"המילה אלוהים היא כלום עבורי": מכתב אנטי דתי של אלברט איינשטיין מוצע למכירה פומבית
השבוע יימכרו 2 פריטים מרשימים של הגאון המנוח, ושניהם עשויים לשפוך אור על יחסיו לדת וליהדותו בפרט. מצד אחד טען כי "הדת היא אוסף אגדות פרימטיביות", ומצד שני "שמח להיות שייך לעם היהודי". 63 שנים לאחר מותו, עדיין נחשפים פרטים חדשים על חייו

שני פריטים אשר היו שייכים לאלברט איינשטיין ועשויים לשפוך אור על יחסיו עם דת יוצעו השבוע למכירה. במהלך חייו, רבים ביקשו לדעת יותר על אמונותיו של איינשטיין, אך הוא לא הרבה לדבר על הנושא. 

אינשטיין על רקע המכתב שיוצע למכירה ביום שלישי (צילום: Christie's)

ביום שלישי תיערך ב-Christie's מכירה פומבית של מכתב שאותו כתב איינשטיין בשנת 1954 ובו טען כי "המילה 'אלוהים' היא כלום עבורי מלבד ביטוי ותוצר לחולשה אנושית. התנ"ך הוא אוסף של אגדות מכובדות, אך פרימיטיביות". המכתב צפוי להמכר בלפחות 1.5 מיליון דולר, כאשר לפני כעשור הוא נמכר עבור קצת פחות משליש מהסכום. ימים בודדים לאחר מכן, ביום שישי, תיערך מכירה פומבית נוספת, הפעם ע"י חברת Sotheby's. באירוע זה גם יוצע למכירה ספר תנ"ך שעליו כתב אינשטיין בשנת 1932: "ספר זה הוא מקור בלתי נדלה של חוכמה ונחמה".

ספר התנ"ך היה מתנה מאיינשטיין ואשתו אלסה להרייט המליטון אשר הועסק ע"י בני הזוג. ספר התנ"ך נכתב באנגלית ואיינשטיין כתב עליו בגרמנית, וההערכה היא שפריט זה יימכר בעבור 300 אלף דולר. הפריט השני נכתב לאריק גאטקינד, פילוסוף אשר כתב על רוחנוית יהודית,  כשנה לפני שאיינשטיין נפטר. במכתב, שנכתב גם הוא בגרמנית, טוען איינשטיין כי הוא "שמח שהוא שייך לעם היהודי", אך בו בזמן טען כי התנ"ך מהווה רוח גבית ליציאה למלחמה, כאשר היהדות, "בדומה לשאר הדתות, היא אוסף של אמונות טפלות ילדותיות והיהודים אינם טובים יותר מבני דתות אחרות".

הקדשה אישית מאינשטיין בתוך ספר תנ"ך (צילום: Sotheby's)

על פי חברת Christie's, המכתב אמור להימכר בסכום שנע בין מיליון למיליון וחצי דולר. "הוא די בוטה בדבריו. הוא אומר שהמילה 'אלוהים' היא תוצר של חולשה אנושית", אמר פיטר קלרנט, מומחה לספרים וספרי קודש בחברה.

YOU MIGHT ALSO LIKE