ממשל טראמפ פורש מאמנת ה-INF, המגבילה פיתוח ופרישה של טילים גרעיניים לטווח בינוני
האמנה נחתמה על ידי הנשיא רייגן ומנהיג ברה"מ לשעבר גורבצ'וב בשנת 1987 ושמרה מאז על אירופה נקייה מטילים גרעיניים. ארה"ב מתלוננת כבר ארבע שנים שרוסיה מפרה את ההסכם עם טיל הנובאטור החדש שלה, אולם מומחים מבקרים את הפרישה מן ההסכם כדרך שגויה להתמודד עם הבעיה

הנשיא דונלד טראמפ אישר היום (שבת) כי ארה"ב תפרוש מאמנת הגבלת חימוש מול רוסיה שנחתמה עוד בתקופת המלחמה הקרה והרחיקה טילים גרעיניים מאירופה במשך שלושה עשורים. "נצטרך לפתח את כלי הנשק הללו", אמר הנשיא לכתבים בנבאדה לאחר עצרת תמיכה. "אנחנו הולכים לסיים את ההסכם ואנחנו הולכים לפרוש".


ניסוי של טיל הנובאטור החדש של רוסיה, שלטענת ארה"ב ונאט"ו מפר את אמנת ה-INF (צילום: וושינגטון פרי ביקון)


טראמפ התייחס בדבריו לאמנת הכוחות הגרעיניים לטווח בינוני (INF) שאסרה על פיתוח ופרישה של טילים קרקעיים המשוגרים מן הקרקע בעלי טווח של 500-5,500 ק"מ, ואשר נחתמה על ידי בשנת 1987 על ידי הנשיא לשעבר רונלד רייגן ומנהיגה האחרון של ברית המועצות, מיכאיל גורבצ'וב. האמנה הביאה לפירוקם של קרוב ל-2,700 טילים לטווח קצר ובינוני, ושמה קץ לעימות מסוכן בין טילי הפרשינג והשיוט של ארה"ב לבין טילי ה-SS-20 הסובייטיים באירופה.

העיתון הבריטי גארדיאן דיווח אתמול כי היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון, השלישי בתפקיד זה בפחות משנתיים ומתנגד ידוע להסכמי הגבלת חימוש, הוא שדחף להחלטה לפרוש מן האמנה. ארה"ב טוענת כי רוסיה מפרה את אמנת ה-INF בפיתוח ופרישת טיל הנובאטור החדש שלה. על פי תנאי האמנה, יחלפו שישה חודשים עד שהפרישה האמריקאית תיכנס לתוקף. בולטון תומך גם בביטול אמנת "ניו סטארט" שנחתמה בין הנשיא אובמה לנשיא רוסיה דאז דמיטרי מדבדב, המגבילה את פרישת ראשי הנפץ האסטרטגיים בכל צד ל-1,550. האמנה תפקע ב-2021.

"זהו משבר הגבלת הנשק הגרעיני החמור ביותר מאז שנות ה-80' של המאה שעברה", אמר לגארדיאן מלקולם צ'יימברס, סמנכ"ל מכון השירותים המאוחדים המלכותי (מכון מחקר בריטי בנושאי צבא וביטחון). "אם אמנת ה-INF תקרוס, ואם אמנת ניו סטארט תפקע ב-2021, העולם יישאר בלי שום הגבלות על התחמשות המדינות הגרעיניות לראשונה מאז 1972".


דוחף לפרישה מאמנות להגבלת נשק גרעיני. היועץ לביטחון לאומי (#3), ג'ון בולטון (צילום: CNN)


בדברו עם הכתבים בנבאדה אמר טראמפ "רוסיה הפרה את ההסכם. הם מפרים אותו כבר הרבה שנים ואני לא יודע למה הנשיא אובמה לא נשא ונתן או פרש. אנחנו לא ניתן להם להפר הסכם גרעיני ולנו אסור. אנחנו אלה שנשארנו בהסכם וכיבדנו אותו אבל למרבה הצער רוסיה לא כיבדה את ההסכם אז אנחנו הולכים לסיים אותו. אנחנו הולכים לפרוש".

הפנטגון תומך באמנת ה-INF באופן כללי אולם גם שר ההגנה ג'יימס מאטיס הזהיר מוקדם יותר השבוע את מקביליו ממדינות נאט"ו כי האמנה לא תהיה עוד בת-קיימא אם רוסיה לא תסיג את טיל הנובאטור שלה, שארה"ב טוענת כבר ארבע שנים כי הוא מפר את הגבלות הטווח של ה-INF.

שרי ההגנה של נאט"ו הוציאו הודעה משותפת לפיה אמנת ה-INF "היתה ועודנה חיונית לביטחון האירו-אטלנטי, ואנו ממשיכים להיות מחויבים באופן מלא לשימור אמנת בקרת הנשק ההיסטורית הזו". עם זאת, השרים קראו בהודעתם לרוסיה לחשוף את האמת בנוגע ליכולות הטיל החדש שלה.


בעד האמנה, אבל ההפרות הרוסיות בלתי נסבלות בעיניו. שר ההגנה, ג'יימס מאטיס (צילום: ABC)


ג'פרי לואיס, מנהל תוכנית אי-ההפצה למזרח אסיה במכון מידלברי למחקרים אסטרטגיים במונטריי, אמר לגארדיאן כי "זוהי טעות קולוסאלית. רוסיה תזכה להפר את האמנה וטראמפ יישא באשמה. אני בספק רב אם ארה"ב תפרוש הרבה טילים שנאסרו על ידי האמנה. רוסיה, לעומת זאת, הולכת להשתולל".

לואיס דחה גם את דבריהם של הנשיא ושל המפקד לשעבר של הפיקוד הפסיפי של צבא ארה"ב, האדמירל הארי האריס, שאמר לסנאט במרץ כי אמנת ה-INF מגבילה את המענה האמריקאי מול התחמשותה הגוברת של סין.


"הנשיא ה'דיל-מייקר' נכשל". אלכסנדרה בל מהמרכז לבקרת נשק ואי-הפצה (צילום: אתר המרכז)


"העניין עם סין הוא שטויות", אמר. "ה-INF לא מונעת הצבות מערכות ימיות ואוויריות, והיא לא מונעת מיפן ומדרום קוריאה לפתח טילים ארוכי-טווח. אם סין היתה בעיה של ממש, ארה"ב ובעלות בריתה יכלו לפעול מזמן".

אלכסנדרה בל, לשעבר בכירה לבקרת נשק וביטחון בינ"ל במשרד החוץ וכיום מנהלת המדיניות הבכירה במרכז לבקרת נשק ואי-הפצה, אומרת "כשמתעוררות בעיות בבקרת נשק, עובדים לתקן אותן. מה שמזעזע אותי הוא שזהו נשיא שכל הזמן אומר לנו שהוא 'דיל-מייקר' והוא נכשל לחלוטין בהצלת המורשת הגרעינית של רייגן. הוא לא עשה דבר עם יחסיו עם פוטין". היא הוסיפה כי "היו עסקאות שאפשר היה לבצע כדי לתקן את האמנה הזו והוא לא הצליח בזה", וסיימה באמירה: "למה שצפון קוריאה תאמין בעסקה כלשהי שנחתמה עם הנשיא הזה, כשג'ון בולטון לוחש באוזנו?".

YOU MIGHT ALSO LIKE