גזען לבן, שבעיניו גם טראמפ 'נשלט בידי יהודים', רצח 11 מתפללים בבית כנסת בפיטסבורג
רוברט באוורס, אנטישמי לבן בן 46, נכנס לבית הכנסת 'עץ חיים' בשדרות ווילקינס סמוך לפינת שדרות שיידי בשכונת סקווירל היל בעיר, והחל לירות במתפללים. היורה, שחשבונות המדיה החברתית שלו מלאים בשנאה רצחנית כלפי יהודים ותלונות שהנשיא טראמפ אינו לאומן דיו, נכנע לכוחות המשטרה לאחר חילופי אש

פיגוע ירי מחריד קרע הבוקר את שלוות תפילת השחרית וטקס ברית מילה בבית הכנסת "עץ חיים" בעיר פיסטבורג שבמדינת פנסילבניה. אלמוני חמוש נכנס סמוך לשעה 10 בבוקר לבית הכנסת הוותיק, השוכן על שדרות וויליקינס סמוך לפינת שדרות שיידי, ופתח באש על המתפללים. 


עצרת זיכרון ואבל בפיטסבורג הלילה, מספר בלוקים מזירת האירוע המחריד (צילום: AP)


עצרות זיכרון התקיימו הלילה בכל ארה"ב. כאן בקהילת אהבת בית ישראל בבויסי, איידהו 


11 בני אדם נרצחו וארבעה שוטרים נפצעו באורח שאינו מסכן חיים ועוד שני אזרחים נפצעו קשה. זהו האירוע האנטישמי הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית. היורה זוהה לאחר מכן כרוברט באוורס, פעיל "עליונות לבנה" גזען שחשבון הטוויטר שלו עתיר ביטויי שנאה ואנטישמיות.

בבית הכנסת, התנהלו באותה שעה 3 תפילות נפרדות. באולם המרכזי קיימה קהילת "עץ חיים" תפילה בהשתתפות כ-45 מתפללים. בקומת המרתף התנהלה תפילה של קהילת "דור חדש" בהשתתפות 30-40 מתפללים, ובחדר הרב בקומה העליונה התנהלה תפילה של קהילה נוספת בהשתתפות כ-15 איש.

"עץ חיים" היא קהילה קונסרבטיבית שנוסדה בעיר הפלדה לפני 150 שנה. בית הכנסת נמצא בשכונת סקווירל היל, בה חיים כמחצית מכלל היהודים באזור פיטסבורג רבתי. קהילת "דור חדש" המשתמשת אף היא במבנה ההיסטורי היא קהילה רקונסטרוקטיבית (Reconctructionist - תת-זרם של היהדות הרפורמית).



כתבת רשת CBS בפיטסבורג מדווחת כי היורה  נכנע לכוחות המשטרה לאחר חילופי אש. לפי דיווחים, היורה לבש שכפ"ץ, פרץ לבית הכנסת במהלך חגיגת ברית מילה וצעק "כל היהודים צריכים למות". כאשר הגיעו השוטרים הראשונים לזירה, היורה פתח באש גם לעברם, והם נאלצו לתפוס מחסה מאחורי כלי הרכב שלהם. היורה נכנע בסופו של דבר לכוחות הימ"מ כשהוא פצוע וזוחל לעברם. אוניברסיטת קרנגי מלון היוקרתית, הנמצאת בסמוך, הוכנסה לסגר בשל האירוע. 


הרוצח, ששמו דווח כרוברט באוארס, בן 46, תואר כגבר לבן ומזוקן. חשבונות המדיה החברתית שלו מביעים שנאה פסיכוטית ליהודים. כך למשל כתב כי "לא יהיה MAGA כל עוד יש נגע יהודוני ('kike')". עם זאת, מן הפוסטים שלו עולה כי לא היה תומך בנשיא טראמפ - וזאת משום שלדעתו טראמפ "נשלט בידי יהודים". עוד כתב בפייסבוק כי "טראמפ הוא גלובליסט, לא לאומן". 

