אינדקס הטרור העולמי חושף ירידה בטרור העולמי, אך עליה בטרור הימין הקיצוני במערב
הדוח חושף כי "דאעש כבר גמורים", אבל עדיין הדרך למיגור הטרור ארוכה, כי אל-קאעידה עדיין פעילים מאוד. בינתיים, תופעות חברתיות במערב גורמות לעלייה בטרור של הימין הקיצוני

דוח חדש חושף כי הטרור העולמי נמצא במגמת ירידה בשלוש השנים האחרונות. עם זאת, הדוח, שפורסם היום (רביעי) מגלה עוד כי טרור שמקורו בקבוצות ימין קיצוניות נמצא בעלייה בצפון אמריקה ובמערב אירופה.

"דאעש כבר גמורים". דגל של ארגון הטרור מתנוסס בסוריה

בשנת 2014 נהרגו ברחבי העולם 34 אלף בני אדם כתוצאה מארועי טרור. עם השנים, ירד מספר ההרוגים עד שבשנה שעברה נהרגו 18,800 בני אדם בלבד - ירידה של 44 אחוזים. כך עולה מהדוח שפרסם מכון מחקר לכלכלה ולשלום, שמפרסם בכל שנה את האינדקס לטרור עולמי.

תבוסת ארגון הטרור דאעש בעיראק ובסוריה ומלחמתה העיקשת של ניגריה במחבלי בוקו חראם הן הסיבות העיקריות לירידה המשמעותית. כך על פי מנהל המכון, סטיב קילאלה. המדינה שבה מספר ההרוגים הגבוהה ביותר כתוצאה מטרור היא אפגניסטן.

בעיראק, לדוגמא, נעשתה ירידה של 56 אחוזים במספר ההרוגים כתוצאה מתקיפות טרור - משיעור של 7,368 לרמה של 3,554 בלבד. מדובר במספר ההרוגים הנמוך ביותר שראתה המדינה מאז שנת 2012.

בשנה שעברה צנח מספר ההרוגים מידי דאעש ב-52 אחוזים, כך עולה מנתוני הדוח. קילאלה מעריך כי בדוח שיפורסם בשנה הבאה, ארגון הטרור כבר לא יחשב לקטלני ביותר בעולם.

"אם יש משהו אחד שלדעתי הציבור יכול לקחת מהדוח, הוא שדאעש גמורים", אמר קילאלה, "אך זה לא אומר שהגיע הסוף לטרור, בגלל שאל-קאעידה עדיין פעיל מאוד.

עם קריסתה של דאעש בעיראק ובסוריה, כך על פי מחברי הדוח, הארגון מנסה את מזלו במדינות אחרות ובהן מרוקו, לוב, ניגריה, מאלי וגם בדרום מזרח אסיה.

עליה בטרור בעולם המערבי. אירוע טרור באוסטרליה

הטרור האיסלאמי הוא "מאוד גמיש", הוסיף קילאלה, וציין כי ארגוני טרור מתפצלים, מתמזגים ויוצרים קבוצות חדשות על פי הבדלים באידאולוגיות או הבדלים באסטרטגיה או הטקטיקה. "זה מאוד מקשה על סוכנויות המודיעין לעקוב אחר הארגונים האלה".

בעוד ש-99 אחוזים מאירועי הטרור נעשים במדינות השקועות בסכסוכים בעצימות גבוהה או שמתמודדות עם טרור פוליטי, הדוח החדש מגלה כי ניכור חברתי, חוסר בהזדמנויות כלכליות ומעורבות בסכסוך חיצוני הם גורמים משמעותיים מאחורי הטרור במדינות מפותחות כגון צפון אמריקה ומערב אירופה, שחוזים בעליה בטרור של קבוצות ימין קיצוניות.

במהלך ארבע השנים שבין 2013-2017, יחידים וקבוצות מהימין הקיצוני היו אחראים לאירועי טרור שגבו את חייהם של 66 בני אדם בצפון אמריקה ובמערב אירופה. בשנת 2013 לא היו הרוגים כלל בפעולות טרור של הימין הקיצוני, ובשנת 2017 נהרגו 17 בני אדם מאירועים כאלה. 16 מההרוגים היו בארצות הברית, שסבלה בשנה שעברה מ-30 פעולות טרור של הימין הקיצוני.

הדוח גילה כי "זאבים בודדים" שמאמינים בעליונות הלבנה, מגיעים מהצד הימני הקיצוני במפה הפוליטית ושונאי מוסלמים, מהווים את רוב הטרוריסטים שפעלו בצפון אמריקה ובמערב אירופה.

זירת אירוע טרור בו נתפסו בני ערובה והוצאו להורג בצרפת, השנה

"חלק מהפעילות הזאת מרוכזת סביב זרם המהגרים, שסחף את אירופה, כתוצאה מהסכסוכים במזרח התיכון", אמר קילאלה, "וגם כתגובה למתקפות טרור שהתרחשו על ידי ג'יהדיסטים".

שתי מתקפות הטרור הקטלניות ביותר בשנה שעברה התרחשו בסומליה, שם מחבלים מארגון א-שבאב רצחו 587 בני אדם, ובמצרים, שם רצחו לוחמי דאעש בסיני 311 בני אדם.

YOU MIGHT ALSO LIKE