רוחות ערות, עננות ומזג אוויר יבש: אלה הסיבות להיווצרות טורנדו האש בשריפת קאר
התופעה הנדירה תועדה רק פעם נוספת, בשנת 2003 באוסטרליה. עורכי המחקר מקווים שהוא יוכל לסייע לחזאים ולמדענים לזהות סופות כאלה מראש ולהציל חיים

טורנדו אש נדיר, שהשתולל הקיץ במהלך שריפת קאר בצפון קליפורניה נוצר בעקבות שילוב של מזג אוויר יבש וחם, רוחות חזקות וענני קרח שנעו באטמוספירה מעל. כך עולה ממחקר שפורסם אתמול (רביעי).

סופת האש המפתיעה גבתה את חייו של לוחם אש אחד. שריפת קאר

הטורנדו הביא למותו של כבאי כאשר התפרץ בתוך ההרס הגדול של שריפת היער בחודש יולי האחרון, סמוך ליירה רדינג, שנמצאת כ-250 מייל מצפון לסן פרנסיסקו.

השריפה גבתה את חייהם של שמונה בני אדם, והרסה יותר מאלף בתים, לפני שלוחמי האש הצליחו להשתלט עליה בסוף חודש אוגוסט.

המחקר, שפורסם ב-Geophysical Research Letters journal, נעזר במידע שנאסף מלווינים ומרדאר כדי לבחון כיצד טורנדו האש, שהשתולל בגודל של שלושה מגרשי פוטבול, נוצר ב-26 ביולי.

על פי המחקר, טורנדו האש נוצר ממש כמו כל טורנדו רגיל אחר. עם זאת, הוא שונה במהותו מלשונות האש שהכבאים רגילים כבר לראות בשריפות השונות, ונוצרות רק בשל החום הרב.

האירוע הנוסף היחיד שבו תועד טורנדו אש דומה היה במהלך שריפות קנברה באוסטרליה במהלך שנת 2003. כך על פי עורכי המחקר.

המחקר יוכל לסייע בחיזוי סופות אש מראש. לוחם אש אפוף עשן

אחד הגורמים העיקריים ליצירת הטורנדו היה ענן שנוצר במהירות בעקבות השריפות, ופסגתו הייתה קפואה. הוא הכפיל את אורכו בתוך רבע שעה בלבד, והגיע לגובה של כארבעים אלף רגל.

היווצרות ענן ה"פיירוקולונימבוס" הזה "סייעה להאריך מסלולי תנועה של אוויר, שמתרכזים בסיבוב סמוך לפני הקרקע", ציינו עורכי המחקר, והוסיפו כי התופעה גרמה לרוחות בעוצמה של 143 מייל לשעה, כמו בסופות טורנדו רגילות.

"זה מעניק תמונה ברורה של השתלשלות האירועים שהובילו להתפתחות הסופה ולהתגברותה", אמר ניל לראו מאוניברסיטת נבדה ברינו, אחד מעורכי המחקר.

מטוסי כיבוי פועלים באזור השריפות

גורמים אחרים להיווצרות סופת האש הם טמפרטורות גבוהות מאוד, לחות נמוכה ושינויים מהירים במשטר הרוחות בגובה הקרקע.

"המחקר הזה יכול לסייע לחזאים ולמדענים לזהות - ואולי גם להזהיר - מפני סופות אש נוספות בעתיד", כך נכתב במחקר.

YOU MIGHT ALSO LIKE