פוטין מאיים: מדינות אירופה שישתפו פעולה עם ארה"ב מסכנות את עצמן
נשיא רוסיה מבהיר כי פרישת ארה"ב מאמנת ה-INF מעמידה את מדינות אירופה בסכנה ועשויה לגרור מירוץ חימוש עולמי שיכול להיות מאוד מסוכן: "מדינות באירופה שיסכימו לקבל את הטילים, חייבות להבין שהן שמות את השטח שלהן בסכנה של מתקפת נגד אפשרית"

ארבעה ימים לאחר הודעתו של הנשיא טראמפ כי ארה"ב תפרוש מאמנת הכוחות הגרעיניים לטווח בינוני (אמנת ה-INF), הגיעה תגובתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהבהיר מה הוא חושב על ההחלטה של הממשל בארה"ב.


פוטין במהלך דבריו היום בקרמלין (צילום: רויטרס)


"אם הם יעבירו את הטילים לאירופה, באופן טבעי התגובה שלנו תהיה דומה ומדינות באירופה שיסכימו לקבל את הטילים, אם אכן הדברים יגיעו עד כדי כך רחוק, חייבות להבין שהן שמות את השטח שלהן בסכנה של מתקפת נגד אפשרית", אמר פוטין במסיבת עיתונאים שנערכה היום בקרמלין בתום פגישתו עם ראש הממשלה האיטלקי ג'וזפה קונטה.

כזכור אמנת ה-INF נחתמה בשנת 1987 על ידי הנשיא לשעבר רונלד רייגן ומנהיגה האחרון של ברית המועצות, מיכאיל גורבצ'וב והתוצאה שלה הייתה הרחקת טילים גרעיניים לטווח בינוני מאירופה במשך שלושה עשורים. לאחר הודעת ארה"ב לפרוש מההסכם ברוסיה טענו כי זו החלטה מסוכנת ופוטין הוסיף היום כי הוא מעוניין לדון על כך עם הנשיא טראמפ והוא אכן יזכה לעשות כאשר השניים ייפגשו בפאריס ב-11 בנובמבר במה שמבטיחה להיות פגישה מסקרנת מאוד.

פוטין המשיך להראות את נחישותו בעניין וכאשר נשאל ישירות האם רוסיה יכולה להגיב במידה וארה"ב אכן תממש את הבטחתה לפרוש מאמנת ה-INF ענה נשיא רוסיה: "אנו יכולים וזה יהיה מאוד מהיר ואפקטיבי. אם ארה"ב אכן תפרוש מהאמנה השאלה היא מה יעשו שם עם הטילים שיצוצו שוב". 


ייפגשו בקרוב שוב כאשר הפעם הנושא החם יהיה אמנת ה-INF (צילום: גטי אימג'ס)


הדו שיח בין וושינגטון לרוסיה בעניין אמנת הגבלת החימוש לא החל עם דבריו של פוטין היום כאשר התגובה האחרונה הגיעה מצידו של ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב שלפי הדיווחים היה הבורג המשמעותי מאחורי ההחלטה לפרוש מהאמנה כאשר שכנע את טראמפ בנכונות הצעד הזה. בולטון אמר אתמול כי ארה"ב תמשיך להתקדם עם החלטתה על אף ההתנגדויות המגיעות מצד רוסיה וכמה ממדינות אירופה.

פוטין המשיך בדבריו כנגד החלטת ממשל טראמפ וטען כי הוא אינו מבין מדוע ישנו צורך להעמיד בסכנה כזו גדולה את אירופה כולה. לרוסיה יש את האפשרות להעביר טילים לטווח בינוני לעיר קלינינגרד, מובלעת רוסית הממוקמת על חופי הים הבלטי בין פולין לליטא, במהלך שיכול להעמיד בסכנת פגיעה חלקים גדולים באירופה.

הוויכוח מי מבין הצדדים הפר את אמנת ה-INF כבר נכנס גם הוא להילוך גבוה כאשר טראמפ טען בהודעתו לפני כמה ימים כי רוסיה היא זו שהפרה את האמנה כאשר הדגש הושם על פיתוח ופרישת טיל הנובאטור החדש של רוסיה. היום הצטרף אחד מבכיר נאט"ו לסברה כי רוסיה אחראית להפרת האמנה והוסיף לצד זה כי הוא לא מאמין שהאיומים שמגיעים מכיוון רוסיה אכן יובילו לבסוף לפריסה של טילים אמריקאים ברוסיה.


פריסת טילים רוסיים בקלינינגראד ב-2016 (צילום: EPA)


אחת הדאגות העיקריות של נשיא רוסיה היא שפירוק אמנת הכוחות הגרעיניים לטווח בינוני ביחד עם ביטול אפשרי של אמנת "ניו סטארט" המגבילה את פרישת ראשי הנפץ האסטרטגיים בכל צד ל-1,550, תגרור תוצאה לא רצויה עבור העולם כולו: "אם זה אכן יקרה, התוצאה לדעתי תהיה מסוכנת מאוד. כל מה שיישאר בעולם הוא מירוץ חימוש".


YOU MIGHT ALSO LIKE