"יש מלה שנעשתה קצת מיושנת. לאומן. אתם יודעים מה? אני לאומן"
כך אמר היום (שני) הנשיא טראמפ בעצרת תמיכה ביוסטון בסנאטור טד קרוז מטקסס. הנשיא האשים את הדמוקרטים כי הם "גלובליסטים" ש"רוצים שלגלובוס יהיה טוב ובכנות לא כל-כך אכפת להם מהארץ שלנו". בציוץ אחר הזהיר מפני "אלמונים מזרח תיכוניים" המסתתרים, כביכול,בשיירת המהגרים המתקרבת, והבטיח להעביר קיצוץ מס לפני הבחירות "ונצביע עליו אחר-כך"

הנשיא דונלד טראמפ הצהיר היום (שני) בערב בגאווה כי הוא "לאומן" - תווית שכמה ממבקריו החריפים ביותר כבר הדביקו לו בשל המדיניות המתבדלת והתוקפנית של ממשלו. "אתם יודעים, יש מלה, היא נעשתה קצת מיושנת. קוראים לה לאומן", אמר הנשיא בעצרת תמיכה בסנאטור טד קרוז מטקסס, השקוע במירוץ קשה-מהצפוי לשמירה על כיסאו החיוני לרוב הרפובליקני, והמשיך: "אתם יודעים מה אני? אני לאומן, בסדר? אני לאומן".


"אתם יודעים מה זה גלובליסט, נכון?" (צילום: ABC)


לקול תשואות הקהל בטויוטה סנטר שביוסטון המשיך טראמפ, "תשתמשו במלה הזו. תשתמשו במלה הזו". דבריו של טראמפ באו לאחר מתקפה על מי שכינה "גלובליסטים", אותם האשים בהעמדת האינטרסים של מדינות אחרות לפני אלה של ארה"ב.

"דמוקרטים רדיקלים רוצים להחזיר את השעון לאחור. להחזיר לשלטון גלובליסטים מושחתים ותאבי-כוח. אתם יודעים מה זה גלובליסט, נכון?" שאל הנשיא ומיד הסביר: "גלובליסט הוא אדם שרוצה שיהיה טוב לגלובוס, ובכנות לא אכפת לו כל-כך מהארץ שלנו. ואתם יודעים מה? לא נוכל להרשות זאת".

כשהם אומרים "גלובליסט" הם לרוב מתכוונים למשל אליו - ובעצם, אליכם. ג'ורג' סורוס (צילום: ויקיפדיה)


המונח "גלובליסט" הוא חדש יותר, ומקורו בדיונים משנות ה-40 על האופן בו צריכה ארה"ב לפעול כדי לשמר את הדומיננטיות הכלכלית האדירה בה מצאה את עצמה - 6.5% מאוכלוסיית העולם וכמעט 50% מעושרו. מאז העשורים האחרונים של המאה הקודמת המונח מתייחס לראייה של העולם כמחובר באופן חוצה מדינות ויבשות, ולהבנה של הצורך להתייחס לחיבורים הללו מעבר לאינטרס הצר של כל לאום, אם לא רוצים להחריב את הכלכלה העולמית.

דבריו של טראמפ באים במקביל לראיון שנתן בספטמבר חבר בית הנבחרים הרפובליקני סטיב קינג מאיווה לאתר "אונצנסוריאט" האוסטרי, המקושר למפלגת "החירות" הניאו-נאצית שם, ואשר פורסם השבוע בתרגום לאנגלית. בראיון שטח קינג משנה גזענית במפורש, המתארת את המציאות כמלחמת מאסף להצלת הציבילזציה הלבנה מפני "ההחלפה הגדולה" בידי גזעים אחרים, והסתמך בדבריו על הספר האנטישמי להחריד "מחנה הקדושים" של הגזען הצרפתי ז'אן רספאיל.


מלחמת מאסף נגד "ההחלפה הגדולה" והפניות לספר פסודו-נאצי. סטיב קינג, חבר בית הנבחרים הרפובליקני מאיווה (צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס)


מוקדם יותר היום נתן הנשיא ביטוי למשנתו ה"לאומנית" בציוץ בטוויטר, שהתייחס לשיירת המהגרים העושה דרכה מדרום מקסיקו לעבר גבול ארה"ב. הנשיא  כינה את השיירה - שגם כעת בשיאה מונה פחות מרבבה - "מצב חירום לאומי" והוסיף  כי בין המהגרים מסתתרים גם "פושעים ואלמונים מזרח תיכוניים".

בעצרת הבטיח הנשיא להעביר קיצוץ מס בסך 10% עבור מעמד הביניים - דבר שאינו אפשרי בשלב זה, כי הקונגרס בפגרה. בשיחה עם כתבים התעקש הנשיא ש"אנחנו הולכים לשלוח הצעה בשבוע-שבועיים הקרובים" וכי הצעה זו תיושם, כביכול, באופן מיידי "ונצביע על זה כבר אחרי הבחירות".

YOU MIGHT ALSO LIKE