הגבול בין תמיכה ב-BDS לאנטישמיות מיטשטש לטובת אינטרסים פוליטיים
האשמות מימין נגד אנדרו גילום על אנטישמיות בגלל שיתוף פעולה עם ארגון שתומך בזכויות לפלסטינים פוגשת צדקנות משמאל שמזהה בטעות את תנועת ה-BDS עם אנטישמיות. איך העליה באנטישמיות והעמדות כלפי ישראל מנוצלות על ידי הפוליטיקאים?

הטבח בבית הכנסת "עץ חיים" שהציף את העלייה במספר התקריות האנטישמיות בשנתיים האחרונות הכניס את הסוגיה גם למערכת הבחירות שמגיעה בימים אלה לשיאה. מחד, מתמודדים שמתגלים כגזענים תומכי "עליונות לבנה" – שלום לחבר הקונגרס סטיב קינג מאיווה – ומאידך התגייסות מרשימה של קהילות ומתמודדים למאבק בלתי מתפשר בגזענות ובאנטישמיות.


הטבח בבית הכנסת "עץ חיים" הציף את השיח האנטישמי על רקע הבחירות הקרבות (צילום: רויטרס)


לתוך המאבק הזה נכנס באופן בלתי נמנע גם היחס לישראל ולסכסוך הישראלי-פלסטיני, על רקע החלטת הממשל לבחון את האפשרות להגדיר הפגנות נגד ישראל כאנטישמיות. ההחלטה לבחון התקבלה על ידי מזכיר החינוך לזכויות האזרח ואם תאושר עשויה לצמצם משמעותית את היקף פעילות תנועת החרם בקמפוסים. במקביל, ניסיונות חקיקה שניסו להגביל את פעילות ה-BDS נפסלו בכמה מדינות בטענה לאי-חוקתיות. המסר בינתיים ברור: תמיכה בחרם על ישראל מוגנת על ידי חופש הביטוי, קריאות אנטישמיות מפורשות – פחות. עם זאת, יש המתבלבלים בין השניים.

כך לדוגמה, המועמד הדמוקרטי לתפקיד מושל פלורידה, אנדרו גילום, הואשם על ידי אנשי ימין כ "משתף פעולה" עם ארגון "אנטישמי", Dream Defenders. מדובר בארגון זכויות אדם ואזרח שתוקף, בין היתר, את מדיניות ארצות הברית במזרח התיכון, תומך בהקמת מדינה פלסטינית, רפורמות כליאה ועוד. המתמודד הרפובליקני ריק דסנטיס תקף בעימות עם גילום בחודש ספטמבר את שיתוף הפעולה של גילום עם הארגון, זאת על אף שדוברת הארגון הודיעה כי הם שמאלניים יותר ממנו והוא אינו תומך בכל מטרותיהם. דובר מטעם גילום אמר אז כי הוא עצמו אינו תומך ב-BDS.

למרות זאת, היום (שישי) מצאו בחדשות פוקס לנכון להזכיר את התמיכה ההדדית של גילום וDream Defenders ולהאשימו באנטישמיות בשל קשריו עם הארגון שהוגדר בערוץ הימין כ "קבוצה פלסטינית רדיקלית". יצוין כי עמוד הבית של ה-Defenders מוקדש כעת לקרבנות הטבח בפיטסבורג והוא כולל נר ואת שירו המפורסם של הכומר הגרמני מרטין נימלר, שהתנגד לכל גזענות ורדיפה באשר הן.


לא תומך ב-BDS. אנדרו גילום (צילום: NBC)

מנגד, יש גורמים פוליטיים שמנסים להיות יותר קדושים מהאפיפיור ונושאים עיניהם כבר ל-2020. כך לדוגמה, הסנאטור הדמוקרט מניו ג'רזי קורי בוקר, שאינו עומד לבחירה מחודשת בבחירות הנוכחיות ומוזכר תכופות כמי שעשוי להתמודד על תפקיד המועמד הדמוקרטי בבחירות הבאות לנשיאות. בוקר אמר בראיון שהתפרסם היום בעיתון Jewish Insider כי הוא תומך בחקיקה שתאסור על קריאה לחרם נגד ישראל ובידודה העסקי-כלכלי. הצעת החקיקה הועלתה לראשונה במרץ סנאט ב-2017 וזוכה לגיבוי ותמיכה פעילה מכיוון המשרד לנושאים אסטרטגיים בישראל.

"אנחנו עדים בשנים האחרונות לעליה מסוכנת באנטישמיות בארצות הברית וברחבי העולם, שמבטאת עצמה במגוון דרכים מדאיגות, כולל בפעולות של ממשלות זרות שפועלות נגד ישראל ונגד אזרחיה", אמר בוקר. "התנגדתי לתנועת ה-BDS בתקיפות לאורך תקופה ארוכה, ואני תומך בחקיקה הזו שתמנע מישויות בינלאומיות להחיל את רצונן על עסקים אמריקאים והחלטותיהם לסחור עם ישראל, שהיא בעלת בריתנו הקרובה, ועם אזרחיה".


"התנגדתי ל-BDS במשך תקופה ארוכה". קורי בוקר (צילום: AP)


הודעתו של בוקר שהתקבלה בחום בקהילות מסוימות זכתה לביקורת מצד ארגון השמאל היהודי הבולט ביותר בארצות הברית, Jewish Voice for Peace. בהודעה שפרסם הארגון באתרו הוא קרא לתומכיו לפנות ללשכת בוקר ולהבהיר כי תמיכה בזכויות הפלסטינים אינה אנטישמיות. לדברי הארגון, "אל תנצל את האבל שלנו כדי להפליל תומכים של זכויות הפלסטינים. אל תתמוך בחקיקה שסותמת פיות! האגודה לזכויות האזרח אומרת שהחקיקה מפרה את התיקון הראשון לחוקה. סנאטורים לא צריכים לעבוד עם טראמפ כדי להשתיק אנשים שמקדמים צדק לפלסטינים. עליך להדוף תומכי עליונות לבנה, לא מגני זכויות אדם".

YOU MIGHT ALSO LIKE