עכשיו זה רשמי: ראש סגל הבית הלבן, ג'ון קלי, יעזוב את הבית הלבן החודש
ב-2012 קבע האזרח הפרטי דאז דונלד טראמפ כי "3 ראשי סגל בפחות משלוש שנות נשיאות" הם כישלון ניהולי. כעת הוא צפוי למנות ראש סגל שלישי תוך פחות משנתיים בבית הלבן

ראש סגל הבית הלבן, ג'ון קלי, צפוי לעזוב את תפקידו בסוף השנה. כך אמר היום הנשיא טראמפ, ושם בכך קץ לכהונה רוויית מתחים בינו לבין מי שאמור להיות יד ימינו בממשל, שבילה חלק ניכר מזמנו בבית הלבן בעימותים עם גורמי מפתח אחרים בממשל.

החל מ-2019, הגנרל במיל' הוא גם ראש סגל במיל'. מה זה גנרל במארינס לעומת בת הנשיא וחתנו? (צילום: CNN)

הנשיא הכריז על העזיבה במדשאת החזית של הבית הלבן, לאחר ימים בהן רחשו השמועות על עזיבתו הקרבה של גנרל הנחתים במיל' נוכח חילוקי הדעות הגוברים שלו עם מעסיקו. עם זאת, בהודעתו הקצרה לכתבים כינה טראמפ את קלי "בחור מצוין" ואמר שהוא מעריך את שירותו. אולם יש לזכור שאת אותם הדברים אמר על שר החוץ שלו לשעבר, רקס טילרסון - ואז שינה את טעמו כשהאחרון החל לחלוק את חוויותיו מעבודה מול הנשיא ה-45.

בדרכו למשחק הפוטבול המסורתי בין מכללת הצבא לזו של הצי ("ארמי-נייבי גיים") אמר הנשיא כי "אנחנו נכריז מי ייקח את מקומו של ג'ון ביום או יומיים הקרובים". ניק איירס, ראש סגל סגן הנשיא מייק פנס, הוא השם המוביל בבורסת המועמדים.

קלי התנגש לאחרונה יותר ויותר הן עם גורמי ביטחון לאומי (כמו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון) וכן עם הגברת הראשונה מלאניה טראמפ. הנשיא עצמו הפגין לאחרונה, על פי דיווחים שונים, תסכול מביצועיו של קלי. איש הצבא הוותיק הרבה להתנגש גם עם בתו של הנשיא, איוונקה, ובעלה ג'ארד. באוזני מקורביו כינה קלי את פעילותה של בת הנשיא בבית הלבן "משחק בממשל" ואף קיווה בתחילת כהונתו בתפקיד להרחיק כליל אותה ואת בעלה מן האגף המערבי (הביצועי) של הבית הלבן. בסופו של דבר, מסתבר שדם סמיך ממים, וגם ממדים ומשמעת.

מועמד להחליפו? טראמפ עם ראש הסגל של סגנו - ואולי במהרה גם שלו, ניק איירס (צילום: AP)

חילופי הגברי האלה, המגיעים לאחר בחירות אמצע הכהונה בהן כבשו הדמוקרטים את בית הנבחרים והם מאיימים לחסום את סדר היום של הנשיא, הם רק האחרונים בשורה של החלפת בכירים - ביניהם יו"ר המטות המשולבים (מקביל לרמטכ"ל), השגרירה לאו"ם והתובע הכללי.

ראש הסגל החדש יצטרך גם לסייע בעניין מגעי הסחר הרגישים ורבי החשיבות עם סין, כלכלה שמראה סימנים ברורים של האטה לראשונה מאז נכנס הנשיא לתפקידו, וחקירת התובע המיוחד בנוגע לקשרים בין קמפיין טראמפ לרוסיה, שבניגוד לכלכלה מראה סימנים של האצה לקראת סיום.

בנוסף לכל אלה, כאמור, ייאלץ הנשיא להתמודד עם קונגרס חצוי עם כניסת הרוב הדמוקרטי לתפקידו בחודש הבא. קלי, שהובא לבית הלבן הכאוטי של טראמפ בתקווה שהמשמעת הצבאית שלו תשליט סדר, אינו ידוע בכישוריו הפוליטיים. קלי החליף את יו"ר המפלגה הרפובליקנית לשערב, רינס פריבוס, ומחליפו יהיה ראש הסגל השלישי של טראמפ תוך שנתיים. וכמובן - גם לזה יש ציוץ. ב-10 בינואר 2012, 11 חודשים לפני ששנוא נפשו ברק אובמה זכה בכהונה שנייה, צייץ מי שעתיד להחליפו בבית הלבן: "3 ראשי סגל בפחות משלוש שנות נשיאות. חלק מהסיבה ש BarackObama@ לא מצליח להעביר את האג'נדה שלו".

YOU MIGHT ALSO LIKE