אנטומיה של שקר ויראלי - כך הופצה תיאוריית הקשר נגד הנדבן היהודי
שיירות מהגרים ממרכז אמריקה אינן דבר חדש, וגם לא תיאוריית הקונספירציה האובססיבית בימין האנטישמי, הקושרת את השיירות למיליארדר היהודי הפרוגרסיבי ג'ורג' סורוס. מה שהיה חדש הפעם זו מכפלת התהודה המדהימה של הרשתות החברתיות. תוך שבועיים נחשפו מאות מיליונים לתיאוריה - ולפחות שניים הושפעו לפעול באלימות רצחנית

לפני כארבעה שבועות החלה שיירה של פליטים בהונדורס בצעדה בת 2000 מייל שתסתיים בעוד מספר ימים בארה"ב. מספרי השיירה עלו, ירדו ועלו וירדו שוב לאורך הדרך, אבל השקרים המופצים לגביה רק הלכו ותפחו. אחד מהשקרים הללו בולט במיוחד: שג'ורג' סורוס, מיליארדר, ניצול שואה, נדבן ותורם למטרות פוליטיות פרוגרסיביות, הוא שמשלם למהגרים לצאת למסע המפרך - ואולי הוא שיזם את כל העניין מלכתחילה.


קצת פוטושופ, והופ - היהודי העשיר והערמומי אחראי לכל צרותינו ופחדינו


חברי קונגרס ובנו של הנשיא, כמו גם מפורסמים שמרנים, הדהדו את השקר לעוקביהם ברשתות החברתיות. ייתכן שהוא הדהד גם במקומות אפלים יותר. סיזר סאיוק, הנאשם במשלוח פצצות בדואר לסורוס ולמבקרים בולטים אחרים של הנשיא, דן עמוקות ברשת בתיאוריות קונספירציה בכיכובו של היהודי-האמריקאי יליד הונגריה. רוברט באוורס, הנאשם ברצח 11 מתפללים בבית הכנסת עץ חיים לפני שבוע וחצי הרבה לכתוב ברשתות החברתיות על השיירה, כולל תמונה של פליטים בגואטמלה המטפסים כביכול לתוך משאית עם מגן דוד על דופנה.

אבל הכל החל בחופן פוסטים ברשת, בימים הראשונים של השיירה. בראד הית', מאט ווין וג'סיקה גווין, כתבי USA Today, התחקו לאחור על עקבות השקר הקטלני הזה. אחת הראשונות היתה לורטה מלאקי, "לורטה הפרולית" כפי שהיא מכונה בטוויטר, שם יש לה 6,000 עוקבים, אליהם היא מפנה צווחות אודות "רצח עם" המתבצע בלבנים, יהודים, ו"הכוח הפולש" המתקרב לגבול.

ב-14 באוקטובר צייצה מלאקי קישור לכתבה אודות השיירה, בצירוף כותרת בת מלה בודדת: "סורוס". בו ביום הופיעו פוסטים זהים תוך 20 דקות בשש קבוצות של תומכי טראמפ בפייסבוק. יחד יש לשש הקבוצות הללו 165 אלף חברים. התיאוריה המקשרת את סורוס לשיירה אינה חדשה - היא צצה גם בשיירות קודמות (השיירות הללו קורות מדי כמה חודשים כבר עשור. רשויות הגבול מתמודדות איתן). אבל הפעם כדור השלג תפס תאוצה חסרת תקדים.


סרטון יוטיוב שמסביר לאלפים איך היהודי מתחמן את כולם


במהלך שלושת הימים הבאים הגיע הקהל המשותף של החשבונות בטוויטר, פייסבוק ורדיט, שקישרו את סורוס לשיירה, לשני מיליון (מתוכם ייתכן כמובן שחלק חופפים). עדיין בקושי חלוק נחל בזרם האדיר של המדיה החברתית. למחרת, ב-17 באוקטובר, נפרץ הסכר.

באותו ערב צייץ חבר בית הנבחרים מאט גץ (רפובליקני מפלורידה) סרטון וידאו של מה שהוא תיאר כאנשים המחלקים כסף למהגרים העומדים לצאת כביכול לעבר גבול ארה"ב. "סורוס? עמותות בתמיכה אמריקאית? הגיע הזמן לחקור את המקור!" כתב גץ.

