירת תזרים המזומנים הממשלתי תקפיא הרבה שירותים חיוניים ותעצור את ההתקדמות בפרויקטים ארוכי-טווח. המשרדים שלא ייפגעו מן ההשבתה הנוכחית הם משרד הבריאות, המשרד לענייני יוצאי צבא, משרד האנרגיה, העבודה, החינוך וההגנה - ופעולות הקונגרס.

להלן חמש סיבות, או חמישה תחומים, שבגללם עלול לעניין אתכם מאד מתי מפסיקים כבר עם השטויות וחוזרים לממן את עסקי הציבור עם כספו של הציבור:

עובדים או לומדים במחקר והדרכה עם קשר כלשהו למימון פדרלי? פוס משחק! עבור סוכנויות שאינן קשורות לביטחון הלאומי, השבתה פירושה שרק שלד של צוות ממשיך להגיע לעבודה. רק 60 עובדים מתוך למעלה מאלפיים ימשיכו לעבוד במהלך ההשבתה בקרן המדע הלאומית. הסוכנות, המממנת חלק לא מבוטל מן המחקר המדעי בארה"ב במידה זו או אחרת, תפסיק להוציא תשלומים ולעבור על בקשות למענקים.

כך גם עם רוב המחקר במנהל האוקיאנוסים והאטמוספירה, והמכון הלאומי לתקנים וטכנולוגיה, היושבים במשרד המסחר. חריקת בלמים תישמע בשתי הסוכנויות המדעיות האלה. יוצאים מן הכלל: ההדמויות בזמן-אמת המשמשות למעקב אחר הוריקנים, ותכנון נתיבי תעופה עבור מנהל התעופה הפדרלי.

עובדים או לומדים בתוכנית מחקר? הקולות החנוקים שאתם שומעים באים מהגזברות (צילום: Shutterstock.com)

במשרדים כמו החוץ וביטחון המולדת, קורסי הדרכה חיוניים למגיבי חירום המסייעים במהלך אסונות טבע, לקציני השירות הדיפלומטי ולבודקים ביטחוניים בנמלי התעופה מבוטלים בזמן השבתה. במנהל הבטיחות בתעבורה (TSA, הנחמדים שבודקים שגרבתם גרביים נקיות לפני הטיסה), שם יש תחלופת עובדים גבוהה, פירושו של דבר עיכוב באישור עובדים חדשים, וזה אומר צוותים חסרים בנמלי התעופה, וזה אומר שאם אתם טסים במהלך ההשבתה או בחודשים שמיד אחריה (נגיד פברואר ומרץ, שצפויים לשבור שיאים במספר הטסים לרגל חופשת האביב של המכללות), קבלו מנה נוספת של עצבים. עם זאת, סוכני ה-TSA שכבר קיבלו אישורים לעבוד ימשיכו במלאכתם במהלך ההשבתה.

זמן מבוזבז בהחלטה "מה חיוני":

כוח העבודה הפדרלי שורף אלפי שעות עבודה בהכנה להשבתות ממשל ובהתאוששות מהן. אפילו עובדים שאינם "מוחרגים" מהשבתות נדרשים להגיע לעבודה "כדי לפתוח בהשבתה מסודרת" ולחתום על מכתבי החופשה ללא תשלום שלהם, אלא אם כן הממונים עליהם מורים אחרת. לאחר מכן יש את המוני המקרים שצריך לבחון על בסיס אינדיבידואלי, ולהחליט האם קיצוץ בכוח העובדים או צוות התמיכה יהווה "סכנת חיים מיידית".

בתוכנית המגירה שפרסמה הסוכנות להגנת הסביבה השבוע, הסבירה ה-EPA שהיא תבחן למעלה מ-800 אתרי סופרפאנד, בהם זוהמה הקרקע בשל פסולת רעילה, כדי להחליט כיצד להמשיך במקרה של השבתה. הסוכנות תמשיך בעבודתה, לדוגמא, אם עצירת פעילותו של מפעל טיהור שפכים תגרום לחומרים מזהמים להגיע למקור מים המספק מי שתייה לקהילה כלשהי.

אם העבודה חיונית למנוע זיהום של מקור מים - היא תימשך. אם היא רק מונעת את זיהום החצר שלכם - זב"שכם (צילום: Lion Technology)

פגיעה במורל:
רבים מן המשרדים שייפגעו טרם החליטו אילו עובדים ייחשבו לחיוניים וימשיכו לעבוד ולקבל משכורת בזמן ההשבתה. ראשי הסיעה הדמוקרטית בסנאט מעריכים כי בין 380 אלף ל-420 אלף עובדים פדרליים ייפגעו מן ההשבתה וייאלצו להסתדר בלי משכורת כל זמן שתימשך.

