ניצחון נוסף ל"טראמפיזם" העולמי - הדגם הברזילאי זכה בנשיאות
ז'איר בולסונארו, שמתגעגע לימי הרודנות הצבאית וחושב שכוח הוא הפיתרון לכל בעיה, שמבטיח "לנקות את השחיתות" ו"למגר את הפשע" - הוא נשיא ברזיל הבא לאחר שגרף כ-55% מקולות המצביעים בסיבוב השני של הבחירות

בתום ספירת 94% מן הקולות בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות ברזיל, למועמד הימין הפופוליסטי ז'איר בולסונארו יש יתרון בלתי מחיק של 55.5% מול 44.5% ליריבו, מועמד השמאל פרננדו חדד. בולסונארו יהיה נשיאה הבא של ברזיל, במה שמהווה ניצחון גדול לתנועת הלאומנות הפופוליסטית בעולם, עליהם נמנים בין השאר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה. 


זעזועים במדיניות החוץ, ביטול רגולציות ושנאה מבית. נשמע מוכר? ז'איר בולסונארו (צילום: קארל דה סוזה, AFP)

מחוץ לבניין הדירות בו מתגורר בולסונארו נצפו מחזות של שמחה אדירה, זיקוקים וריקודים. "אני רואה עתיד טוב יותר לי ולבני", אמר אזרח מקומי בשם רפאל גומס לכתב הגארדיאן  דום פיליפס. "בריאות, חינוך וביטחון טובים יותר. זה דבר שלא היה לנו שנים. זה באמת מיוחד". 

בולסונארו הבטיח זעזוע במדיניות החוץ של המדינה, כולל נקיטת קו נוקשה נגד ונצואלה ומשטרים שמאליים אחרים, והידוק הקשרים עם ארה"ב (שנשיאה דונלד טראמפ מעדיף אותו בהרבה על יריבו). המצע של בולסונארו דל בפרטים, אולם הוא הבטיח גם "כלכלה פתוחה יותר", שמבקריו חוששים כי פירושה הסרת רגולציות נגד זיהום וגם נגד שחיתות, מינוי מקורבים וכיו"ב.

עם זאת, הבחירות נסובו ברובן סביב נושאי פנים, בהם עמדותיו של בולסונארו מפלגות את האוכלוסייה קשות. האיש תוקף במלים חריפות נשים, שחורים ואת קהילת הלהט"ב הגדולה במדינה. בולסונארו תומך בהחזרת עונש המוות, בהקלת חוקי הנשק כדי שאזרחים יוכלו להגן על עצמם מפני הפשע המשתולל, ובהקלת הרגולציה על כוחות המשטרה.


להידקר עשה לו רק טוב בסקרים - ובקלפי. ז'איר בולסונארו (צילום: Poder360)


בתחילת ספטמבר נדקר בולסונארו והוא בילה את רוב הקמפיין מאז בבית החולים - דבר שסייע אולי יותר מכל להזניק אותו קדימה בסקרים, וכעת גם בקלפי. מבחינת נושאים פוליטיים, בעיית השחיתות היא זו שקידמה יותר מכל את מועמדותו של בולסונארו. הנשיאה הנבחרת הקודמת, דילמה רוסף, הודחה בפרשת שחיתות שתומכיה מכנים מפוברקת ומונעת מפוליטיקה בלבד, וקודמה בתפקיד, לואיז אינאסיו דה סילבה ("לולה") הפופולרי, שהתמודד לכהונה שלישית לאחר שתי קדנציות צינון והוביל בבטחה בסקרים, הורשע אף הוא בהלבנת הון וקבלת שוחד ונידון ל-12 שנות מאסר, שגם מנעו ממנו להמשיך להתמודד.

YOU MIGHT ALSO LIKE