רפורמת First Step לצמצום כליאה ושיקום אסירים נחתמה על ידי טראמפ
הרפורמה המקיפה שקודמה על ידי האחים קוך וג'ארד קושנר הצליחה לעשות מה שהדמוקרטים ניסו לעשות במשך שנים ללא הצלחה: לשנות את מדיניות ה-Tough on Crime שניהלה את מערכת המשפט במשך שנים ולהציע לאסירים ומשפחותיהם תקווה

בצל אי הוודאות בנוגע להשבתת הממשל הפדרלי, זימן הבוקר (שישי) הנשיא דונלד טראמפ סנאטורים וחברי קונגרס לחדר הסגלגל לטקס החתימה על ה-First Bill Act, רפורמת הכליאה והשיקום המקיפה ביותר שאושרה בארצות הברית מזה שנים. לטקס החתימה שהתקיים בשעה 11 (שעון מזרח) הוזמנו, בין היתר, הסנאטור ג'ון קורנין שהגיש את הצעת החוק המקורית כבר לפני למעלה משנה והסנאטורים צ'אק גראסלי, מייק לי, טד קרוז וקורי בוקר, כמו גם חברי הקונגרס האקים ג'פריז ודאג קולינס.

הגיש את הצעת החוק לפני יותר משנה. הסנאטור ג'ון קורנין מטקסס (צילום: AP)

הצעת החוק שאושרה אמש עשויה להזכר כאחד המהלכים החיוביים הבולטים והבודדים בשנתיים הראשונות לכהונת טראמפ והיא נהנית מתמיכה על מפלגתית גורפת. עיקרי הרפורמה יובילו לקיצור משך המאסר של אסירים רבים והעדפת מסגרות שיקום וחלופות מאסר על פני שהות מאחורי הסורגים. כך לדוגמה, יבוטל עונש המינימום בעבירות רבות, מה שיאפשר לשופטים שיקול דעת רחב יותר בקביעתם את גזר הדין לאחר הרשעה, וכן יוצעו מסגרות אלטרנטיביות דוגמת מכוני גמילה והוסטלים עם תכניות שיקום שיחליפו את בתי הסוהר כאמצעי ענישה.

רפורמת First Step Act קודמה מכמה סיבות, אבל העיקרית שבהן והסיבה שבגללה היא עברה דווקא בממשל הימני ביותר שידעה ארצות הברית מזה שנים, היא העלויות האסטרונומיות שנגרמות עקב הכליאה ההמונית ברחבי המדינה. ארצות הברית כבר שנים היא המדינה בעלת שיעורי הכליאה הגבוהים ביותר במערב – ישראל, אגב, היא השנייה – ובשנים האחרונות יותר ויותר אנשים הבינו שמדיניות ה-Tough on Crime שהייתה כל כך פופולרית מאז שנות השבעים, לא זו בלבד שאינה עובדת בצמצום הפשיעה אלא שהיא פשוט עולה למשלם המסים המון המון כסף.

עולה הון למשלם המסים. כלא פדרלי בבומונט, טקסס (צילום: רות פרמסון, STF)

הרפורמה קודמה במרץ על ידי האחים קוך, מהתורמים הגדולים של המפלגה הרפובליקנית, שתומכים ומממנים גם תכניות שיקום אסירים חוץ-ממשלתיות. בנוסף, היא קודמה על ידי חתנו ויועצו הקרוב של טראמפ, ג'ארד קושנר, שהביע תמיכה ברפורמה ענישה כבר לפני למעלה משנה. קושנר נימק תמיכה זו בניסיונו האישי – אביו ריצה שנתיים מאסר בכלא פדרלי – וברצונו להעניק לאסירים הזמנויות טובות יותר עם שחרורם כדי למנוע את חזרתם לפשע ולמאסר.

חבר הקונגרס דאג קולינס, רפובליקני מג'ורג'יה, מסר אתמול בתגובה לאישור הגורף של הצעת החוק שעברה ברוב של 358 תומכים מול 36 מתנגדים בלבד, כי החקיקה התבצעה דרך "אמנות האפשר" והוסיף: "איני יכול לחשוב על דרך טובה יותר היום לחגוג את מי שאנחנו כאמריקנים, ואת מי שאנחנו כאנשים של חמלה ואמונה, מאשר להגיד שאנחנו נותנים צעד ראשון לרבים שלא היה להם אותו בעבר. והצעד הראשון יוביל לרבים אחרים". לאחר האישור בקונגרס אושרה ההצעה בסנאט ברוב מוחץ של 87 תומכים מול 12 מתנגדים.

אמנות האפשר. חבר הקונגרס דאג קולינס (צילום: מאט רות', AJC)

הרפורמה גרמה גם למבקרים הגדולים ביותר של טראמפ וממשלו בתקשורת, בראשם הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט, להביע הערכה על המהלך. כך לדוגמה, במאמר המערכת של הפוסט מיום רביעי האחרון, למחרת אישור הרפורמה בקונגרס, נכתב: "הלוואי ויכולנו לומר זאת לעתים קרובות יותר, אבל הקרדיט לרפובליקנים, כולל הנשיא טראמפ, על שסוף סוף הצליחו להוביל רפורמה מוסכמת עד הסנאט. 'העבודה שלי היא להלחם עבור כל האזרחים, גם אלו שעשו טעויות', צייץ טראמפ ביום שלישי ודייק, לשם שינוי".

YOU MIGHT ALSO LIKE