קלבסס כולה תחת צו פינוי, חשש שהאש תגיע לוודלנד הילס
שריפת ווסלי משתוללת ממאליבו בדרום עד ווסט הילס וקלבסס בצפון כופה פינוי של עשרות אלפים. המפורסמים מתפנים מבתיהם על החוף ובדרך מתנגחים עם הנשיא

צו פינוי מיידי הוצא היום (ראשון) אחר הצהריים לעיר קלבסס כולה. מוקדם יותר הוצא צו פינוי לחלקים מסוימים מן העיר בלבד. בכתובת www.cityofcalabasas.com ניתן למצוא מידע עדכני על מצב השריפה באזור ועל מרכזי פינוי חירום.

לא תוכלו להגן על הבית בכך שתישארו. יצא צו פינוי לשכונתכם? התפנו מיד!

שריפות ווסלי והיל בוערות זה היום הרביעי, אולם שריפת היל באזור ת'אוסנד אוקס נמצאת ברובה תחת שליטה וצווי הפינוי באזור מבוטלים בזה אחר זה. עם זאת, כל צווי הפינוי במחוז לוס אנג'לס נשארים בתוקף. דייויד שוואב, להב כבאים במחוז ונטורה, הדגיש שלמרות ביטול צווי הפינוי, על התושבים השבים לבתיהם להישאר עירניים. "בשלב זה, אני חושב שמוטב שאנשים ישובו לבתיהם אם הם יכולים, אבל להיות עירניים. לבחון את השטח שלהם ולבדוק, ואם יש בעיות להתקשר ל-911 כדי שנוכל לבוא לעזור להם", אמר.

האזורים בהם בוטלו צווי הפינוי הם:
קמארילו ספרינגס
איי הצ'אנל של אוניברסיטת קליפורניה סטייט
מתחמי הקרונועים ואייסיטו ודוס ויינטוס
ניוברי פארק: מדרום לכביש המהיר 101 עד לין רואד
סימי ואלי: לונג קניון, בריידל פאת', ווד ראנץ'
ת'אוסנד אוקס: ממזרח לכביש המהיר 23 לארבס רואד ומצפון לת'אוסנד אוקס בולברד עד סנסט הילס בולברד, וגם ממערב לכביש המהיר 23 בין איסט אולסן רואד לסנסט הילס בולברד

בעוד הרשויות הודיעו כי התושבים באזורים אלה רשאים לשוב לבתיהם, שינוי בתנאי הרוח כמו חזרתן של רוחות סנטה אנה עלול להצית תבערה מחודשת. במסיבת עיתונאים הבוקר התחננו בכירים ממחוזות ונטורה ול.א. בפני התושבים שעודם תחת צו פינוי לציית לצו זה.

"זה לא כמו שהיה לפני 10 שנים", אמר מפקד הכבאים במחוז ונטורה מארק לורנזן. "אל תישארו בביתכם כדי להגן עליו. אנחנו לא רוצים להיאלץ להיכנס פנימה כדי להציל חיים". הרשויות הודיעו כי אנשי הרשות לבקרת בעלי חיים עובדים עם צוותי החירום להציל בעלי חיים מן השריפה.

לאחר הפוגה קצרה בשבת, הרוחות צפויות לשוב בחמת זעם באזור סנטה אנה ולהימשך עד ערב שלישי, דבר שמוביל את האש היישר לשכונת ווסט הילס, וגם צפוי להחמיר את שריפת ווּסלי במאליבו שבקליפורניה. "אל תיפלו לתחושת ביטחון כוזבת", הזהיר מפקד הכבאים בוונטורה, מארק לורנסון, במסיבת עיתונאים מאוחר אמש (מוצ"ש). "אנחנו יודעים שאמא טבע הולכת להדליק את המאווררים שלה שוב", הבהיר בציוריות.

להבות מצפון לדרום. כבאים מפילים קיר ומנסים להשתלט על שריפה בעיירה פרדייס, שאולי תיבנה שוב אבל נכון להיום כבר לא קיימת (צילום: ג'וש אדלסון, AFP)

דווקא בזמן שהשריפה הצפונית יותר הולכת ונופלת תחת שליטת הכבאים, היא מאיימת לפרוץ מזרחה - היישר לעבר שכונות המאוכלסות ברבים מקוראי שורות אלה. 70% משריפת ה"הילס" נמצאים נכון לשמונה בבוקר היום תחת שליטה, ובוטלו צווי הפינוי לאזורי סימי ואלי ות'אוסנד אוקס. אולם צווי הפינוי עודם חלים על שכונת ווסט הילס ואנחנו מתחננים בפניכם להישמע להם. אם חלילה יימשכו הרוחות לכיוון מזרח, או חלילה שבעתיים יפנו גם דרומה, יעמדו רבים בקהילתנו בסכנה באזורי וודלנד הילס וקלבסס.

שריפת ווסלי, המאיימת הן על מאליבו בדרום והן על שכונות כמו ווסט הילס ואולי גם וודלנד הילס וקלבסס, נמצאת רק ב-10% שליטה נכון להיום בבוקר. בינתיים חוזרים תושבים לבתיהם מצפון-מערב לשם, היכן ששריפת ה"הילס" חדלה מלהתפשט ונמצאת כאמור ברובה תחת שליטה.

סטפן אדי, ישראלי תושב אגורה הילס, מספר על רגעי הבהלה בהתפנות בלילה שבין חמישי לשישי. "בערך באחת בלילה, פתאום הרחוב התמלא בכבאיות ומשטרה ואמרו לכולם להתפנות מיד. אי אפשר היה להיות פה, לא לנשום ולא לראות. כל התנועה של המפונים מאוק פארק גם זרמה דרכנו וזה היה ממש יציאת מצרים".

