ברזיל: יורשו של המושחת האהוד מפגר בסקרים אחרי פופוליסט נוסח טראמפ
האם גם ברזיל בדרך ליפול לידי הימין הפופוליסטי הלאומני? מועמד שמשתלח בנשים, בגאים ובאוכלוסייה השחורה בברזיל, ומרבה להביע געגועים לתקופת הרודנות הצבאית, מוביל בהפרש ניכר בסקרים לקראת הבחירות מחר. הנחמה של מתנגדיו: לא סביר שיזכה בנשיאות בסיבוב הראשון, ובסיבוב שני הוא צפוי להתקשות יותר

ז'איר בולסונארו, המועמד המוביל בסקרים לקראת הבחירות לנשיאות ברזיל שייערכו מחר, ביטל ברגע האחרון את השתתפותו בעימות הטלוויזיוני האחרון. הביטול מגיע בעת שהמועמד הפופוליסטי והשערורייתי, המכונה לעתים "טראמפ של ברזיל", רושם יתרון שיא בסקרים.


עונש מוות - אין. הגנת הסביבה - אאוט. המועמד המוביל לנשיאות ברזיל, ז'איר בולסונארו (צילום: פודר 360)


מחר (ראשון) ייצאו למעלה ממאה מיליון בעלי זכות בחירה בברזיל לקלפיות, ועל פי הסקרים האחרונים שפורסמו מוביל בולסונארו על יריבתו הקרובה ביותר ב-14%, 39% מול 25% לפרננדו חדד, מועמד מפלגת העובדים - זאת למרות (או שמא בגלל) שבולסונארו בילה את רוב החודש האחרון בבית החולים, לאחר שנדקר בעצרת בחירות בתחילת החודש שעבר. אם (כפי שמסתמן) לא יזכה איש מן המועמדים ב-50% מן הקולות,ייערך סיבוב שני ב-28 באוקטובר בין שני המועמדים שידורגו ראשונים.

בולסונארו, לשעבר קפטן (סרן) בצבא וכיום חבר קונגרס מאחד ממחוזות ריו דה ז'ניירו, אמר כי ביטל את השתתפותו בעימות בערוץ או-גלובו, הנצפה במדינה, בהוראת רופאיו. אולם אותם רופאים כנראה לא מנעו ממנו לתת ראיון ברשת מתחרה באותה שעה בה התקיים העימות, דבר שהוביל את יריביו להאשימו בפחדנות ובאי-התאמה להנהיג את האומה.

את הראיון שלו ברשת טי.וי רקורד, שבבעלות המטיף האוונגלי אדיר מאסדו שהביע את תמיכתו הנלהבת במועמדותו, ניצל בולסונארו למתקפות על חדד, אותו כינה "הבובה של לולה". הכינוי "לולה" מתייחס כמובן לנשיא לשעבר, לואיז אינאסיו דה סילבה. "לולה", שהתמודד לבחירה מחדש לאחר שהמתין שתי קדנציות מאז עזב את ארמון הנשיאות ב-2011, דווקא הוביל בבטחה בסקרים - בטרם נכלא ל-12 שנים באשמת הלבנת כספים וקבלת שוחד.


"הבובה של לולה" - שהוביל בבטחה בסקרים בטרם נשלח לכלא (צילום: רויטרס)



ראשי מכוני הסקרים המובילים בברזיל, איבופה ודאטהפולהא, מאמינים כי קלושים סיכוייו של בולסונארו לזכות ברוב מוחלט של הקולות כבר בסיבוב הראשון, אם כי האפשרות הזו גדולה מאשר בכל נקודה בעבר. סיכוייו לנצח בסיבוב השני נמוכים יותר, שכן באותו סקר שנותן לו 14% יתרון בסיבוב הראשון אומרים מחצית מן הנשאלים שלא יצביעו לו בשום מקרה.

בולסונארו הוא דמות מפלגת ביותר שהואשם יותר מפעם אחת בעבירות פליליות של הסתה על רקע גזעני, הומופובי ומיזוגני - ובחלק מן המקרים אף הורשע בדין, כמו למשל כשאמר לחברת קונגרס ש"לא שווה לאנוס אותך כי את מכוערת מדי". הוא מתנגד לשכר שווה לנשים ("כי הן נכנסות להריון"), להפלות, ונודר לבטל את המשרד להגנת הסביבה ולהוציא - כמו גיבורו טראמפ - את ארצו מאמנת פריז למאבק בשינוי האקלים.


"לא הוא" (צילום: טיים)



ארגוני אופוזיציה חוששים עמוקות גם מנטייתו למיליטריזם, זלזולו בשלטון החוק והנוסטלגיה שהוא מביע לימי הרודנות הצבאית בברזיל. היום אחר הצהריים יצאו מאות אלפים בערים המרכזיות של ברזיל למחות נגד מועמד הימין הפופוליסטי, בהפגנות שאורגנו בעמוד פייסבוק שמכונה פשוט "לא הוא".

YOU MIGHT ALSO LIKE