סעודיה מאיימת: נגיב לסנקציות שינקטו בעקבות פרשת היעלמות כתב הוושינגטון פוסט בטורקיה
הפרשה המסתורית הולכת ומסתבכת. בטורקיה מדווחים כי לחוקרים יש הקלטה אודיו של הרגע בו נרצח, כביכול, ג'מאל חאשוגי. טראמפ לא מתכוון לבטל את עסקת הנשק עם ריאד

פרשת היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוגי הולכת ומתפתחת למשבר בינלאומי ממש. בעקבות ההערות של הנשיא דונלד טראמפ על הפרשה, סעודיה הודיעה כי היא דוחה את כל האיומים על עיצומים כלכליים כלפיה או עיצומים פוליטיים.


העיתונאי ג'מאל חאשוגי. יש הקלטה של הרצח


ההודעה של ריאד פורסמה היום (ראשון) על ידי סוכנות הידיעות הממלכתית של סעודיה, ובה הזהירה הממלכה כי היא תגיב לכל צעד שיינקט נגדה.

עם זאת, נראה שסעודיה כבר מרגישה את האדמה רועדת מתחת רגליה, משום שהבורסה המקומית ספגה ירידות שערים בגובה של שבעה אחוזים בשלב מסוים היום.

הסעודים העדיפו לשמור על עמימות גם בכל הנוגע לפרשת ההיעלמות, והיא לא התייחסה לכך באופן ישיר.

כזכור, בתחילת החודש נכנס חאשוגי לקונסוליה הסעודית באיסטנבול כדי לאסוף מסמכים לקראת נישואיו. הוא מעולם לא יצא מהמתחם ועקבותיו נעלמות.

בתכנית "60 דקות" אמר טראמפ כי ארה"ב תברר את גורלו של העיתונאי הסעודי וכי יהיה "עונש חמור" במידה ויתברר שנרצח. הוא הוסיף כי האירוע ייבדק בצורה "מאד מאד יסודית" וכי ממשלו יהיה "נסער וכעוס" אם יתברר כי ממשלת ערב הסעודית הורתה על רציחתו. "נכון לרגע זה, הם מכחישים זאת ומכחישים זאת נמרצות. האם ייתכן שזה הם? כן", אמר טראמפ.

בתוך כך, כלי התקשורת בטורקיה מדווחים כי החוקרים השיגו הקלטת אודיו של רגע הרצח. על פי הדיווח, רגע האירוע הוקלט על ידי שעון "אפל" שענד חאשוגי בזמן שהיה בקונסוליה, והוא שידר את כל המידע לטלפון שלו, שנותר במכונית עם ארוסתו הטורקיה.


תיעוד הרגע שבו נכנס חאשוגי לקונסוליה הסעודית בטורקיה, ממנה לא יצא מעולם


ערב הסעודית מכחישה בתוקף כל קשר להיעלמו של חשוגי, וטוענת שהוא עזב את הקונסוליה באותו יום אחר הצהריים. אולם ארוסתו, הטיס סנגיז, לא ראתה אותו יוצא מן הקונסוליה וגם הסעודים טרם סיפקו ראיות ממצלמות האבטחה שלהם המראות אותו עוזב את הבניין.

דבריו של טראמפ מגיעים בעת שמספר גדל והולך של עסקים בינלאומיים מבטלים את השתתפותם בפסגת "יוזמת ההשקעה של העתיד הנערכת בריאד בירת ערב הסעודית, המכונה גם "ועידת דאבוס במדבר", בשל הסערה סביב היעלמו של חשוגי.

יחד עם זאת, טראמפ התייחס אתמול לאפשרות של עצירת עסקת נשק עם סעודיה בשווי של 110 מיליארד דולר. לדבריו של הנשיא, במידה וארצות הברית תעשה זאת, היא "תעניש את עצמה".

הפרשה מעמידה את ארה"ב במצב קשה בגלל יחסיה ההדוקים עם הממלכה הסעודית, אותה הממשל רואה כבעלת ברית אסטרטגית חשובה במזרח התיכון. טראמפ וחתנו, ג'ארד קושנר, פיתחו גם מערכות יחסים אישיות ועסקיות בממלכה.

העיתון הבריטי "דיילי מייל" דיווח באפריל כי נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמן, שנמכר במערב במסע יחסי ציבור אגרסיבי כשוחר רפורמות דמוקרטיות, התרברב כי את המידע ששימש אותו לעצור את מאות האנשים במסע הטיהורים שערך בתחילת השנה, בכללם נסיכים ממשפחת המלוכה ואנשי עסקים מובילים, קיבל מחתן הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, שמסר לו רשימת שמות בלוויית האמירה "אלה האויבים שלך". כמה מן העצורים במסע הטיהורים הזה כבר עברו מן העולם.

YOU MIGHT ALSO LIKE