אדי כבר שב לביתו, ששרד את התופת, עם התבהרות המצב, אולם רבים עדיין נמצאים תחת צווי פינוי חובה. "אם אתה מדבר על ישראלים, אגורה הילס נפגעה די קשה, אבל מי שבאמת חטפו את הסטירה זה החברים שלנו באוק פארק", הוא מסכם.

פעם ארמון עם בריכה. היום ערימת פחמים עם שלולית מפויחת (צילום: WNBS)

"די קשה" זו לשון המעטה למי שהלהבות הגיעו אל בתיהם, כמו הישראלית ליאת דסקלוב, שהעלתה פוסט קורע-לב בפייסבוק בו היא מציגה את השרידים המפוחמים של בית אמה בשכונת סמינול ספרינגס שבאגורה הילס. "במהלך השנים תמיד סיפרתי איך אני ומשפחתי חמקנו מכל האסונות בקליפורניה. הפעם לא היה לנו כזה מזל. אני מקווה שאף אחד אחר לא ייאלץ להתמודד עם הכאב הזה.

בניגוד למצוקות מעשה-ידי אדם, אסונות טבע דוגמת שריפות בר אינן מבחינות בין עשיר לעני, אלמונים ובעלי שם עולמי. אולי אלה שטחי צמחיית הבר הנרחבים שבין בתי היוקרה המשקיפים על האוקיאנוס באזור מאליבו, אבל זו רחוקה מלהיות הפעם הראשונה שדליקת בר אימתנית מכה דווקא במיליונרים הסלבריטאים המאכלסים את הצוקים שם.

רשימה חלקית בלבד של ידוענים שנאלצו לפנות את הבתים שלהם בלה-לה-לנד: וויל סמית', ליידי גאגא, קים קרדאשיאן-ווסט, אליסה מילאנו, שר, איגי אזאליה. בתיהם של הזמר רובין ת'יק, השחקנית שאנן דוהרטי וסולן להקת "לימפ ביזקיט" פרד דורסט נשרפו כליל.

הפעם המזל הפנה עורף, והבית של אמא נשרף לאפר (צילום: ליאת דסקלוב, פייסבוק)

בעודם מפנים את המזכרות, חיות המחמד ואנשי הצוות מארמונותיהם התפנו הידוענים גם להצטרף לכבאים המסכנים את חייהם למענם, ולזעום על הדרך בה בחר נשיא ארה"ב להתייחס לאסון. בט מידלר, שרה סילברמן, דון צ'ידל, אווה דו-וארניי קייטי פרי, אנדי לסנר, קאת'י גריפין, זאק בראף, אליסה מילאנו, מריה שרייבר ובילי אייכנר היו בין הידוענים שהוקיעו את הנשיא על ציוצו, שהאשים את "ניהול היערות הכושל" של קליפורניה בשריפות ואיים לשלול מן המדינה תקציבי אסון פדרליים (במקרה של דרום קליפורניה, אין שם יערות ואין כל קשר ליערות).

"תפסיק", צייצה הקומיקאית שרה סילברמן בתגובה. "תעמיד פנים אנושיות". השחקן בילי אייכנר כתב "אני באמת מנסה להתעלם מהציוצים שלו, אבל זה עובר את הגבול. אנחנו יודעים שהוא אדם אכזר וחסר לב - אבל הוא גם התגלמות הפחדנות. פוחד מפגיעות, מרגישות, מחמלה, מסימפתיה וכמובן מן האמת".

השחקנית הוותיקה בט מידלר כינתה את הנשיא "דלעת" וכתבה שהוא "עף מהתבוסה שלו בקלפי לאכול פואה-גרא". הזמרת קייטי פרי כתבה שזו תגובה "חסרת לב לחלוטין. אין פה אפילו פוליטיקה. רק משפחות אמריקאיות טובות המאבדות את בתיהן בעודך מצייץ ומתפנות לתוך מקלטים".

את הלהבות לא מעניין מי מפורסם. בתי הכוכבים עולים באש

מאוחר יותר אמש ניסה הנשיא לרכך את ציוצו המפלג עם דברי שבח לכבאים הנלחמים באש והבעת סימפתיה למתפנים מבתיהם, אולם הבוקר שוב חזר להתעסק ב"ניהול היערות" (שרובם המכריע אינו, נזכיר שוב, תחת ניהול המדינה. הרוב תחת ניהול פדרלי ורוב מה שנשאר פרטי).

"עם ניהול יערות נכון, נוכל לעצור את ההרס שמתחולל כל הזמן בקליפורניה. תתחילו להיות חכמים!" הכריז הצייצן הראשי. היערות, נזכיר בפעם המי-יודע-כמה, אולי קשורים לשריפת ה"קאמפ" שהשמידה את העיירה פרדייס בצפון המדינה, אולם גם שם הם ברובם תחת ניהול פדרלי, שתקציבו קוצץ בידי הנשיא טראמפ, ואין להם אפילו קשר קלוש לשריפות המתחוללות באזור לוס אנג'לס. רבע מיליון איש נאלצו עד כה להתפנות מבתיהם, וקציר הדמים בכל השריפות של השבוע האחרון עומד על 25 בני אדם. אלפי בתים כבר נשרפו, והיקף הנזק יוברר סופית רק בעוד ימים או שבועות.

YOU MIGHT ALSO LIKE