חברי הסנאט הצביעו נגד היחסים של ממשל טראמפ עם סעודיה
ההצעות שאושרו מטילות את האשמה על רצח העיתונאי חשוקג'י על יורש העצר הסעודי, ודורשות להפסיק את הסיוע האמריקני לסעודיה במלחמתה בתימן. "היחסים הנוכחיים עם סעודיה לא עובדים"

הסנאט מתח אתמול (חמישי) ביקורת חריפה על התגובה של הנשיא דונלד טראמפ להתנקשות בעיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, ואף אותת על יחס סקפטי כלפי בת בריתה הגדולה של ארצות הברית במזרח התיכון.

הוביל את אחת ההצעות שאושרה אתמול. ברני סנדרס

למרות שההצבעות של הסנאט בעיקר סמליות - מכיוון שלא ברור אם הקונגרס יעביר אותן גם - חברי הסנאט ניסו לחזק את הביקורת שלהם על יחסי החוץ של הממשל ועל היחסים עם סעודיה.

האירועים בסנאט מעידים גם על כישלון הניסיון של ממשל טראמפ להכיל את הביקורת הפנימית בעקבות הרצח.

בין השאר, הסנאט החליט כי על ארצות הברית להפסיק את תמיכתה במלחמה של סעודיה בתימן. הצעה אחרת דרשה להטיל את האחריות והאשמה לרצח העיתונאי על יורש העצר מוחמד בן סלמן. שתי ההצעות האלה זכו להתנגדות חריפה מצד אנשיו של טראמפ, שאף תגברו את שורותיהם בסנאט כדי לנסות ולמנוע הצבעות נוספות.

"היחסים הנוכחיים עם סעודיה לא עובדים", אמר סנטור לינדזי גראהם, שהתנגד להחלטה על המלחמה בתימן, אך מתח ביקורת חריפה על יורש העצר לאחר רצח חשוקג'י.

ההצבעות - מכיוונן של שתי המפלגות - באו כחודשיים לאחר רצח העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, ולאחר שטראמפ התעקש בכל הזמן הזה להכריע מי האחראי להתנקשות. המודיעין האמריקני הגיע למסקנה כי יורש העצר לכל הפחות ידע על הכוונה להתנקש בחשוקג'י.

שר החוץ מייק פומפאו מגיע לסנאט כדי לעצור את ההצבעות

חברי הסנאט הבהירו על מי הם מטילים את האחריות לרצח העיתונאי. החלטה, שעברה ברוב כמעט מוחלט, קובעת כי הסנאט מאמין שמוחמד בן סלמן "אחראי לרצח", והיא קוראת לריאד "להבטיח צדק ראוי".

הסנטורים הצביעו 56 בעד מול 41 מתנגדים על ההחלטה להפסיק את התמיכה האמריקנית בסעודיה במלחמה בתימן.

הסנטור העצמאי ברני סנדרס, שהיה ממובילי ההצעה יחד עם הסנטור הרפובליקני מייק לי, קרא להחלטה "רגע היסטורי". לי אמר כי מותו של חשוקג'י העלה את תשומת הלב "לעובדה שאנחנו מובלים לתוך מלחמת אזרחים בתימן על ידי סעודיה".

"מה שהרצח של חשוקג'י עשה הוא להדגיש שאולי זה לא המשטר שאנחנו אמורים ללכת אחריו לקרב באופן עיוור", אמר לי.

כאשר ההצבעות עברו, שר החוץ מייק פומפאו ושר ההגנה ג'ים מאטיס נשלחו אל הסנאט כדי לטעון נגד ההחלטות וכדי להזהיר מהפגיעה שהן עלולות לגרום ביחסים עם סעודיה. גורם בכיר ציין כי בפועל, השניים הופיעו בסנאט כדי למנוע את ההצבעות על ההצעות האלה.

YOU MIGHT ALSO LIKE