בעשורים האחרונים עברה הביורוקרטיה הפדרלית מספיק השבתות כדי לדעת שבסופו של דבר הקונגרס יאשר להם תשלום בדיעבד ברגע שההשבתה תיגמר. אבל ככל שהיא נמשכת, כך גובר הסיכוי שעובדי הממשל - שרבים מהם, כמו 78% מהאמריקאים, חיים ממשכורת למשכורת - יצטרכו לעמוד בתשלום משכנתא, רכב, הלוואות סטודנטים, דמי לימוד של הילדים או מכה גדולה אחרת בכיס בלי האיזון החיוני בתכלית של משכורת נכנסת לחשבון הבנק.

מכה לאנשים הפשוטים:

לממשל הפדרלי יש שיקול דעת רחב להגדיר עובדים מסוימים כחיוניים לביטחון הלאומי או "לביטחון חיי אנוש והגנה על רכוש", וממשל טראמפ השתמש בסמכות זו בהשבתה של שלושה ימים בינואר האחרון, אבל יש משרות שאי אפשר להציל.

כך לדוגמא במשרד החקלאות, ימשיכו מפקחי בטיחות מזון לוודא שהבשר והעוף הנמכרים לציבור בטוחים למאכל. אולם ההשבתה תסגור את שערי סוכנות שירות החוואים, המציעה הלוואות לחוואים כשאינם מצליחים לקבל הלוואה מבנקים מסחריים ובלי הלוואה יאבדו את החווה לנושים. לא רק שהלוואות שאושרו וטרם שולמו ייתקעו, בקשות חדשות להלוואה לא ייבחנו - לקראת עונת הזריעה והשתילה באביב.

התחלופה אצלם גבוהה. ככל שההשבתה תימשך, יהיו פחות מהם בשדה - והתור יתארך (צילום: Hawaiian Airlines)

גם עיבוד הלוואות של מנהל הדיור הפדרלי ומנהל העסקים הקטנים יוקפא, וכך גם תשלומי משרד השיכון והפיתוח העירוני לסוכניות דיור ציבורי מקומיות. עוסקים בנדל"ן? תגידו שבת שלום לחלק מהמימון של הפרויקטים שלכם. ומס ההכנסה, שעומד לפצוח בעונת הגשת הדו"חות השנתיים, צפוי לשחרר הביתה כ-52 אלף עובדים. ההשבתה עשויה לדחוף את תחילת קבלת דו"חות המס לחודש פברואר, במקום ינואר כרגיל.

אוהבים לטייל? שירות הפארקים הלאומי, החוסה תחת סמכות משרד הפנים, ימשיך להפעיל את אתרי התיירות ומקלטי חיות הבר עצמם, אולם שירותי המבקרים יחדלו מלפעול - בתי שימוש, איסוף אשפה, תחזוקת כבישים ומידע למטייל. טרק נעים!

מה שיותר ארוך, יותר קשה: יש סוכנויות ומשרדים שמשייטים בתחילת ההשבתה על תקציבים "רב-שנתיים" ו"אל-שנתיים", שאינם מוגבלים על ידי התקציב לשנה השוטפת. יש סוכנויות הגובות עמלות ותשלומים מן הציבור ומשתמשות באלה. אולם משאבים אלה דרכם להתכלות במהירות ללא תזרים תקציב אמיתי.

ב-2013 העריכה מערכת המשפט שתוכל לפעול למשך כ-10 ימי עבודה תוך שימוש בעמלות הגשות מסמכים, אגרות אחרות והקצבות בהן ניתן להשתמש בכל עת. בשנת הכספים 2018 הוכפל "אורך הנשימה" המשוער של מערכת המשפט לשלושה שבועות. תחשבו על זה כמו צינור עתיר-צול בלחץ גבוה. לוקח זמן בין הרגע שסוגרים את השיבר לרגע שמפסיקים המים לצאת בצד השני, אבל אם לא פותחים חזרה די מהר - מתחילים להיות צמאים. לא רק פקידים מפונפנים בוושינגטון, אלא כולם, בדרך זו או אחרת.

YOU MIGHT ALSO LIKE