"התנ"ך-אוסף אגדות פרימיטיביות": "מכתב האלוהים" המפורסם של איינשטיין נמכר בסכום עתק
קרוב לשלושה מיליון דולרים שולמו כדי לקבל עותק מקורי של המכתב המפורסם שבו טען הגאון היהודי כי "מילה 'אלוהים' היא כלום עבורי מלבד ביטוי ותוצר לחולשה אנושית". ביום שישי תיערך מכירה פומבית נוספת, הפעם בעבור ספר תנ"ך שעליו כתב את דעותיו על כלל הדתות

השבוע נערכה ב-Christie's מכירה פומבית של פריט שנוצר על ידי הפיזיקאי עתיר התהילה וזוכה פרס נובל אלברט איינשטיין אשר שופך אור על יחסיו עם הדת בכלל והיהודית בפרט, שכן, במהלך חייו, רבים ביקשו לדעת יותר על אמונותיו של הגאון המאה ה-20, אך הוא לא הרבה לפרט בנושא.

מדובר במכתב שאותו כתב איינשטיין בשנת 1954, שנה לפני מותו, ובו טען כי "המילה 'אלוהים' היא כלום עבורי מלבד ביטוי ותוצר לחולשה אנושית. התנ"ך הוא אוסף של אגדות מכובדות, אך פרימיטיביות". הוא נכתב במקור עבור אריק גאטקינד, פילוסוף אשר עסק ברוחנות יהודית. במכתב, הכתוב בגרמנית, טוען איינשטיין כי הוא "שמח שהוא שייך לעם היהודי", אך בו בזמן טען כי התנ"ך מהווה רוח גבית ליציאה למלחמה, כאשר היהדות, "בדומה לשאר הדתות, היא אוסף של אמונות טפלות ילדותיות והיהודים אינם טובים יותר מבני דתות אחרות".

כעת נמכר המכתב בעבור 2.9 מיליון דולר, וזאת, עשור לאחר שנמכר ב-2008 בעבור חצי מיליון דולר "בלבד". שני רוכשים פוטנציאלים נאבקו ביניהם, והזוכה המאושר, ששמו לא פורסם, ישלם 2,892,500 דולר - סכום שיא בעבור כתב כלשהו של אינשטיין. לטענת הגוף המנהל את המכירה "מדובר בפריט המשקף באופן האותנטי ביותר את תפיסת עולמו הפילוסופית והדתית של אלברט איינשטיין".

המכתב שנמכר במיליוני דולרים (צילום: AP)

יצויין כי ביום שישי תיערך מכירה פומבית נוספת, הפעם ע"י חברת Sotheby's. באירוע זה יוצע למכירה ספר תנ"ך שעליו כתב אינשטיין בשנת 1932: "ספר זה הוא מקור בלתי נדלה של חוכמה ונחמה". ספר התנ"ך היה מתנה מאיינשטיין ואשתו אלסה להרייט המליטון אשר הועסק ע"י בני הזוג. ספר התנ"ך נכתב באנגלית ואיינשטיין כתב עליו בגרמנית, וההערכה היא שפריט זה יימכר בעבור 300 אלף דולר.

אינשטיין על רקע המכתב שהוצע למכירה ביום שלישי (צילום: Christie's)

YOU MIGHT ALSO LIKE