דיווח: הטורקים מסרו לארה"ב שבידיהם הוכחות לכך שסעודיה רצחה את העיתונאי ג'מאל חשוג'י
לפי הוושינגטון פוסט, טורקיה מחזיקה בהקלטות קול ובסרטוני וידאו בהם רואים ושומעים כיצד חשוג'י, מתנגד המשטר הסעודי, נחקר, עונה ונרצח בקונסוליה באיסטנבול. טראמפ: גם אם זה נכון לא אעצור מכירת נשק לסעודיה

הוושינגטון פוסט מדווח כי משלת טורקיה מסרה לגורמים רשמיים בארה"ב כי יש בידיה הקלטות אודיו וסרטוני וידאו, שמוכיחים לטענתה כי העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוג'י נרצח בתחילת החודש בתחום הקונסוליה הסעודית באיסטנבול. עם זאת, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר הבהיר כי גם אם הדבר נכון, הוא אינו מתכוון לעצור את מכירת הנשק האמריקאי לסעודיה.


חשוג'י. המודיעין האמריקאי חשף תכנית סעודית ללכוד אותו. צילום: BBC


כזכור, חשוג'י נהג לכתוב טורי פרשנות עבור הוושינגטון פוסט, בהם ביקר את המשטר בסעודיה, בראשותו של יורש העצר מוחמד בן סלמן. גורם אמריקאי אמר ל"וושינגטון פוסט", עוד טרם דיווח הנוכחי, כי לפני היעלמותו של חשוג'י יירט המודיעין האמריקאי שיחות של גורמים סעודיים, ששוחחו על תכניות ללכוד את העיתונאי. הגורם העריך שהתכנית הראשונית הייתה לחטוף את חשוג'י לסעודיה, ולא לרצוח אותו. לא ברור האם האמריקאים הזהירו את חשוג'י שנשקפת סכנה לחייו.


לפי גורמים בארה"ב ובטורקיה, בהקלטות עליהם דיווחו הטורקים לאמריקאים ניתן לראות ולשמוע כי צוות ביטחון סעודי עצר את חשוג'י ב-2 באוקטובר, לאחר שהאחרון הגיע לקונסוליה על מנת לקבל מסמכים רשמיים לקראת חתונתו. ארוסתו המתינה לו מחוץ לכתלי הקונסוליה  ולאחר כמה שעות, מכיוון שלא שב, הזעיקה את המשטרה.


טראמפ ובן סלמן. הנשיא לא מוכן לוותר על 110 מיליארד דולר ממכירת נשק לסעודים. צילום: גטי אימג'ס


לפי הדיווח, הגורמים שנחשפו לחומרים טענו ציינו כי אנשי הביטחון רצחו את העיתונאי ואז ביתרו את גופתו. לא ברור האם טורקיה העבירה פיזית את החומרים לארה"ב, אולי גם מפני חששה שכך ייחשפו שיטות הריגול שלה. הגורמים הוסיפו כי "הקלטת השמע מתוך הקונסוליה קובעת מה קרה לג'מאל אחרי כניסתו אליה. אתה יכול לשמוע את קולו של העיתונאי ואת קולות הגברים שמדברים ערבית. אפשר לשמוע איך חשוג'י נחקר, עונה ונרצח".


ואילו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הצהיר כי גם אם יתברר בסופו של דבר שסעודיה אכן רצחה את חשוג'י, ארה"ב לא תפסיק למכור לה נשק. "אנחנו לא אוהבים את זה בכלל. אבל לעצור הכנסה של 110 מיליארד דולר – בידיעה שיש לסעודיה שתי חלופות מצוינות (רוסיה וסין), זה לא יהיה מקובל עליי", אמר טראמפ בשיחה עם כתבים בחדר הסגלגל והדגיש כי חשוג'י לא היה אזרח ארה"ב, וכי גם אם נרצח, הפעולה  לא התרחשה בשטח אמריקאי.

YOU MIGHT ALSO LIKE