נייטרליות הרשת בקליפורניה: חברות התקשורת תובעות את המדינה
ארבע ספקיות כבלים ואינטרנט קוראות לבית המשפט לבטל את החוק החדש שמחזיר לתוקף את תקנות נייטרליות הרשת שבוטלו בהוראת ממשל טראמפ. ביטול התקנות העניק כוח רב לספקיות מול הלקוחות מחד ומול גופי התוכן מאידך והחזרתן היא מהלך צרכני משמעותי

ארבע ספקיות אינטרנט וכבלים גדולות עתרו אתמול לבית המשפט בדרישה לחסום את החוק החדש שהעבירה קליפורניה בתחום ניטרליות הרשת. לטענתן החוק החדש מורכב, מעיק ומזיק לחדשנות. הספקיות הן AT&T, ורייזון, קומקסאסט וצ'ארטר והן מצטרפות למשרד המשפטים של ארצות הברית שבעצמו הגיש תביעה נגד קליפורניה בעקבות אישור החוק, שאמור להכנס לתוקף ב-1 בינואר הקרוב.

חזית נוספת מול ממשל טראמפ. מושל קליפורניה ג'רי בראון (צילום: AP)

בהודעת החברות נמסר כי הן "מתנגדות למהלך של קליפורניה לפקח על גישה לאינטרנט משום שהוא עלול להשפיע לרעה על מיליוני לקוחות ולהזיק להשקעות חדשות ולצמיחה". התובע הכללי של קליפורניה חביאר בסרה מסר בתגובה לתביעה כי היא הוגשה מטעם "בעלי כוח שיש להם אינטרס כלכלי מובהק בשימור האחיזה שלהם בדרכים של הציבור להתחבר לאינטרנט". הוא הוסיף כי משרדו יעשה כל שביכולתו כדי להגן על "גישה חופשית ופתוחה" לאינטרנט עבור 40 מיליון הצרכנים של קליפורניה.

החוק החדש של קליפורניה שנחתם השבוע על ידי המושל ג'רי בראון מחזיר למעשה לתוקף תקנות שאושרו בתקופת הנשיא לשעבר ברק אובמה, האוסרות חסימה, האטת גלישה מכוונת או תיעדוף גישה לאתרים מסוימים לעומת אחרים. כמו כן בחוק אוסר על מתן שירות של חברה מסוימת כהטבה ללקוחות – לצורך העניין, גלישה חינם מהטלפון הנייד בנטפליקס – ומחייב את ספקיות הרשת להעניק הטבות שוויוניות לכל השירותים מאותה קטגוריה, למשל שירותי סטרימינג אחרים. תקנות אלו בוטלו על ידי רשות התקשורת הפדרלית (FCC) בהוראת דונלד טראמפ.

חברות התקשורת בירכו על ביטול התקנות, שהחזיר לידיהן כוח רב יותר מול הצרכנים. חברות התוכן, לעומת זאת – ובראשן גוגל ופייסבוק, שלא רק חולשות על חלק ניכר מהתעבורה ברשת אלא גם יושבות בקליפורניה – התנגדו נחרצות לביטול ניטרליות הרשת. מאחר שהתנגדות זו הייתה צפויה ה-FCC אישר מראש תקנה שאסרה על מדינות ארצות הברית לחוקק חוקים משל עצמן שיחזירו את הניטרליות – בדיוק מה שקליפורניה עשתה.

יפגע בחדשנות או בהכנסות? שלוש העותרות המרכזיות

המשמעות היא שארצות הברית תצא פעם נוספת למאבק משפטי בכלכלה החזקה ביותר בתוכה, מאבק שלא בטוח כלל שהיא תנצח בו לאור תקדימים משפטיים הקשורים לחוקים בנושא גישה לאינטרנט. עם זאת, תמיכת חברות התקשורת הגדולות עשויה לתת רוח גבית לתביעה הפדרלית, שבתורה מחזקת את תביעתן שלהן.




YOU MIGHT ALSO LIKE