הסעודים מודים לראשונה: רצח העיתונאי ג'מאל חשוג'י תוכנן מראש
לאחר שטענו בתחילה כי עזב חי את הקונסוליה באיסטנבול ולאחר מכן אמרו כי "מת בקרב אגרופים", התובע הכללי הסעודי הודה שהרצח תוכנן ואמר כי החשודים ייחקרו

התובע הכללי בסעודיה הודה כי רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, היה מתוכנן מראש. הוא הוסיף כי התובעים חוקרים חשודים, על בסיס מידע שהתקבל מצוות החקירה המשותף עם טורקיה. זוהי הפעם הראשונה שבה גורם סעודי רשמי מודה שרצח העיתונאי, שהיה מבקר חריף של יורש העצר והאיש החזק בממלכה, מוחמד בן סלמן, היה מתוכנן.ג'מאל חשוג'י. סעודיה הבטיחה להעמיד את האחראים לדין

כזכור, העיתונאי נראה כשהוא נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר, לשם השגת מסמכים הדרושים לנישואיו השניים. ארוסתו חיכתה לו מחוץ לשערי הקונסוליה ומשראה שהוא לא שב, הזעיקה את המשטרה. הסעודים טענו בתחילה כי חשוג'י עזב את הקונסוליה כעבור זמן קצר, אך לא סיפקו שום הוכחה לכך ואף טענו כי המצלמות מחוץ לקונסוליה לא עבדו.


לאחר מכן, כאשר טורקיה מסרה כי בידיה הוכחות חותכות, הן בסרטים והן בהקלטות, לפיהן חשוג'י עונה ונרצח, שינתה ריאד את גרסתה ומסרה שהוא מת "בקרב אגרופים", לאחר שחקירתו הסתבכה. כעת, הסעודים סוף סוף מודים, אך כמובן שהם מטילים את האחריות לרצח על הדרגים הנמוכים יותר ולא על בן סלמן עצמו, שסביר מאוד שהיה האיש שהורה על החיסול.


יורש העצר בן סלמן ובנו של חשוג'י. ניחום אבלים מצמרר במיוחד. צילום: dpa


ככל הנראה ההודאה הסעודית הגיעה בעקבות ההוכחות שסיפקו הטורקים, כולל צילומים של הצוות המיוחד שנשלח לחסל את חשוג'י ושל הכפיל שלו, שיצא מהקונסוליה עם בגדיו של העיתונאי המת, אבל עם נעליים אחרות. 


בן סלמן עצמו אירח השבוע את בניו של חשוג'י לניחום אבלים מצמרר במיוחד, וגם התייחס למות העיתונאי. הוא אמר כי מדובר בפשע אכזרי והבטיח להעמיד את האחראים לדין. יורש העצר אמר כי "זה נושא קשה מאוד עבור סעודיה. התקרית הזו כואבת מאוד". לדבריו, "סעודיה עושה את כל הפעולות כדי להעמיד לדין את המבצעים. אנו משתפים פעולה באופן מעולה עם הטורקים".


הנשיא טראמפ ובן סלמן. לא ברור מה תהיה התגובה האמריקאית להודאה הסעודית. צילום: גטי אימג'ס


עדיין לא ברור כיצד תתייחס ארה"ב להודאה הסעודית. כבר מתחילת הפרשה אמר הנשיא דונלד טראמפ כי בכל מקרה לא יבטל את עסקת מכירת הנשק האמריקאי לסעודים בשווי 110 מיליארד דולר. לאחר מכן, כשסעודיה פרסמה את גרסת "קרב האגרופים", אמר טראמפ כי זו גרסה אמינה בעיניו. כעת נותר לראות מה תהיה תגובתו.

בתוך כך, מזכיר המדינה מייק פומפאו מסר כי ארה"ב נוקטת צעדי ענישה נגד 21 פקידים סעודים שאחראים למות חשוג'י, כולל ביטול ויזות. פומפאו אמר כי "העונשים הללו לא יהיו המילה האחרונה של ארה"ב בנושא. לא נסבול פעולות אכזריות, כמו השתקת חשוג'י באמצעים אלימים".

YOU MIGHT ALSO LIKE