בצל פרטים חדשים ומזוויעים על רצח חאשוג'י: מתרחבת החרמת ועידת המשקיעים היוקרתית בריאד
לפי דיווח של רשת אל-ג'זירה, ג'מאל חאשוג'י הוכה וסומם בטרם מת, וגופתו בותרה בלשכת הקונסול הכללי - בנוכחות הקונסול. צוות ניקוי נראה נכנס לקנסוליה הסעודית באיסטנבול בטרם הגיעו חוקרים פורנזיים טורקיים לבצע בו חיפוש בן תשע שעות. ראשי HSBC, קרדיט סוויס וסטנדרד צ'רטרד לא יגיעו, כמו גם מנכ"לית גוגל קלאוד

גופתו של העיתונאי הנעדר ג'מאל חאשוגי בותרה לחתיכות לאחר שנרצח לפני שבועיים בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. כך מסר היום (שלישי) בכיר טורקי לרשת CNN. הטענה, שהושמעה כבר בעבר באוזני כתבי הניו יורק טיימס, מגיעה לאחר חיפוש בן תשע שעות שערכו הרשויות הטורקיות בקונסוליה אתמול בלילה.


נסיך הכתר הסעודי, MBS. יש הטוענים שפירוש ראשי התיבות הוא Mister Bone Saw - מר מסור עצמות (צילום: CNN)


רשת אל-ג'זירה מדווחת מפי מקורות טורקיים כי חאשוג'י הוכה וסומם טרם רציחתו, וכי לא נערכה כל חקירה. על פי הדיווח ברשת, המבוססת בקטאר שנמצאת בעימות קשה עם השלטון הסעודי, הרצח בוצע בלשכתו של הקונסול הכללי מוחמד אל-אוטאיבי, בנוכחות הקונסול עצמו.

עוד מדווחת הרשת כי מי שביצע את ביתור גופתו של חאשוג'י הוא חוקר מקרי המוות הסעודי, ד"ר סלאח אל-טאביקי. הביתור נמשך כשבע דקות, והרופא הורה לנוכחים האחרים בחדר להקשיב למוזיקה בעודו מנסר את הגופה. כך עולה מהקלטה בת כ-11 דקות שבוצעה ככל הנראה באמצעות שעון האפל של חאשוג'י, ואשר נמצאת בידי החוקרים הטורקים.

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן אמר מוקדם יותר היום כי החוקרים הטורקים בודקים אם יש בקונסוליה "חומרים רעילים" ו"כאלה שכיסו אותם בצבע" כחלק מחקירתם. "תקוותנו היא שנוכל להגיע למסקנות שיתנו לנו אומדן סביר במהירות האפשרית", אמר ארדואן.


הוכה, סומם ובותר? ג'מאל חאשוג'י (צילום: מוחמד אל-שייח, AFP)


ייתכן שדברי ארדואן בנוגע לחומרים רעילים מתייחסים לניסיונות להעלים את שרידי הפשע. כתבי CNN מדווחים כי ראו צוותי ניקוי נכנסים לקונסוליה בטרם הגעת צוות החקירה הפורנזי של המשטרה הטורקית. חיפוש נערך גם במעונו של הקונסול, שעזב את טורקיה להתייעצויות בריאד.

בניגוד לנשיא טראמפ - אשר למרות הבטחותיו לעונש קשה "אם יוכח" שהסעודים רצחו את חאשוג'י, בחר להדגיש את "הכחשתו הנחרצת" של המלך הסעודי ואת העובדה שחאשוג'י לא היה אזרח אמריקאי אלא רק תושב - מי שאינו בורר במלים בנוגע לפרשה ונראה מוכן "לשבור את הכלים" בעטיה הוא אחד מגדולי תומכיו של הנשיא בסנאט, לינדזי גראהם מדרום קרוליינה.

בראיון ברשת פוקס ניוז אמר הסנאטור - שהיה אחד הדוחפים העיקריים לאישור מינויו של ברט קאבנאו לביהמ"ש העליון - כי הוא משוכנע שנסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמן, ידע על התוכנית לרצוח את חאשוג'י. "אני יודע דבר אחד, שום דבר לא קורה בערב הסעודית בלי ש-MBS יודע מזה".

"אני חושב שהוא נמצא בכיוון גרוע. לעולם לא אוכל לעשות עסקים עם ערב הסעודית שוב עד שנשאיר את זה מאחורינו. זה אומר שאני לא חוזר לערב הסעודית כל עוד הבחור הזה מנהל את העניינים", הוסיף הסנאטור, שאמר כי הוא מרגיש מרומה ומנוצל-לרעה, לאחר שהיה מגדולי הסנגורים של ריאד כבעלת ברית נאמנה לארה"ב.


"MBS הוא רעיל... הוא חייב ללכת". הסנאטור הרפובליקני מדרום-קרוליינה, לינדזי גראהם (צילום: ABC)


"הבחור הזה הוא כדור הריסה. הוא הורה לרצוח את הבחור הזה בקונסוליה בטורקיה, ולצפות ממני להתעלם מזה... אני מרגיש מנוצל לרעה. יש הבדל בין מדינה לאדם ספציפי. הדמות של MBS היא רעילה עבורי. הוא לעולם לא יוכל להיות מנהיג בזירה העולמית".

כשנשאל אם על ארה"ב להטיל סנקציות על ערב הסעודית, השיב גראהם בחיוב. "זה תלוי בנשיא, אבל אני יודע מה אני הולך לעשות, אני הולך להטיל סנקציות בגדול על ערב הסעודית". גראהם סיים את דבריו בנושא בקריאה לערב הסעודית. "הבחור הזה חייב ללכת. ערב הסעודית, אם אתם מקשיבים, יש לכם הרבה אנשים טובים לבחור מהם, אבל MBS הכתים את ארצכם והכתים אתכם".

בתוך כך, מתרחבת החרמת ועידת המשקיעים אותה מארח נסיך הכתר בריאד, המכונה "דאבוס במדבר". ראשי הבנקים HSBC, קרדיט סוויס וסטנדרד צ'ארטרד לא יגיעו לכנס. אתמול הודיעה גוגל כי מנכ"לית חטיבת הענן של החברה, דיאן גרין, לא תגיע לאירוע אף היא.

YOU MIGHT ALSO LIKE