עוד בכיר במערך הביטחון הלאומי עוזב במחאה על נסיגת טראמפ מסוריה
ברט מקגורק, שליח ארה"ב לקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש, אמר במכתב הפרישה שלו שהארגון אמנם במנוסה, אך טרם הובס וכי הנסיגה תאפשר לארגון לקום כפי שהופיע במקור

ברט מקגורק, שליח ארה"ב לקואליציה העולמית הנלחמת נגד המדינה האיסלאמית, פרש במחאה על החלטתו החטופה של הנשיא טראמפ להסיג את כוחות ארה"ב מסוריה. בכך הצטרף מקגורק לשר ההגנה ג'יימס מאטיס בגל פרישות של בכירים מנוסים במערך הביטחון הלאומי.

יכול היה לחכות עוד חודש וחצי בשקט, אבל החליט לנקוט בצעד הפגנתי. ברט מקגורק (צילום: AP)

לפני 11 יום בלבד הופיע מקגורק בתדרוך במשרד החוץ ואמר שם שיהיה זה "פזיז" לחשוב שדאע"ש הובסה, וכי לכן לא יהיה זה מן החוכמה להחזיר את כוחות ארה"ב הביתה. הוא תיכנן בכל מקרה לפרוש באמצע פברואר, לאחר פגישה של שרי החוץ של חברות הקואליציה שתיערך בארה"ב, אולם החלטת הנשיא ופרישת מאטיס גרמו לו להחליט שאינו יכול עוד. התפטרותו תיכנס לתוקף בסוף החודש. 

במכתב הפרישה שלו אמר מקגורק, שמונה על ידי הנשיא הקודם ברק אובמה והושאר בתפקיד בידי טראמפ, כי לוחמי דאע"ש נמצאים במנוסה אולם טרם הובסו, וכי הסגתם הנמהרת של הכוחות האמריקאים מסוריה ייצרו שוב את התנאים שמתוכם צמחה דאע"ש מלכתחילה. מקגורק ציין במכתבו את ההישגים האחרונים במאבק נגד ישות הטרור, אולם הדגיש כי המלאכה טרם הושלמה.

הנשיא טראמפ הודיע בתחילת השבוע להוציא את 2,000 החיילים האמריקאים שמסייעים למאבק נגד דאע"ש ומכשירים כוחות סורים וכורדיים לשאת בנטל המאבק. הארגון עדיין שולט ברצועה של כפרים ועיירות לאורך נהר הפרת במזרח סוריה, שם הם עומדים בהתנגדותם למתקפות הכוחות הסורים הדמוקרטיים המנסים לגרשם. המובלעת היא בית לכ-15 אלף נפשות, מתוכם כאלפיים לוחמי דאע"ש, כשאליהם מצטרפים עוד כששת אלפים במדבר שמדרום לנהר.

מופקרות בחזית המלחמה בדאע"ש. לוחמות כורדיות בסוריה (צילום: דיילי מייל)

ארגון ה-SDF הכורדי, בעל הברית הצבאי הממשי היחיד של ארה"ב בסוריה, הודיע ביום חמישי כי "המלחמה נגד המדינה האיסלאמית לא הסתיימה והארגון לא הובס". הארגון הכורדי נושא בעיקר הנטל בחזית המאבק נגד ארגון הטרור הקיצוני. נסיגת ארה"ב, אמרו הכורדים, ישאיר את האזרחים הסורים "בין טפרי כוחות אויב".

YOU MIGHT ALSO LIKE