בפוסט האחרון שלו ברשת החברתית Gab, החביבה על גזענים ואנשי ה"אלט-רייט", תקף את ארגון HIAS הפועל למען מהגרים, אשר רבים מבני קהילת עץ חיים פעילים בו, באמירה כי "אתם אוהבים להכניס פולשים שהורגים את בני עמנו" ובפוסט שהעלה דקות לפני הטבח כתב "אינני יכול לעמוד מנגד בזמן שבני עמי נשחטים. שתז** מראית העין שלכם. אני נכנס". בעקבות חשיפת הפוסטים של הרוצח ברשת Gab, ניתקה חברת התשלומים PayPal את קשריה עם הרשת החברתית המועדפת על ניאו-נאצים. 

HIAS, ראשי תיבות של "אגודת הסיוע העברית למהגרים" (Hebrew Immigrant Aid Society), נוסדה לפני 130 שנה כדי לסייע לפליטים יהודים שברחו מרוסיה הצארית, וברבות השנים התפתחה לארגון המסייע למהגרים ופליטים באשר הם. 


פרופיל הרוצח ברשת החברתית Gab - שמהיום כבר לא תוכל לעבוד עם פייפאל


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב לתקרית הירי בבית הכנסת בפנסילבניה בחשבון הטוויטר שלו: "עוקב אחר האירועים בפיטסבורג, פנסילבניה. כוחות אכיפת החוק נמצאים בזירה. אנשים בשכונת 'סקווירל היל' צריכים להישאר בביתם. נראה כי יש נפגעים רבים. היזהרו מהיורה. אלוהים יברך את כולנו".

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס מסר כי גם הוא מעודכן בתקרית והוסיף: "מתפלל עבור הקרבנות, הפצועים, המשפחות שנפגעו וכוחות הביטחון האמיצים". מושל פנסילבניה צייץ ש"אנו עדיין לומדים את הפרטים אבל זה מצב רציני. משטרת המדינה מסייעת למגיבי החירום המקומיים. מחשבותיי ממוקדות בלספק לרשויות אכיפת החוק בכל מה שהם צריכים".

עוד הוסיף המושל הדמוקרטי, המוביל בבטחה בסקרים לקראת הבחירות בעוד 10 ימים, כי "על כולנו להתפלל ולקוות שלא יהיה עוד אובדן חיים. אבל אנחנו אומרים "זה אחד יותר מדי" כבר הרבה יותר מדי זמן. כלי נשק מסוכנים מעמידים את אזרחינו בסכנה. בעקבות הטרגדיה הזו, עלינו להתאחד ולוודא שטרגדיות כאלה יימנעו בעתיד. לא נוכל לקבל את האלימות הזו כנורמה".


שתיים מקבוצות הספורט המקצועני של העיר, הסטילרס מליגת הפוטבול NFL והפנגווינס מליגת ההוקי NHL, צייצו תנחומים בסגנון המקובל של "מחשבות ותפילות" בעקבות האירוע.

מנהיגה הרוחני של קהילת "עץ חיים", הרב ג'פרי מאיירס, פירסם לפני שלושה חודשים בבלוג הקהילה מאמר חריף על היעדר המעש מצד המערכת הפוליטית בנוגע לנגע אלימות הנשק החם. "למרות הקריאות הנמשכות לחוקי נשק הגיוניים וטיפול נפשי, המנהיגים שלנו בוושינגטון ידעו שזה ידעך עם הזמן", כתב. "אינני צריך להיאלץ להתפלל לאלוהים שישמור על שלומן של רעייתי ובתי, ששתיהן מורות. היכן המנהיגים שלנו?"


"היכן המנהיגים שלנו?" הרב ג'פרי מאיירס (צילום: אתר בית הכנסת)


בפוסט כתב הרב מאיירס כי "אם לא יתחולל שינוי דרמטי בבחירות אמצע הכהונה, אני חושש שהסטטוס-קוו יישאר בעינו ומעשי הטבח בבתי הספר יתחדשו". עוד כתב הרב נגד מדיניות ממשל טראמפ ביחס למהגרים ו"זוועת הילדים המהגרים המופרדים מהוריהם". 

YOU MIGHT ALSO LIKE