גץ יודה תוך ימים ספורים שטעה. הוידאו צולם בגואטמלה ואין לו כל קשר לשיירה. אולם עד אז המסר שלו הופץ הרבה מעבר לתפוצת 153 אלף עוקביו של חבר הקונגרס מנפה 1 שבצפון פלורידה. הפרשנית הימנית הקיצונית אן קולטר שיתפה את הסרטון לשני מיליון עוקביה, וכך גם אושיות ימין אחרות. ג'ק פוסובייק, פעיל ניאו-נאצי וממפיצי קונספירציית "פיצה-גייט", הגדיל לעשות וסיפר שסורוס שוכר קרונועים עבור המהגרים. (על פי אגדת "פיצה-גייט", הילארי קלינטון ובכירים דמוקרטים אחרים ניהלו רשת לסחר בילדים למטרות התעללות מינית ממרתף פיצריית "קומט פינג-פונג" בוושינטון הבירה. ההשמצה ההזויה הזו הניעה אדם לקחת רובה ולתקוף את המקום בחמש יריות, שלמרבה המזל לא פגעו באיש).


קומט פינג-פונג פיצה. לא רק שלא התעללו שם בילדים במרתף - אין שם בכלל מרתף (צילום: 10Best.com)


למחרת הדהדו את הסרטון השקרי קולות משפיעים עוד יותר. אחד מהם היה בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, שריטווט את הסרטון ל-3.1 מיליון עוקביו (ומעולם לא תיקן את עצמו, גם לאחר שחבר הקונגרס גץ עשה זאת). בטוויטר לבד הפיצו לפחות 43 אלף חשבונות בעלי סך עוקבים כולל (וכאמור, כנראה חופף בחלקו) של 127 מיליון איש. רוב מכריע מבין אלה קידמו את תיאוריית הקונספירציה. מעטים ניסו להפריכה. ברדיט היו עשרות פוסטים בערוץ The_Donald על סורוס והשיירה. לערוץ (סאב-רדיט) הזה יש 675 אלף מנויים.

ב-22 באוקטובר, עשרה ימים אחרי שיצאה השיירה לדרכה, החלה המשטרה ליירט מטעני חבלה שנשלחו לסורוס ולמבקרים בולטים אחרים של הנשיא. עוד לפני שנמצא המטען הראשון בתיבת הדואר של סורוס במחוז ווסצ'סטר שבניו יורק, נחשפו מאות מיליונים בטוויטר, רדיט ופייסבוק לאגדת הרעל הזו.

באותו יום העלה בלוגר נוצרי שמרן מאריזונה וידאו של מה שלטענתו היה מהגרים על משאית בהונדורס, בליווי הכיתוב "הם לא באים ברגל כמו שאומרים ב#פייקניוז של CNN. ג'ורג' סורוס משלם להם כדי שיגיעו לארה"ב בזמן לבחירות אמצע הכהונה!" (זו, אגב, התשובה לתהייה "אה... למה, בעצם, שסורוס יעשה את כל זה?" וזה שמהגרים לא חוקיים אינם יכולים להצביע, והדבר האחרון שירצו לעשות הוא לסכן את שהותם בארץ פחות מסוכנת מזו שנמלטו ממנה? אל תבלבלו את חובבי הז'אנר עם העובדות). הווידאו עם הפרשנות המבריקה הזו גרף 137 אלף צפיות.


הידהד את השקר ל-3.1 מיליון עוקבים - ולא טרח לתקן או למחוק. דונלד טראמפ הבן (צילום: CNN)


עד לבוקר שבת, ה-27 באוקטובר, התפשט השקר למאות מיליונים ברשתות החברתיות ה"מיינסטרים" - בלי לספור ביבי ימין קיצוני כמו 4צ'אן, גאב ואחרים. באותו בוקר לקח רוברט באוורס רובה ומוח מלא בתעמולת שנאה, לפיה "יהודים הם ילדי השטן" ואובססיה לגבי השיירה המאיימת על עצם קיומם של "בני עמו".

הודעתו האחרונה ב"גאב" - סוג של מתחרה לטוויטר שבו לא סוגרים חשבונות גם לניאו-נאצים הגרועים ביותר - היתה "שתז**ן מראית העין שלכם, אני נכנס". והוא נכנס. לבית הכנסת "עץ חיים" בשכונת סקווירל היל בפיטסבורג. כשיצא לבסוף - פצוע אך חי, בזכות טיפולם המסור של אח ורופאים יהודים - 11 יהודים חפים מפשע נרצחו. וככל שהתקשורת ניסתה לסקר את הרצח ולהסביר את תיאוריות הקונספירציה שאולי הניעו אותו - הם רק סייעו להפיץ אותם יותר.

YOU MIGHT ALSO LIKE