בשל מותו של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב: השבתת הממשל הפדרלי תידחה ליום שישי האחרון שלפני חג המולד
הקונגרס והסנאט צפויים לאשר את דחיית השבתת הסוכנויות הפדרליות שלא נמצא להן מימון לשנת התקציב הנוכחית מיום שישי הקרוב ל-21 בדצמבר. בין הסוכנויות שצפויות לשבות: המחלקה לבטחון המולדת

בית הנבחרים והקונגרס עתידים להצביע השבוע על דחיית השבתת הממשל הפדרלי בשבועיים בצל מותו של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב ולוויתו המתוכננת ליום רביעי הקרוב. נכון לעכשיו, השבתת הממשל הפדרלי על רקע היעדר מימון לפעולתו מתוכננת ליום שישי הקרוב, 7 בדצמבר, אולם הצבעת בזק תדחה את ההשבתה – אם לא ימצא פתרון אחר – ל-21 בדצמבר, יום שישי האחרון לפני חג המולד.

14 ימים הם חסד שנמשך שבועיים. גבעת הקפיטול בוושינגטון (צילום: CNBC)

השבתת הממשל הצפויה נגרמה בשל הגירעון העמוק בו הוא מצוי, לאחר שרפורמת המס שנכנסה לתוקף בתחילת השנה הקינה דרמטית את הכנסותיו מבלי שהוצאותיו קטנו בהתאם. למחלקות שלמות בממשל פשוט אין כרגע כסף לפעול, אלא אם הקונגרס יאשר חריגה תקציבית לטובתן והעמקת בגרעון לשם כך. רשת CNBC מדווחת כי הרוב הרפובליקני בקונגרס קיווה לנצל את ימיו האחרונים כבעל השליטה בבית הנבחרים לטובת הגעה להסכמות עם הדמוקרטים על המשך מימון פעילות הממשל, על רקע דרישתו של דונלד טראמפ להקצאת חמישה מיליארד דולר למימון החומר בגבול מקסיקו, שמגבירה את ההיתכנות של השבתת הממשל, אולם מותו של בוש הסיט את תשומת הלב בוושינגטון מענייני התקציב.

טראמפ תכנן להפגש עם מנהיגי הדמוקרטים בסנאט ובקונגרס, צ'אק שומר מניו יורק וננסי פלוסי מקליפורניה, מחר (שלישי) בבוקר כדי לדון במימון הממשל. גורמים במלגה הדמוקרטית סיפרו שהפגישה נדחתה לשבוע הבא אחרי מותו של בוש.

חקיקת בזק בספטמבר האחרון הצליחה לאשר מימון לחמש סוכנויות פדרליות לשנת התקציב הקרובה למרות הגרעון העמוק, אולם שבע סוכנויות ומחלקות נוספות – בהן המחלקה לבטחון המולדת, שאחראית בין היתר על שמירת גבול מקסיקו – עדיין זקוקות לחקיקה ייעודית שתמצא להן מימון להמשך פעילותן. סנאטורים דמוקרטים הודיעו כי לא יסכימו להקצאה של יותר מ-1.6 מיליארד דולר לטובת תגבור האבטחה ועיבוי הגדר בגבול מקסיקו, וכן שלא יסכימו לבניית החומה שטראמפ מתכנן.

יימצא מימון? הגדר בגבול מקסיקו (צילום: Inewsource)

על רקע המחלוקת סביב החומה בכלל ותקציבה בפרט, שומר העביר את האחריות למניעת ההשבתה לטראמפ עצמו. לרפובליקנים יש בסנאט במתכונתו הנוכחית 51 נציגים וכדי להעביר חקיקת מימון חריג כמו שנדרשת כעת הם יצטרכו לשכנע תשעה דמוקרטים לפחות להצביע יחד איתם, מהלך שיהיה קשה לבצע אם טראמפ יעמוד על התעקשותו שאישור המימון הקרוב יכלול גם הקצאה לבניית החומה. המהלך יהיה קשה עוד יותר ליישום אם וכאשר תובא החקיקה לאישור הקונגרס, הואיל ושם יש לדמוקרטים רוב משמעותי. לא זו בלבד, אלא שנציגי הדמוקרטים בקונגרס מתנגדים למימון החומה יותר מעמיתיהם בסנאט.

YOU MIGHT ALSO LIKE