רצח העיתונאי חשוקג'י: סעודיה שלחה "צוות ניקוי" כדי להעלים ראיות למותו
הצוות כלל טוקסויקולוג וכימאי שבאו יחד עם החוקרים שנשלחו לסייע לטורקיה בחקירה. גורמים בטורקיה מעריכים כי זה נעשה בגלל שבכירים בריאד ידעו על החיסול

סעודיה שלחה "צוות ניקוי" של שני אנשים כדי להעלים ראיות למותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י כשבוע לאחר שהוא נעלם בקונסוליה באיסטנבול. כך הודיע היום (שני) גורם טורקי בכיר. הוא ציין עוד כי משעות הדבר היא שבכירים בריאד ידעו על החיסול. 


הסעודים העלימו ראיות. העיתונאי ג'מאל חשוקג'י


לדברי הגורם הטורקי, השניים - טוקסיקולוג וכימאי - נשלחו כדי להעלים את הראיות לפני שניתן לחוקרים הטורקים אישור כניסה למתחם.

העיתון הטורקי סבאח דיווח כי שני המומחים הם אחמד עבדולעזיז אל-ג'ונאבי וח'אלד יחיא א-זהראני. על פי הדיווח, השניים הגיעו לטורקיה כחלק מצוות של 11 בני אדם שנשלחו לסייע לטורקיה בחקירת האירוע.

לפני כשבוע וחצי הודה התובע הכללי בסעודיה כי רצח העיתונאי היה מתוכנן מראש. התובע הכללי הוסיף כי כמה חשודים נחקרים בחשד למעורבות בפרשה. זאת, בעקבות מידע שהתקבל מצוות החקירה המשותף לשתי המדינות.

כזכור, העיתונאי נראה כשהוא נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר, לשם השגת מסמכים הדרושים לנישואיו השניים. ארוסתו חיכתה לו מחוץ לשערי הקונסוליה ומשראה שהוא לא שב, הזעיקה את המשטרה. הסעודים טענו בתחילה כי חשוג'י עזב את הקונסוליה כעבור זמן קצר, אך לא סיפקו שום הוכחה לכך ואף טענו כי המצלמות מחוץ לקונסוליה לא עבדו.

לאחר מכן, כאשר טורקיה מסרה כי בידיה הוכחות חותכות, הן בסרטים והן בהקלטות, לפיהן חשוג'י עונה ונרצח, שינתה ריאד את גרסתה ומסרה שהוא מת "בקרב אגרופים", לאחר שחקירתו הסתבכה. כעת, הסעודים סוף סוף מודים, אך כמובן שהם מטילים את האחריות לרצח על הדרגים הנמוכים יותר ולא על בן סלמן עצמו, שסביר מאוד שהיה האיש שהורה על החיסול.

ככל הנראה ההודאה הסעודית הגיעה בעקבות ההוכחות שסיפקו הטורקים, כולל צילומים של הצוות המיוחד שנשלח לחסל את חשוג'י ושל הכפיל שלו, שיצא מהקונסוליה עם בגדיו של העיתונאי המת, אבל עם נעליים אחרות.


יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמן


בן סלמן עצמו אירח השבוע את בניו של חשוג'י לניחום אבלים מצמרר במיוחד, וגם התייחס למות העיתונאי. הוא אמר כי מדובר בפשע אכזרי והבטיח להעמיד את האחראים לדין. יורש העצר אמר כי "זה נושא קשה מאוד עבור סעודיה. התקרית הזו כואבת מאוד". לדבריו, "סעודיה עושה את כל הפעולות כדי להעמיד לדין את המבצעים. אנו משתפים פעולה באופן מעולה עם הטורקים".

עדיין לא ברור כיצד תתייחס ארה"ב להודאה הסעודית. כבר מתחילת הפרשה אמר הנשיא דונלד טראמפ כי בכל מקרה לא יבטל את עסקת מכירת הנשק האמריקאי לסעודים בשווי 110 מיליארד דולר. לאחר מכן, כשסעודיה פרסמה את גרסת "קרב האגרופים", אמר טראמפ כי זו גרסה אמינה בעיניו. כעת נותר לראות מה תהיה תגובתו.

מזכיר המדינה מייק פומפאו מסר לפני כשבועיים כי ארה"ב נוקטת צעדי ענישה נגד 21 פקידים סעודים שאחראים למות חשוג'י, כולל ביטול ויזות. פומפאו אמר כי "העונשים הללו לא יהיו המילה האחרונה של ארה"ב בנושא. לא נסבול פעולות אכזריות, כמו השתקת חשוג'י באמצעים אלימים".

YOU MIGHT ALSO LIKE