אוקזיו-קורטז בתפקיד דלאנו-רוזוולט: מקדמת "ניו דיל ירוקה"
על רקע פרסום הדו"חות הסביבתיים החמורים בימים האחרונים, חברת הקונגרס הצעירה מציבה את שינויי האקלים והזיהום האוויר והמים בראש סדר עדיפויותיה, ותקדם הקמת ועדת ייעודית של הקונגרס לעניין שינויי האקלים

חברת הקונגרס הטרייה אלכסנדריה אוקזיו-קורטז מניו יורק צפויה להגיש הצעת חקיקה לקידום סוגיות סביבתיות בדגש על פתרונות לזיהום אוויר ומים, שינויי אקלים ותנאים סביבתיים קשים בקרב אוכלוסיות במצוקה. אוקזיו-קורטז ומחוקקים נוספים השותפים ליוזמה, מתעתדים לקדם את החקיקה עם פתיחת מושב הקונגרס בינואר הקרוב. בין היתר, צפויה היוזמה החדשה ללחוץ על פוליטיקאים שלא לקבל תרומות מארגונים וחברות שפעילותם מזהמת.

"חיינו מוטלים על הכף". אלכסנדריה אוקזיו-קורטז, היום בוושינגטון (צילום: NBC)

במסיבת עיתונאים שערכה היום (שישי) בוושינגטון, הכריזה אוקזיו-קורטז על מה שהיא מגדירה "הניו-דיל הירוקה", כשהיא רומזת לתכנית העבודות הציבוריות שקידם הנשיא לשעבר פרנקלין דלאנו רוזוולט כדי לחלץ את ארצות הברית מהמשבר הכלכלי של שנות השלושים. באירוע היום אמרה אוקזיו-קורטז: "חיינו מוטלים על הכף". בכוונתה להקים ועדה מיוחדת של הקונגרס לעניין שינויי האקלים, יוזמה שזוכה לגיבוי מנהיגת המיעוט הדמוקרטי לשעבר ננסי פלוסי שעתידה לשוב לתפקידה כמנהיגת הרוב הדמוקרטי.

במסיבת העיתונאים עמדו לצד אוקזיו-קורטז חברי קונגרס שחורים, היספניים, אסייתיים, ילידים – וגם חבר קונגרס לבן אחד – אף שנושא איכות הסביבה לא מזוהה בהכרח עם מיעוטים. עם זאת, אוקזיו-קורטז הדגישה כי "זה לא מקרי שכשאנחנו חושבים על ההשלכות ההרסניות של שינויי האקלים אנחנו חושבים בעיקר על ההוריקנים קתרינה ומריה". סופות אלה הכו באזורים נחשלים יחסית ופגעו בקהילות היספניות ושחורות מוחלשות ממילא.

פגעה באזורים המוחלשים של ניו אורלינס. הוריקן קתרינה (צילום: Gettyimages)

"היסטורית, אנשים נוטים לחשוב שהתנועה הסביבתית הומוגנית, אבל מה שאנחנו בפועל רואים זה שבקרב קהילות שחורות ולטיניות הדאגה לסביבה והאמונות הסביבתיות נפוצות יותר מהממוצע בכלל האוכלוסיה" אמרה אוקזיו-קורטז, אך למרות זאת הדגישה כי סוגיות האקלים שמן היא מבקשת להתמודד חוצות מגזרים וקהילות. לפחות 18 מחוקקים נוספים שותפים ליוזמת ה "ניו דיל הירוקה" להקמת ועדת קונגרס ייעודית לענייני האקלים, שזוכה לגיבוי של כמאה ארגוני איכות סביבה.

עמיתתה של אוקזיה-קורטז למפלגה הדמוקרטית, עיינה פרסלי ממסצ'וסטס - גם היא חברת קונגרס טרייה - אמרה שמטרת ה "ניו דיל הירוקה" היא לעבור ל-100% אנרגיה מתחדשת ולהפסיק את השימוש בדלקים הפולטים גזי חממה. מטרה נוספת היא להבטיח שלקהילות השוכנות לאורך החוף יהיו משאבים לבניית תשתית להתמודדות עם עליית פני הים הצפויה והתמודדות עם אסונות טבע.

שואפת ל-100% אנרגיה מתחדשת. חברת הקונגרס עיינה פרסלי ממסצ'וסטס (צילום: GettyImages)

רק בשבוע שעבר פרסם הממשל הפדרלי דו"ח חמור בנוגע לאיכות הסביבה, לפיו ארצות הברית ניצבת בפני קטסטרופה תקציבית ובריאותית בתוך כמה עשרות שנים בלבד, בעקבות ההתחממות הגלובלית שנגרמה מפליטת גזי החממה לאטמוספירה. דו"ח נוסף של ארגון המטאורולוגיה של האו"ם שפורסם אתמול הזהיר כי עד סוף המאה צפויה התחממות כפולה מהיעד הגלובלי שהוצב בהסכם פאריס מ-2015.

YOU MIGHT ALSO LIKE